Diplomová práce se zaměřuje na regulace emocí a lokalizaci locus of control u dětí mladšího školního věku. V teoretické části se blíže specifikuje pojem regulace emocí, jejich dynamika, strategie a kontrola. V závěru teoretické části je vysvětlen pojem locus of control. V praktické části je provedeno dotazníkové šetření u 274 dětí mladšího školního věku. Dotazník je složen ze tří částí. V první části se zjišťují všeobecné sociodemografické charakteristiky, v druhé míra strategie regulace emocí a ve třetí lokalizace locus of control. Dotazník, zaměřující se na míru regulace emocí, se dělí na dvě škály: přehodnocení emocí a potlačení emocí a obě se posuzují zvlášť. Třetí část je zaměřena na lokalizaci locus of control, přičemž s vyšším bodovým ziskem je lokalizace locus of control více externější. Analýza ukazuje, že neexistují žádné statisticky významné vztahy mezi locus of control a pohlavím, věkem, úplností rodiny a počtem sourozenců. Žádné statisticky významné vztahy nebyly nalezeny ani pro obě škály strategie emocí. I přesto lze vypozorovat některé nepatrné odlišnosti, například externější lokalizaci locus of control u dívek nebo tendence k většímu potlačování emocí u chlapců. V poslední části je popsána vazba mezi lokalizací locus of control a oběma strategiemi regulace emocí. Ukazuje se, že existuje statisticky významná korelace mezi lokalizací locus of control a mírou potlačením emocí, čili děti s externějším locus of control více potlačují své emoce. Nicméně žádný statisticky významný vztah nebyl nalezen mezi lokalizací locus of control a mírou přehodnocení emocí.
Anotace v angličtině
This diploma thesis focuses on locus of control and emotion regulation strategy in children in middle childhood age between 8 and 11 years. Emotion regulation and its dynamics, strategy and control as well as concept of locus of control are described in the theoretical part. In the practical part, the survey at 274 middle childhood children is accomplished by questionnaire. The questionnaire consists of three parts. The first part is focused on general sociology data. In the second and third part are studied rate of emotion strategy and the location of locus of control, respectively. Emotion strategy scale has two scales: cognitive reappraisal and expressive suppression; they are analysed separately. Locus of control score determines its location, with higher score suggesting more external locus of control. The relation between gender, age, full or single parent family and number of siblings is analysed separately for both emotion strategies scales and the location of locus of control. Although no statistical significant differences are found, some interesting conclusions are discovered, e. g. more external locus of control at girls or higher expressive suppression at boys. Finally, the correlation between the rate of both emotion regulation scales and the location of locus of control is accomplished. Pearson correlation coefficient between the location of locus of control and the rate of expressive suppression is positive and even sta-tistical significant, thus suggesting that children with more external locus of control uses higher strategy of expressive suppression. Nevertheless, no relation is found for cognitive reappraisal.
Klíčová slova
regulace emocí, locus of control, děti
Klíčová slova v angličtině
emotion regulation, locus of control, middle childhood children
Rozsah průvodní práce
92 s. (132 644 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zaměřuje na regulace emocí a lokalizaci locus of control u dětí mladšího školního věku. V teoretické části se blíže specifikuje pojem regulace emocí, jejich dynamika, strategie a kontrola. V závěru teoretické části je vysvětlen pojem locus of control. V praktické části je provedeno dotazníkové šetření u 274 dětí mladšího školního věku. Dotazník je složen ze tří částí. V první části se zjišťují všeobecné sociodemografické charakteristiky, v druhé míra strategie regulace emocí a ve třetí lokalizace locus of control. Dotazník, zaměřující se na míru regulace emocí, se dělí na dvě škály: přehodnocení emocí a potlačení emocí a obě se posuzují zvlášť. Třetí část je zaměřena na lokalizaci locus of control, přičemž s vyšším bodovým ziskem je lokalizace locus of control více externější. Analýza ukazuje, že neexistují žádné statisticky významné vztahy mezi locus of control a pohlavím, věkem, úplností rodiny a počtem sourozenců. Žádné statisticky významné vztahy nebyly nalezeny ani pro obě škály strategie emocí. I přesto lze vypozorovat některé nepatrné odlišnosti, například externější lokalizaci locus of control u dívek nebo tendence k většímu potlačování emocí u chlapců. V poslední části je popsána vazba mezi lokalizací locus of control a oběma strategiemi regulace emocí. Ukazuje se, že existuje statisticky významná korelace mezi lokalizací locus of control a mírou potlačením emocí, čili děti s externějším locus of control více potlačují své emoce. Nicméně žádný statisticky významný vztah nebyl nalezen mezi lokalizací locus of control a mírou přehodnocení emocí.
