Ve své diplomové práci se zabývám rozvojem sociálních a komunikačních doved-ností žáků. Rozvoj těchto dovedností považuji za velmi důležitý, neboť ovlivňuje formování osobnosti člověka. V první kapitole teoretické části věnuji pozornost metodám a cílům osobnostně-sociální výchovy a dále navazuji druhou kapitolou, která se nazývá komunikace. V praktické výzkumné části jsem se snažila pomocí dotazníkové metody potvrdit vztah mezi aplikací prvků osobnostně-sociální výchovy ve škole a komunikačními dovednostmi žáků. Další kapitolu praktické části jsem věnovala metodám a hrám pro rozvoj sociálních a komu-nikačních dovedností. V závěru práce upozorňuji na nezastupitelnou funkci učitele při pů-sobení na rozvoj sociálních a komunikačních dovedností žáků a také na nezbytnost toho, aby učitel tyto dovednosti velice dobře ovládal.
Anotace v angličtině
In my project I deal with the development of the social and communication skills of pupils. I think that the development of these skills is very important since it influences the forming of man´s personality. In the first chapter of the theoretical part I devote my attenti-on to the methods and goals of the personal and social education and then it is followed by the second chapter which is called communication. In the practical research part I tried to confirm the relation between the application of the elements of the personal and social edu-cation at school and the communication skills of pupils with the method of questionnaire. The next chapter of the practical part is devoted to the methods and games for the develo-pment of social and communication skills. In the end of my project I point to the irreplacea-ble role of the teacher in influencing the development of social and communication skills of pupils and also to the necessity of mastering of these skills by the teacher well.
Klíčová slova
osobnostní a sociální výchova, sociální dovednosti, komunikační dovednosti, reflexe, komunikace, efektivní komunikace, neefektivní komunikace
Klíčová slova v angličtině
personal and social education, social skills, comunnication skills, reflexion, communication, effective communication, ineffective communication
Rozsah průvodní práce
99
Jazyk
CZ
Anotace
Ve své diplomové práci se zabývám rozvojem sociálních a komunikačních doved-ností žáků. Rozvoj těchto dovedností považuji za velmi důležitý, neboť ovlivňuje formování osobnosti člověka. V první kapitole teoretické části věnuji pozornost metodám a cílům osobnostně-sociální výchovy a dále navazuji druhou kapitolou, která se nazývá komunikace. V praktické výzkumné části jsem se snažila pomocí dotazníkové metody potvrdit vztah mezi aplikací prvků osobnostně-sociální výchovy ve škole a komunikačními dovednostmi žáků. Další kapitolu praktické části jsem věnovala metodám a hrám pro rozvoj sociálních a komu-nikačních dovedností. V závěru práce upozorňuji na nezastupitelnou funkci učitele při pů-sobení na rozvoj sociálních a komunikačních dovedností žáků a také na nezbytnost toho, aby učitel tyto dovednosti velice dobře ovládal.
Anotace v angličtině
In my project I deal with the development of the social and communication skills of pupils. I think that the development of these skills is very important since it influences the forming of man´s personality. In the first chapter of the theoretical part I devote my attenti-on to the methods and goals of the personal and social education and then it is followed by the second chapter which is called communication. In the practical research part I tried to confirm the relation between the application of the elements of the personal and social edu-cation at school and the communication skills of pupils with the method of questionnaire. The next chapter of the practical part is devoted to the methods and games for the develo-pment of social and communication skills. In the end of my project I point to the irreplacea-ble role of the teacher in influencing the development of social and communication skills of pupils and also to the necessity of mastering of these skills by the teacher well.
Klíčová slova
osobnostní a sociální výchova, sociální dovednosti, komunikační dovednosti, reflexe, komunikace, efektivní komunikace, neefektivní komunikace
Klíčová slova v angličtině
personal and social education, social skills, comunnication skills, reflexion, communication, effective communication, ineffective communication
Zásady pro vypracování
1. Zpracování teoretické části - východisko pro výzkumnou část.
2. Příprava metodiky výzkumné části.
3. Zpracování a vyhodnocení výzkumu.
4. Praktická část - zásobník aktivit pro rozvoj sociálních a komunikačních dovedností žáků.
Zásady pro vypracování
1. Zpracování teoretické části - východisko pro výzkumnou část.
2. Příprava metodiky výzkumné části.
3. Zpracování a vyhodnocení výzkumu.
4. Praktická část - zásobník aktivit pro rozvoj sociálních a komunikačních dovedností žáků.
Seznam doporučené literatury
BIRKENBIHLOVÁ, V. F. Umění komunikace. Bratislava: AKTUELL, 1999.
CANFIELD, J.; WELLS, H. C. Hry pro zlepšení motivace a sebepojetí žáků. Praha: Portál, 1995.
KŘIVOHLAVÝ, J.; MAREŠ, J. Komunikace ve škole. Brno: MU, 1995.
VALENTA, J. Dramatická výchova a sociálně-psychologický výcvik - srovnání systémů. Praha: ISV, 1999.
VALENTA, J. Učit se být. Praha - Kladno: Strom - AISIS, 2000.
Seznam doporučené literatury
BIRKENBIHLOVÁ, V. F. Umění komunikace. Bratislava: AKTUELL, 1999.
CANFIELD, J.; WELLS, H. C. Hry pro zlepšení motivace a sebepojetí žáků. Praha: Portál, 1995.
KŘIVOHLAVÝ, J.; MAREŠ, J. Komunikace ve škole. Brno: MU, 1995.
VALENTA, J. Dramatická výchova a sociálně-psychologický výcvik - srovnání systémů. Praha: ISV, 1999.
VALENTA, J. Učit se být. Praha - Kladno: Strom - AISIS, 2000.
Přílohy volně vložené
2 CD ROM
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Diplomant prezentoval výsledky, kterých dosáhl při řešení své diplomové práce. Součástí prezentace byla i praktická ukázka. Po seznámení s posudky vedoucího a oponenta komise položila tyto dotazy:
1. Kolik otázek bylo v anketě celkem?
2. Podle jakého klíče jste volila otázky?
2. Kolik respondentů odmítlo anketu a kolik nevyhovělo podmínkám ankety?
Diplomantka zodpověděla pohotově všechny položené dotazy.