Diplomová práce se zabývá vzděláváním sociálně znevýhodněných žáků. To je nejčastěji spojováno s kontextem inkluzivního vzdělávání a vzdělávání žáků sociálně vyloučených. Tato práce chce poukázat na to, že problematika sociálního znevýhodnění je v oblasti vzdělávání důležitá. Cílem teoretické části práce je vymezit pojem sociální znevýhodnění a faktory, které mají na jeho vznik vliv. Dále se teoretická část zabývá vzdělávání sociálně znevýhodněných žáků a na roli školy a učitele. Praktická část této práce je zaměřena na učitele jako na jedny z hlavních aktérů procesu vzdělávání. Cílem je zjistit, jakou důležitost přisuzují jednotlivým determinantám edukace specifické cílové skupiny žáků.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the education of socially disadvantage pupils. The social disadvantage is most often associated with the context of the inclusive education and the education of the socially excluded pupils. This thesis highlights the importance of the issue of the social disadvantage in the education. The theoretical part defines the social disadvantage and the factors influencing its formation. The theoretical part also deals with the education of socially disadvantaged pupils and the role of the school and the teacher in the educational process. The practical part is focused on the teacher as one of the main participant of this process. The goal is to identify the importance attributed to each determinant of the education of the specific target group of pupils.
Klíčová slova
sociální znevýhodnění, vzdělávání, determinanty, učitel, podpůrná opatření, Q-metodologie
Klíčová slova v angličtině
social disadvantage, education, determinants, teacher, support measures, Q-methodology
Rozsah průvodní práce
96 s. (170 441 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá vzděláváním sociálně znevýhodněných žáků. To je nejčastěji spojováno s kontextem inkluzivního vzdělávání a vzdělávání žáků sociálně vyloučených. Tato práce chce poukázat na to, že problematika sociálního znevýhodnění je v oblasti vzdělávání důležitá. Cílem teoretické části práce je vymezit pojem sociální znevýhodnění a faktory, které mají na jeho vznik vliv. Dále se teoretická část zabývá vzdělávání sociálně znevýhodněných žáků a na roli školy a učitele. Praktická část této práce je zaměřena na učitele jako na jedny z hlavních aktérů procesu vzdělávání. Cílem je zjistit, jakou důležitost přisuzují jednotlivým determinantám edukace specifické cílové skupiny žáků.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the education of socially disadvantage pupils. The social disadvantage is most often associated with the context of the inclusive education and the education of the socially excluded pupils. This thesis highlights the importance of the issue of the social disadvantage in the education. The theoretical part defines the social disadvantage and the factors influencing its formation. The theoretical part also deals with the education of socially disadvantaged pupils and the role of the school and the teacher in the educational process. The practical part is focused on the teacher as one of the main participant of this process. The goal is to identify the importance attributed to each determinant of the education of the specific target group of pupils.
Klíčová slova
sociální znevýhodnění, vzdělávání, determinanty, učitel, podpůrná opatření, Q-metodologie
Klíčová slova v angličtině
social disadvantage, education, determinants, teacher, support measures, Q-methodology
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti sociálního znevýhodnění, edukace sociálně znevýhodněných žáků a diferenciace ve školním prostředí.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti sociálního znevýhodnění, edukace sociálně znevýhodněných žáků a diferenciace ve školním prostředí.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BASL, Josef, Petr MATĚJŮ a Jana STRAKOVÁ. (Ne)rovné šance na vzdělání: vzdělanostní nerovnosti v České republice. Praha: Academia, 2006. ISBN 8020014004.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
KALEJA, Martin. Determinanty edukace sociálně vyloučených žáků z pohledu speciální pedagogiky. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2014. ISBN 978-80-7464-544-0.
KASÍKOVÁ, Hana a Jana STRAKOVÁ. Diverzita a diferenciace v základním vzdělávání. Praha: Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1911-8.
PRŮCHA, Jan, Eliška WALTEROVÁ a Jiří MAREŠ. Pedagogický slovník. 7., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0403-9.
Seznam doporučené literatury
BASL, Josef, Petr MATĚJŮ a Jana STRAKOVÁ. (Ne)rovné šance na vzdělání: vzdělanostní nerovnosti v České republice. Praha: Academia, 2006. ISBN 8020014004.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
KALEJA, Martin. Determinanty edukace sociálně vyloučených žáků z pohledu speciální pedagogiky. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2014. ISBN 978-80-7464-544-0.
KASÍKOVÁ, Hana a Jana STRAKOVÁ. Diverzita a diferenciace v základním vzdělávání. Praha: Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1911-8.
PRŮCHA, Jan, Eliška WALTEROVÁ a Jiří MAREŠ. Pedagogický slovník. 7., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0403-9.
Přílohy volně vložené
CD ROM
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila teoretická východiska a dále se věnovala realizovanému výzkumnému šetření. Uvedla výzkumné cíle, výzkumné otázky. Dále prezentovala výzkumný soubor, typ výběru, sběr i analýzu dat. Studentka představila zásadní závěry práce. Uvedena byla také doporučení do praxe a na závěr studentka odpovídala na otázky k obhajobě. Studentka na otázky členů komise adekvátně odpovídala a k obhajobě byla velmi dobře připravená.