Bakalářská práce pojednává o problematice syndromu vyhoření u sociálních pracovníků. Teoreticky popisuje sociálního pracovníka, jeho charakteristiku, kompetence, podrobněji se zabývá sociálním pracovníkem sociálně právní ochrany dětí. Dále je zaměřena na samot-ný syndrom vyhoření, na jeho definici, příznaky, rizikové faktory, jednotlivé fáze a dia-gnostiku. V závěru teorie se bakalářská práce soustředí na potřebnou prevenci zmiňovaného syndromu. Součástí praktické části bakalářské práce je kvantitativní výzkum orientovaný na terénní sociální pracovníky oddělení sociálně právní ochrany dětí.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis focuses on the problem of burnout in the social work field. The theore-tical part provides a characterisation of a social worker and specifies what his/her compe-tencies are: since the emphasis is placed on the social and legal protection of children, the persona of children's social worker is discussed in detail. The issue of burnout syndrome is discussed very minutely as well: the thesis provides a brief characterisation of burnout and its symptoms, introduces the risk factors that can lead to it and descibes the individu-al phases of the burnout process. Lastly, the possibilities of burnout's prevention (which, as can be concluded, is very needed) are discussed as a final chapter of the theoretical part. The practical part of this bachelor thesis includes a quantitative research dedicated to the legwork of the social workers working in the field of social and legal protection of chil-dren.
Klíčová slova
syndrom vyhoření, sociální pracovník, prevence, pomáhající profese, rizikové faktory, Soci-álně právní ochrana dětí
Klíčová slova v angličtině
burnout syndrome, social worker, prevention, assisting professions, risk factors, social and legal protection of children
Rozsah průvodní práce
61 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce pojednává o problematice syndromu vyhoření u sociálních pracovníků. Teoreticky popisuje sociálního pracovníka, jeho charakteristiku, kompetence, podrobněji se zabývá sociálním pracovníkem sociálně právní ochrany dětí. Dále je zaměřena na samot-ný syndrom vyhoření, na jeho definici, příznaky, rizikové faktory, jednotlivé fáze a dia-gnostiku. V závěru teorie se bakalářská práce soustředí na potřebnou prevenci zmiňovaného syndromu. Součástí praktické části bakalářské práce je kvantitativní výzkum orientovaný na terénní sociální pracovníky oddělení sociálně právní ochrany dětí.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis focuses on the problem of burnout in the social work field. The theore-tical part provides a characterisation of a social worker and specifies what his/her compe-tencies are: since the emphasis is placed on the social and legal protection of children, the persona of children's social worker is discussed in detail. The issue of burnout syndrome is discussed very minutely as well: the thesis provides a brief characterisation of burnout and its symptoms, introduces the risk factors that can lead to it and descibes the individu-al phases of the burnout process. Lastly, the possibilities of burnout's prevention (which, as can be concluded, is very needed) are discussed as a final chapter of the theoretical part. The practical part of this bachelor thesis includes a quantitative research dedicated to the legwork of the social workers working in the field of social and legal protection of chil-dren.
Klíčová slova
syndrom vyhoření, sociální pracovník, prevence, pomáhající profese, rizikové faktory, Soci-álně právní ochrana dětí
Klíčová slova v angličtině
burnout syndrome, social worker, prevention, assisting professions, risk factors, social and legal protection of children
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti sociální práce, syndromu vyhoření a jeho prevence v pomáhajících profesích.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu prostřednictvím dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti sociální práce, syndromu vyhoření a jeho prevence v pomáhajících profesích.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu prostřednictvím dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada publishing, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Jak neztratit nadšení. Praha: Grada Publishing, 1998. ISBN 80-7169-551-3.
MAROON, Istafan. Syndrom vyhoření u sociálních pracovníků. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0180-9.
MATOUŠEK, Oldřich. Sociální služby. 2. vyd. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0041-3.
MATOUŠEK, Oldřich et al. Metody a řízení sociální práce. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-548-2.
STOCK, Christian. Syndrom vyhoření a jak jej zvládnout. Praha: Grada Publishing, 2010. ISBN 978-80-247-3553-5.
Seznam doporučené literatury
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada publishing, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Jak neztratit nadšení. Praha: Grada Publishing, 1998. ISBN 80-7169-551-3.
MAROON, Istafan. Syndrom vyhoření u sociálních pracovníků. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0180-9.
MATOUŠEK, Oldřich. Sociální služby. 2. vyd. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0041-3.
MATOUŠEK, Oldřich et al. Metody a řízení sociální práce. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-548-2.
STOCK, Christian. Syndrom vyhoření a jak jej zvládnout. Praha: Grada Publishing, 2010. ISBN 978-80-247-3553-5.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala vymezení designu výzkumu bakalářské práce. Zaměřila se na výzkumné otázky, výzkumné cíle a vymezení výzkumného souboru. Následně uvedla výsledky výzkumného šetření. Studentka prezentovala doporučení pro praktické využití. Otázky k obhajobě zodpověděla. Dr. Hladík: chtějí vedoucí pracovníci informace vyplývající z Vaší práce? Nevím. Dr. Hrbáčková poukázala na absenci přínosu bakalářské práce.