Diplomová práce se zabývá multikulturní výchovou a její aplikací v školských vzdělávacích prigramech záklaních škol. V teoretické části se zabývá vymezením multikulturní výchovy, zejména potom jejími dimenzemi, cíli, obsahem a metodami. Dále je zde popsán systém legislativních dokumentů, které se týkají multikulturní výchovy. Podrobně jsou rozpracována zejména témata Rámcového vzdělávacího programu a Školního vzdělávacího programu. Teoretickou část uzavírá kapitola zaměřující se na přípravu a další vzdělávání učitelů, osobnostní předpoklady a kompetence důležité pro výuku.
V empirické části se pomocí dotazníkového šetření snaží práce obsáhnout ve čtyřech oblastech názory a zkušenosti učitelů na základních školách v Jihomoravském kraji. Získané údaje jsou vyhodnoceny a interpretovány a ze získaných výsledků jsou předloženy závěry a možné doporučení pro praxi.
Anotace v angličtině
This Master's thesis deals with multicultural education and its application within syllabuses used in primary schools. The theoretical part deals with the definition of multicultural education; it is focused especially on its dimensions, objectives, content and methods. Furthermore this part describes the legal system and documents relating to multicultural education. The topics of the Educational Framework as well as School Educational Program are worked out above all. The final chapter tops the theoretical part off with the theme of training and further education of teachers, their personality traits and essential pedagogical competencies. The second part consists of four different areas describing the views and experience of primary school teachers in the Southern Region.
These empirical data had been gathered from questionnaires; subsequently they were ana-lyzed and interpreted. All presented conclusions and possible recommendations for practice take an advantage of these results.
Klíčová slova
multikulturalismus, multikulturní výchova, Rámcově vzdělávací program, Školní vzdělávací program
Klíčová slova v angličtině
multiculturalism, multicultural education, the Framework Education Program, the School Education Program
Rozsah průvodní práce
82
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá multikulturní výchovou a její aplikací v školských vzdělávacích prigramech záklaních škol. V teoretické části se zabývá vymezením multikulturní výchovy, zejména potom jejími dimenzemi, cíli, obsahem a metodami. Dále je zde popsán systém legislativních dokumentů, které se týkají multikulturní výchovy. Podrobně jsou rozpracována zejména témata Rámcového vzdělávacího programu a Školního vzdělávacího programu. Teoretickou část uzavírá kapitola zaměřující se na přípravu a další vzdělávání učitelů, osobnostní předpoklady a kompetence důležité pro výuku.
V empirické části se pomocí dotazníkového šetření snaží práce obsáhnout ve čtyřech oblastech názory a zkušenosti učitelů na základních školách v Jihomoravském kraji. Získané údaje jsou vyhodnoceny a interpretovány a ze získaných výsledků jsou předloženy závěry a možné doporučení pro praxi.
Anotace v angličtině
This Master's thesis deals with multicultural education and its application within syllabuses used in primary schools. The theoretical part deals with the definition of multicultural education; it is focused especially on its dimensions, objectives, content and methods. Furthermore this part describes the legal system and documents relating to multicultural education. The topics of the Educational Framework as well as School Educational Program are worked out above all. The final chapter tops the theoretical part off with the theme of training and further education of teachers, their personality traits and essential pedagogical competencies. The second part consists of four different areas describing the views and experience of primary school teachers in the Southern Region.
These empirical data had been gathered from questionnaires; subsequently they were ana-lyzed and interpreted. All presented conclusions and possible recommendations for practice take an advantage of these results.
Klíčová slova
multikulturalismus, multikulturní výchova, Rámcově vzdělávací program, Školní vzdělávací program
Klíčová slova v angličtině
multiculturalism, multicultural education, the Framework Education Program, the School Education Program
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti multikulturního vzdělávání, tvorby, realizace a hodnocení programů v souvislosti se základním vzděláváním v ČR.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace výzkumu pomocí obsahové analýzy a dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti multikulturního vzdělávání, tvorby, realizace a hodnocení programů v souvislosti se základním vzděláváním v ČR.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace výzkumu pomocí obsahové analýzy a dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BURYÁNEK, J. a kol. Interkulturní vzdělávání. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2002. ISBN 80-7106-715-6.
GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-0.
MŠMT. Národní program rozvoje vzdělávání v České republice: Bílá kniha. Praha: Ústavpro informace ve vzdělávání - Tauris, 2001, 98 s. ISBN 80-211-0372-8.
PRŮCHA, J. Multikulturní výchova. Příručka (nejen) pro učitele. Praha: TRITON, 2006. ISBN 80-7254-866-2.
SARTORI, G. Pluralismus, multikulturalismus a přistěhovalci. Praha: Dokořán, 2005. ISBN 80-7363-022-2.
ŠVARCOVÁ, Eva. Slovníček pojmů k multikulturní výchově. Vyd. I. Hradec Králové: Gaudeamus, 2008. ISBN 978-80-7041-251-0.
TAYLOR, Ch. Zkoumání politiky uznání. Multikulturalismus. Praha: Epocha, 2004. ISBN 80-86328-64-3.
Seznam doporučené literatury
BURYÁNEK, J. a kol. Interkulturní vzdělávání. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2002. ISBN 80-7106-715-6.
GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-0.
MŠMT. Národní program rozvoje vzdělávání v České republice: Bílá kniha. Praha: Ústavpro informace ve vzdělávání - Tauris, 2001, 98 s. ISBN 80-211-0372-8.
PRŮCHA, J. Multikulturní výchova. Příručka (nejen) pro učitele. Praha: TRITON, 2006. ISBN 80-7254-866-2.
SARTORI, G. Pluralismus, multikulturalismus a přistěhovalci. Praha: Dokořán, 2005. ISBN 80-7363-022-2.
ŠVARCOVÁ, Eva. Slovníček pojmů k multikulturní výchově. Vyd. I. Hradec Králové: Gaudeamus, 2008. ISBN 978-80-7041-251-0.
TAYLOR, Ch. Zkoumání politiky uznání. Multikulturalismus. Praha: Epocha, 2004. ISBN 80-86328-64-3.
Přílohy volně vložené
1x CD ROM
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student stručně představil teoretická východiska práce a zdůvodnil volbu tématu ve vztahu ke kurikulárním dokumentům. Uveden a popsán byl také obsah práce. V průběhu prezentace student zároveň odpovídal na otázky k obhajobě od vedoucího a oponentky práce. Dr. Skarupská se doptávala na terminologické nejasnosti. Následně se student věnoval praktické části, kde prezentoval kvantitativní výzkum a následně uvedl závěry výzkumného šetření. Uvedeno bylo také doporučení pro praxi. Student byl na obhajobu adekvátně připraven.