Anotace v angličtině
This diploma thesis focuses on locus of control and emotion regulation strategy in children in middle childhood age between 8 and 11 years. Emotion regulation and its dynamics, strategy and control as well as concept of locus of control are described in the theoretical part. In the practical part, the survey at 274 middle childhood children is accomplished by questionnaire. The questionnaire consists of three parts. The first part is focused on general sociology data. In the second and third part are studied rate of emotion strategy and the location of locus of control, respectively. Emotion strategy scale has two scales: cognitive reappraisal and expressive suppression; they are analysed separately. Locus of control score determines its location, with higher score suggesting more external locus of control. The relation between gender, age, full or single parent family and number of siblings is analysed separately for both emotion strategies scales and the location of locus of control. Although no statistical significant differences are found, some interesting conclusions are discovered, e. g. more external locus of control at girls or higher expressive suppression at boys. Finally, the correlation between the rate of both emotion regulation scales and the location of locus of control is accomplished. Pearson correlation coefficient between the location of locus of control and the rate of expressive suppression is positive and even sta-tistical significant, thus suggesting that children with more external locus of control uses higher strategy of expressive suppression. Nevertheless, no relation is found for cognitive reappraisal.
Klíčová slova
regulace emocí, locus of control, děti
Klíčová slova v angličtině
emotion regulation, locus of control, middle childhood children
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti emočního prožívání, afektivních procesů a sociokulturních vlivů na jedince.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti emočního prožívání, afektivních procesů a sociokulturních vlivů na jedince.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
HASSON, Gill. Emoční inteligence. První vydání. Praha: Grada Publishing, 2015. ISBN 9788024756301.
VYMĚTAL, Jan. Úzkost a strach u dětí. Vyd. 1. Praha: Portál, 2004. ISBN 71788309.
STUCHLÍKOVÁ, Iva a Ludmila PROKEŠOVÁ. Zvládání emočních problémů školáků. Praha: Portál, 2005. Pedagogická praxe. ISBN 80-7178-534-2.
BACUS-LINDROTH, Anne. Mé dítě si věří. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007. Rádci pro rodiče a vychovatele.
ISBN 9788073672966.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vyd. 2., rozš. a přeprac. Praha: Karolinum, 2012.
ISBN 978-80-246-2153-1.
Seznam doporučené literatury
HASSON, Gill. Emoční inteligence. První vydání. Praha: Grada Publishing, 2015. ISBN 9788024756301.
VYMĚTAL, Jan. Úzkost a strach u dětí. Vyd. 1. Praha: Portál, 2004. ISBN 71788309.
STUCHLÍKOVÁ, Iva a Ludmila PROKEŠOVÁ. Zvládání emočních problémů školáků. Praha: Portál, 2005. Pedagogická praxe. ISBN 80-7178-534-2.
BACUS-LINDROTH, Anne. Mé dítě si věří. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007. Rádci pro rodiče a vychovatele.
ISBN 9788073672966.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vyd. 2., rozš. a přeprac. Praha: Karolinum, 2012.
ISBN 978-80-246-2153-1.
Přílohy volně vložené
1 CD
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila téma diplomové práce, její cíle, výzkumný design a metodologii. Následně prezentovala nejdůležitější výsledky výzkumného šetření.
Studentka odpověděla na otázky uvedené v posudcích diplomové práce. Mgr. Jakub Hladík, Ph.D. diskutoval oprávnění použití testů, které si autorka zvolila v praktické části práce.