Bakalářská práce se zabývá postoji žáků středních škol k národnostním a etnickým menšinám s ohledem na jejich znalost multikulturní problematiky a osobní zkušenosti. V teoretické části jsou vymezeny základní pojmy multikulturní oblasti. Práce se dále zaměřuje na téma postojů, předsudků a stereotypů ve vnímání společnosti a seznamuje s tématikou národnostních a etnických menšin žijících v České republice.
Praktická část se zaměřuje na postoje žáků středních škol k menšinám a jejich znalosti dané problematiky. Dále jsou zkoumány rozdíly v postoji žáků pedagogické školy a školy zemědělské k menšinám.
Anotace v angličtině
This Bachelor thesis deals with the attitude of high school students to national and ethnic minorities with regard to their knowledge of multiculturalism and their own experience with minorities. Theoretic part of this thesis deals with elementary terms in multiculturalism field and focuses on the topics of attitude, prejudice and stereotype perception of society. This thesis introduces with national and ethnic minority living in Czech Republic.
Practical part of this thesis focuses on attitude of high school students to minorities and to knowledge of multiculturalism. It studies different attitude to minorities of students of high pedagogic school and agricultural school.
Keywords: national minority, ethnic minority, multicultural education, prejudice, stereotype
Rozsah průvodní práce
58 stran (10040 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá postoji žáků středních škol k národnostním a etnickým menšinám s ohledem na jejich znalost multikulturní problematiky a osobní zkušenosti. V teoretické části jsou vymezeny základní pojmy multikulturní oblasti. Práce se dále zaměřuje na téma postojů, předsudků a stereotypů ve vnímání společnosti a seznamuje s tématikou národnostních a etnických menšin žijících v České republice.
Praktická část se zaměřuje na postoje žáků středních škol k menšinám a jejich znalosti dané problematiky. Dále jsou zkoumány rozdíly v postoji žáků pedagogické školy a školy zemědělské k menšinám.
Anotace v angličtině
This Bachelor thesis deals with the attitude of high school students to national and ethnic minorities with regard to their knowledge of multiculturalism and their own experience with minorities. Theoretic part of this thesis deals with elementary terms in multiculturalism field and focuses on the topics of attitude, prejudice and stereotype perception of society. This thesis introduces with national and ethnic minority living in Czech Republic.
Practical part of this thesis focuses on attitude of high school students to minorities and to knowledge of multiculturalism. It studies different attitude to minorities of students of high pedagogic school and agricultural school.
Keywords: national minority, ethnic minority, multicultural education, prejudice, stereotype
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti postojů adolescentů, kulturních specifik národnostních a etnických menšin a multikulturního vzdělávání.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti postojů adolescentů, kulturních specifik národnostních a etnických menšin a multikulturního vzdělávání.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
GABAL, Ivan. Etnické menšiny ve střední evropě. Praha: G plus G, 1999. ISBN 80-86103-23-4.
GABAL, Ivan. Menšiny a migranti v České republice. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-717864-89.
HLADÍK, Jakub. Multikulturní výchova: (socializace a integrace menšin). Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2006. ISBN 80-7318-424-9.
PRUCHA, Jan. Multikulturní výchova. Příručka (nejen) pro učitele. Praha: Triton, 2011. ISBN 978-80-7387-502-2.
ŠIŠKOVÁ, Tatjana. Výchova k toleranci a proti rasismu.: sborník. Zdroje a formy rasismu a netolerance. Informace o národnostních menšinách. Hry a cvičení pro žáky a studenty. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-285-8.
ŘÍČAN, Pavel. S Romy žít budeme - jde o to jak. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-250-5.
Seznam doporučené literatury
GABAL, Ivan. Etnické menšiny ve střední evropě. Praha: G plus G, 1999. ISBN 80-86103-23-4.
GABAL, Ivan. Menšiny a migranti v České republice. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-717864-89.
HLADÍK, Jakub. Multikulturní výchova: (socializace a integrace menšin). Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2006. ISBN 80-7318-424-9.
PRUCHA, Jan. Multikulturní výchova. Příručka (nejen) pro učitele. Praha: Triton, 2011. ISBN 978-80-7387-502-2.
ŠIŠKOVÁ, Tatjana. Výchova k toleranci a proti rasismu.: sborník. Zdroje a formy rasismu a netolerance. Informace o národnostních menšinách. Hry a cvičení pro žáky a studenty. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-285-8.
ŘÍČAN, Pavel. S Romy žít budeme - jde o to jak. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-250-5.
Přílohy volně vložené
1 CD
Přílohy vázané v práci
mapy, grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila záměr bakalářské práce. Konkrétně se zaměřila na výzkumné cíle. Poté prezentovala výzkumné otázky, výzkumný soubor a techniku sběru dat. Studentka uvedla výsledky výzkumu a zodpověděla otázky k obhajobě. Na závěr prezentovala doporučení pro praktické využití. Doc. Balvín poukázal na nelogické řazení slidů v rámci obhajoby. Dr. Hrbáčková: doporučení pro praxi nekoresponduje s výsledky výzkumu.