Diplomová práce se zabývá úrovní sociální gramotnosti žáků na druhém stupni základní školy. Sociální gramotnost se skládá z několika klíčových kompetencí, které jsou nezbytné pro začlenění do společnosti, proto je velmi důležité se sociální gramotností zabývat a snažit se jí u žáků co nejvíce rozvíjet. Teoretická část práce vymezuje pojmy, které souvisejí a definují sociální gramotnost.
Praktická část práce se v rámci výzkumu zaměřuje na faktory, které mohou ovlivňovat úroveň sociální gramotnosti. Na základě dotazníkového šetření je zkoumán vliv bydliště, pohlaví, rodinného zázemí a velikosti rodiny na úroveň sociální gramotnosti.
Anotace v angličtině
The thesis deals with levels of social literacy of students in secondary schools. Social liter-acy consists of several key competencies that are necessary to integrate into society, it is very important to deal with social literacy and try it for pupils to develop as much as possi-ble. The theoretical part defines terms related social and define literacy.
The practical part of the research focuses on the factors that may affect the level of social literacy. Based on the survey examined the influence of residence, gender, family back-ground, family size and the level of social literacy.
Klíčová slova
sociální gramotnost, osobní kompetence, sociální kompetence, občanské kompetence, žáci 2. stupně základní školy
Klíčová slova v angličtině
social literacy personal competencies, social skills, civic competencies, pupils 2nd grade elementary school
Rozsah průvodní práce
74 s. (108 394 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá úrovní sociální gramotnosti žáků na druhém stupni základní školy. Sociální gramotnost se skládá z několika klíčových kompetencí, které jsou nezbytné pro začlenění do společnosti, proto je velmi důležité se sociální gramotností zabývat a snažit se jí u žáků co nejvíce rozvíjet. Teoretická část práce vymezuje pojmy, které souvisejí a definují sociální gramotnost.
Praktická část práce se v rámci výzkumu zaměřuje na faktory, které mohou ovlivňovat úroveň sociální gramotnosti. Na základě dotazníkového šetření je zkoumán vliv bydliště, pohlaví, rodinného zázemí a velikosti rodiny na úroveň sociální gramotnosti.
Anotace v angličtině
The thesis deals with levels of social literacy of students in secondary schools. Social liter-acy consists of several key competencies that are necessary to integrate into society, it is very important to deal with social literacy and try it for pupils to develop as much as possi-ble. The theoretical part defines terms related social and define literacy.
The practical part of the research focuses on the factors that may affect the level of social literacy. Based on the survey examined the influence of residence, gender, family back-ground, family size and the level of social literacy.
Klíčová slova
sociální gramotnost, osobní kompetence, sociální kompetence, občanské kompetence, žáci 2. stupně základní školy
Klíčová slova v angličtině
social literacy personal competencies, social skills, civic competencies, pupils 2nd grade elementary school
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti sociální gramotnosti, osobních, sociálních a občanských kompetencí.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat a jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti sociální gramotnosti, osobních, sociálních a občanských kompetencí.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat a jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
GILLERNOVÁ, Ilona a Lenka KREJČOVÁ. Sociální dovednosti ve škole. Praha: Grada. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3472-9, 2012.
HELUS, Zdeněk. Sociální psychologie pro pedagogy. 2., přepracované a doplněné vydání. Praha: Grada. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4674-6, 2015.
JAROŠOVÁ, Eva a Hana LORENCOVÁ. Rozvoj sociálně psychologických a pedagogických dovedností. Praha: Oeconomica. ISBN 978-80-245-1282-2, 2007.
MIKULÁŠTÍK, Milan. Sociální kompetence. Žilina: Poradca podnikatela. Eurokodex ekonomické učebné texty. ISBN 978-80-88931-90-4, 2008.
VALENTA, Josef. Osobnostní a sociální výchova a její cesty k žákovi. Kladno: AISIS. Dokážu to? ISBN 80-239-4908-X, c2006.
Seznam doporučené literatury
GILLERNOVÁ, Ilona a Lenka KREJČOVÁ. Sociální dovednosti ve škole. Praha: Grada. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3472-9, 2012.
HELUS, Zdeněk. Sociální psychologie pro pedagogy. 2., přepracované a doplněné vydání. Praha: Grada. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4674-6, 2015.
JAROŠOVÁ, Eva a Hana LORENCOVÁ. Rozvoj sociálně psychologických a pedagogických dovedností. Praha: Oeconomica. ISBN 978-80-245-1282-2, 2007.
MIKULÁŠTÍK, Milan. Sociální kompetence. Žilina: Poradca podnikatela. Eurokodex ekonomické učebné texty. ISBN 978-80-88931-90-4, 2008.
VALENTA, Josef. Osobnostní a sociální výchova a její cesty k žákovi. Kladno: AISIS. Dokážu to? ISBN 80-239-4908-X, c2006.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila téma diplomové práce, její hlavní cíle a výzkumný design. Následně prezentovala nejdůležitější výsledky výzkumného šetření. Následně odpověděla na otázky uvedené v posudcích diplomové práce. Proběhla diskuse.