V bakalářské práci se zabývám popisem datových sběrnic CAN a LIN, což jsou nejčastěji využívané sběrnice pro komunikaci mezi řídicími jednotkami moderních evropských automobilů. V další části blíže popisuji možnosti diagnostických přístrojů, především diagnostického, měřícího a informačního systému VAS 5051B. Na závěr teoretické části se věnuji hardwarovým a softwarovým prostředkům řídicích jednotek moderních automobilů. V praktické části bakalářské práce se zabývám realizací propojení dvou stanic pro přenos dat po sběrnici CAN.
Anotace v angličtině
At this bachelory thesis is concentrate on description fieldbuses CAN and LIN, which are the most often used fieldbuses for communication between control units in modern European cars. In the next part I describe more closely diagnostic apparatuses possibilities, especially diagnostic, measurement and information system VAS 5051B. At the conclusion theoretic part I attend to hardware and software application control units in modern cars. Practical part of bachelory thesis deal with realization of connection between two stations for transfer data on CAN bus.
fieldbus, CAN, LIN, car diagnostics, control unit, OBD
Rozsah průvodní práce
53 s. , 4 s. obr. příloh.
Jazyk
CZ
Anotace
V bakalářské práci se zabývám popisem datových sběrnic CAN a LIN, což jsou nejčastěji využívané sběrnice pro komunikaci mezi řídicími jednotkami moderních evropských automobilů. V další části blíže popisuji možnosti diagnostických přístrojů, především diagnostického, měřícího a informačního systému VAS 5051B. Na závěr teoretické části se věnuji hardwarovým a softwarovým prostředkům řídicích jednotek moderních automobilů. V praktické části bakalářské práce se zabývám realizací propojení dvou stanic pro přenos dat po sběrnici CAN.
Anotace v angličtině
At this bachelory thesis is concentrate on description fieldbuses CAN and LIN, which are the most often used fieldbuses for communication between control units in modern European cars. In the next part I describe more closely diagnostic apparatuses possibilities, especially diagnostic, measurement and information system VAS 5051B. At the conclusion theoretic part I attend to hardware and software application control units in modern cars. Practical part of bachelory thesis deal with realization of connection between two stations for transfer data on CAN bus.
fieldbus, CAN, LIN, car diagnostics, control unit, OBD
Zásady pro vypracování
1. Zpracujte literární rešerši na dané téma
2. Popište nejdůležitější hardwarové a softwarové prostředky řídících jednotek moderního automobilu a zhodnoťte jejich vlastnosti
3. Popište způsob diagnostiky elektronických zařízení moderního automobilu
4. Prostudujte způsob komunikace mezi jednotlivými řídícími jednotkami, podrobně popište a zhodnoťte používané sběrnice
5. V prostředí laboratoří FAI po dohodě s vedoucím práce realizujte přenos dat mezi dvěma stanicemi po sběrnici CAN
Zásady pro vypracování
1. Zpracujte literární rešerši na dané téma
2. Popište nejdůležitější hardwarové a softwarové prostředky řídících jednotek moderního automobilu a zhodnoťte jejich vlastnosti
3. Popište způsob diagnostiky elektronických zařízení moderního automobilu
4. Prostudujte způsob komunikace mezi jednotlivými řídícími jednotkami, podrobně popište a zhodnoťte používané sběrnice
5. V prostředí laboratoří FAI po dohodě s vedoucím práce realizujte přenos dat mezi dvěma stanicemi po sběrnici CAN
Seznam doporučené literatury
[1] JURÁK, M. Testování řídicí jednotky zážehového motoru automobilu a studie řízení jeho otáček. Ostrava. Diplomová práce, FS VŠB-TU 2001.
[2] ROBERT BOSCH s.r.o. Protiblokovací systémy ABS. 1.české vydání. Praha: \ a Robert Bosch odbytová s.r.o. Automobilová diagnostika, 1998.
[3] ROBERT BOSCH s.r.o. Regulace jízdní dynamiky ESP. 1.české vydání. Praha: \ a Robert Bosch odbytová s.r.o. Automobilová diagnostika, 2001.
[4] ŠŤASTNÝ, J., REMEK, B. Autoelektrika a Autoelektronika. 2. vyd. Praha: Nakladatelství T. Malina, 1995.
[5] ŠKODA-AUTO a.s. Učební materiály Škoda-auto. PDF format. Zpracovatel: Škoda-auto Mladá Boleslav, 1998-2002.
[6] TŮMA, J., Analýza stability a řiditelnosti vozidla AWS 4x4 pomocí nelineárního modelu. Strojnický časopis, ročník 43, č.4, 1992.
[7] VLK, F. Dynamika motorových vozidel. 1. vyd. Brno: nakladatelství a vydavatelství Vlk, 2000.
[8] VLK, F. Elektronické systémy motorových vozidel 1,2. 1. vyd. Brno: nakladatelství a vydavatelství Vlk, 2002.
[9] VLK, F. Zkoušení a diagnostika motorových vozidel. 1. vyd. Brno: nakladatelství a vydavatelství Vlk, 2001.
Seznam doporučené literatury
[1] JURÁK, M. Testování řídicí jednotky zážehového motoru automobilu a studie řízení jeho otáček. Ostrava. Diplomová práce, FS VŠB-TU 2001.
[2] ROBERT BOSCH s.r.o. Protiblokovací systémy ABS. 1.české vydání. Praha: \ a Robert Bosch odbytová s.r.o. Automobilová diagnostika, 1998.
[3] ROBERT BOSCH s.r.o. Regulace jízdní dynamiky ESP. 1.české vydání. Praha: \ a Robert Bosch odbytová s.r.o. Automobilová diagnostika, 2001.
[4] ŠŤASTNÝ, J., REMEK, B. Autoelektrika a Autoelektronika. 2. vyd. Praha: Nakladatelství T. Malina, 1995.
[5] ŠKODA-AUTO a.s. Učební materiály Škoda-auto. PDF format. Zpracovatel: Škoda-auto Mladá Boleslav, 1998-2002.
[6] TŮMA, J., Analýza stability a řiditelnosti vozidla AWS 4x4 pomocí nelineárního modelu. Strojnický časopis, ročník 43, č.4, 1992.
[7] VLK, F. Dynamika motorových vozidel. 1. vyd. Brno: nakladatelství a vydavatelství Vlk, 2000.
[8] VLK, F. Elektronické systémy motorových vozidel 1,2. 1. vyd. Brno: nakladatelství a vydavatelství Vlk, 2002.
[9] VLK, F. Zkoušení a diagnostika motorových vozidel. 1. vyd. Brno: nakladatelství a vydavatelství Vlk, 2001.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, schémata
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Diplomant prezentoval před komisí pro SZZ zadání, cíle, způsob řešení, výsledky a závěry své bakalářské práce práce. Komise vznesla na diplomanta následující dotazy:
1. Jak moc jsou rozdílná popsaná zařízení u různých typů vozů? (prof. Vašek)
2. Jak jste zjišťoval experimentálně adresu dveří? (Ing. Bližňák)
3. Co je nejčastějším zdrojem poruch? (doc. Křesálek)
Diplomant pohotově odpověděl na všechny položené dotazy.