Tato práce se zabývá úrovní sociální gramotnosti žáků středních škol a vlivu školního klima-tu na její rozvoj. Teoretická část je zaměřena na popis základních pojmů a definic z dané problematiky. V metodologické části se zabýváme dimenzemi, dle kterých lze sociální gramotnost i školní klima vymezit, změřit a posoudit souvislosti mezi nimi. Z důvodu velkého počtu respondentů jsme zvolili metodu kvantitativního výzkumu. Cílem praktické části bylo pomocí dotazníkového šetření zjistit úroveň sociální gramotnosti v jednotlivých odborných školách ve městě Kroměříž, dále úroveň školního klimatu a jeho souvislost se sociální gramotností a také mezi jednotlivými typy škol. Dále jestli existují rozdíly mezi typy škol v dané problematice.
Anotace v angličtině
This work deals with levels of social literacy, secondary school students and the influence of the school climate for its development. The theoretical part is focused on describing the basic concepts and definitions of the issue. Methodological part deals with dimensions, that allows us to define, measure and assess the connection between social literacy and school climate. Due to the large number of respondents, we chose the method of quantitative research. The aim of the practical part was to use the survey to determine the level of social literacy in various secondary schools in Kroměříž, as well as the level of school clima-te and its relationship with social literacy, and also between different types of schools. Furthermore, if there are the practical part was to use the survey to determine the level of social literacy in various secondary schools in Kroměříž, as well as the level of school clima-te and its relation with social literacy, and between different types of schools. Furthermore, if there are differences between the types of schools in the art.
Klíčová slova
Sociální gramotnost, školní klima, kurikurální dokumenty, klíčové kompetence, komunikace, sociální učení, škola, socializace, interakce, sociální vztahy, sociální dovednosti
Klíčová slova v angličtině
Social literacy, school climate, on educational documents, key competencies, communication, social learning, school, socialization, interaction, social relationships, social skills
Rozsah průvodní práce
96 s. 8 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato práce se zabývá úrovní sociální gramotnosti žáků středních škol a vlivu školního klima-tu na její rozvoj. Teoretická část je zaměřena na popis základních pojmů a definic z dané problematiky. V metodologické části se zabýváme dimenzemi, dle kterých lze sociální gramotnost i školní klima vymezit, změřit a posoudit souvislosti mezi nimi. Z důvodu velkého počtu respondentů jsme zvolili metodu kvantitativního výzkumu. Cílem praktické části bylo pomocí dotazníkového šetření zjistit úroveň sociální gramotnosti v jednotlivých odborných školách ve městě Kroměříž, dále úroveň školního klimatu a jeho souvislost se sociální gramotností a také mezi jednotlivými typy škol. Dále jestli existují rozdíly mezi typy škol v dané problematice.
Anotace v angličtině
This work deals with levels of social literacy, secondary school students and the influence of the school climate for its development. The theoretical part is focused on describing the basic concepts and definitions of the issue. Methodological part deals with dimensions, that allows us to define, measure and assess the connection between social literacy and school climate. Due to the large number of respondents, we chose the method of quantitative research. The aim of the practical part was to use the survey to determine the level of social literacy in various secondary schools in Kroměříž, as well as the level of school clima-te and its relationship with social literacy, and also between different types of schools. Furthermore, if there are the practical part was to use the survey to determine the level of social literacy in various secondary schools in Kroměříž, as well as the level of school clima-te and its relation with social literacy, and between different types of schools. Furthermore, if there are differences between the types of schools in the art.
Klíčová slova
Sociální gramotnost, školní klima, kurikurální dokumenty, klíčové kompetence, komunikace, sociální učení, škola, socializace, interakce, sociální vztahy, sociální dovednosti
Klíčová slova v angličtině
Social literacy, school climate, on educational documents, key competencies, communication, social learning, school, socialization, interaction, social relationships, social skills
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologických východisek z oblasti sociálního prostředí školy, kurikulárních dokumentů a rozvíjení sociálních dovedností studentů.
Příprava metodiky empirické části a zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologických východisek z oblasti sociálního prostředí školy, kurikulárních dokumentů a rozvíjení sociálních dovedností studentů.
Příprava metodiky empirické části a zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BELZ, Horst a Marco SIEGRIST. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení: východiska, metody, cvičení a hry. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-479-6.
GILLERNOVÁ, Ilona a Lenka KREJČOVÁ. Sociální dovednosti ve škole. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3472-9.
ONDREJKOVIČ, Peter. Štúdie zo sociológie výchovy: teoretické základy sociológie výchovy a mládeže. Bratislava: Iuventa, 1994. ISBN 80-85172-44-5.
LAŠEK, Jan. Sociálně psychologické klima školních tříd a školy. Hradec Králové: Gaudeamus, 2001. ISBN 80-7041-088-4.
PROCHÁZKA, Miroslav. Sociální pedagogika. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3470-5.
Seznam doporučené literatury
BELZ, Horst a Marco SIEGRIST. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení: východiska, metody, cvičení a hry. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-479-6.
GILLERNOVÁ, Ilona a Lenka KREJČOVÁ. Sociální dovednosti ve škole. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3472-9.
ONDREJKOVIČ, Peter. Štúdie zo sociológie výchovy: teoretické základy sociológie výchovy a mládeže. Bratislava: Iuventa, 1994. ISBN 80-85172-44-5.
LAŠEK, Jan. Sociálně psychologické klima školních tříd a školy. Hradec Králové: Gaudeamus, 2001. ISBN 80-7041-088-4.
PROCHÁZKA, Miroslav. Sociální pedagogika. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3470-5.
Přílohy volně vložené
1 CD
Přílohy vázané v práci
grafy, schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka stručně představila teoretická východiska práce, blíže specifikovala praktickou část, kde byly uvedeny metody výzkumu a popsán výzkumný nástroj. Studentka se podrobně věnovala interpretaci dat a uvedla doporučení pro praxi. Následně studentka odpovídala na otázky k obhajobě a reagovala na otázky členů komise.