Práce je věnována klimatu školní třídy a to především z pohledu teoretického, terminologického a metodologického. V teoretické části je rozpracována základní terminologie (sociální protředí, klima, atmosféra) a zdroje klimatu školní třídy (škola, třída, žák, učitel, interakce). Jsou uvedeny také hlavní přístupy ke zkoumání sociálního klimatu školy a školní třídy, výzkum klimatu školní třídy a metody jeho zkoumání. Praktická část je zaměřena na zkoumání klimatu konkrétní studijní skupiny. Využila jsem zde studijní skupinu, se kterou jsem pracovala v rámci realizace studijního progtramu STUDIUM PEDAGOGIKY.
Annotation in English
My effort is devoted to the atmosphere of a school class in the regard of theoretical, terminology and methodology. In the first part, which is theoretical, I am trying to describe the basic terminology of my topic (feel of the place, atmosphere) and the source of a school class atmosphere (school, school class, pupil, teacher, interaction). One of the aims of my effort is to inform the others about present research and about the approach to exploration of a school class. The practical part is intent on a searching of the climate issue and climate survey in the studies group. I employ teh studies group from realization studies programme STUDIUM PEDAGOGIKY.
Keywords
Klima, klima školní třídy, atmosféra, prostředí, škola, školní třída, žák, učitel, interakce, přístupy, metody.
Keywords in English
School class environment, feel of the place, school class atmosphere, school, school class, pupil, teacher, interaction, acces, methods.
Length of the covering note
48s., 12 s. příloh
Language
CZ
Annotation
Práce je věnována klimatu školní třídy a to především z pohledu teoretického, terminologického a metodologického. V teoretické části je rozpracována základní terminologie (sociální protředí, klima, atmosféra) a zdroje klimatu školní třídy (škola, třída, žák, učitel, interakce). Jsou uvedeny také hlavní přístupy ke zkoumání sociálního klimatu školy a školní třídy, výzkum klimatu školní třídy a metody jeho zkoumání. Praktická část je zaměřena na zkoumání klimatu konkrétní studijní skupiny. Využila jsem zde studijní skupinu, se kterou jsem pracovala v rámci realizace studijního progtramu STUDIUM PEDAGOGIKY.
Annotation in English
My effort is devoted to the atmosphere of a school class in the regard of theoretical, terminology and methodology. In the first part, which is theoretical, I am trying to describe the basic terminology of my topic (feel of the place, atmosphere) and the source of a school class atmosphere (school, school class, pupil, teacher, interaction). One of the aims of my effort is to inform the others about present research and about the approach to exploration of a school class. The practical part is intent on a searching of the climate issue and climate survey in the studies group. I employ teh studies group from realization studies programme STUDIUM PEDAGOGIKY.
Keywords
Klima, klima školní třídy, atmosféra, prostředí, škola, školní třída, žák, učitel, interakce, přístupy, metody.
Keywords in English
School class environment, feel of the place, school class atmosphere, school, school class, pupil, teacher, interaction, acces, methods.
Research Plan
Obecná charakteristika, pojmové rozpracování, terminologie.
Sociální klima školní třídy, školy (obsahově, časově), tvůrce klimatu.
Hlavní přístupy ke zkoumání sociálního klimatu.
Využití teoretických poznatků o sociálním klimatu studijní skupiny.
Zjištění klimatu studijní skupiny účastníků rozvojového programu "Studium pedagogiky" Národního institutu pro další vzdělávání.
Využití výsledků šetření pro zvýšení kvality zabezpečení studijního programu.
Research Plan
Obecná charakteristika, pojmové rozpracování, terminologie.
Sociální klima školní třídy, školy (obsahově, časově), tvůrce klimatu.
Hlavní přístupy ke zkoumání sociálního klimatu.
Využití teoretických poznatků o sociálním klimatu studijní skupiny.
Zjištění klimatu studijní skupiny účastníků rozvojového programu "Studium pedagogiky" Národního institutu pro další vzdělávání.
Využití výsledků šetření pro zvýšení kvality zabezpečení studijního programu.
Recommended resources
Čáp, J., Mareš, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-463-X.
Průcha, J. Moderní pedagogika. 3. přepracované a aktualizované vydání. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7367-047-X.
Maňák, J., Švec, Š., Švec, V. (ed.) Slovník pedagogické metodologie. Pedagogický výzkum v teorii a praxi. Brno: Paido, 2005. ISBN 80-7315-102-2.
Gavora, P. Akí sú moji žiaci? Pedagogická diagnostika žáka. Bratislava: Práca, 1999. ISBN 80-7094-335-1.
Zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně nekterých zákonů.
Vyhláška č. 317/2005 Sb., o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků, akreditační komisi a kariérním systému pedagogických pracovníků.
Recommended resources
Čáp, J., Mareš, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-463-X.
Průcha, J. Moderní pedagogika. 3. přepracované a aktualizované vydání. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7367-047-X.
Maňák, J., Švec, Š., Švec, V. (ed.) Slovník pedagogické metodologie. Pedagogický výzkum v teorii a praxi. Brno: Paido, 2005. ISBN 80-7315-102-2.
Gavora, P. Akí sú moji žiaci? Pedagogická diagnostika žáka. Bratislava: Práca, 1999. ISBN 80-7094-335-1.
Zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně nekterých zákonů.
Vyhláška č. 317/2005 Sb., o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků, akreditační komisi a kariérním systému pedagogických pracovníků.