Cílem této bakalářské práce je dokázat hypotézu, že nevinnost dětských postav ve vybraných dílech Stephena Kinga, Osvícení, Řbitov zviřátek a "Děti kukuřice", je ničena v důsledku selhání dospělých a děti se tedy stávají nástroji zla. První kapitola zachycuje vývoj pojetí dítěte v průběhu historie a samotného postavení dítěte v hororové literatuře. Děti jako nástroj zla jsou chápány jako oběti zla nebo jako zlé stvoření sami o sobě. Další části této práce analyzují jednotlivé dětské postavy. První dětskou postavou je Danny z románu Osvícení, chlapec obdařen zvláštní psychickou schopností, jehož nevinnost je zničena jeho násilnickým otcem a zlým hotelem. Kdežto dvouletý Gage ze Řbitova zviřátek se stane zlým monstrem jako následek chyby nezodpovědného rodiče. A nakonec nevinně zlé děti z povídky "Děti kukuřice" zabíjejí všechny dospělé nad devatenáct let, protože dospělí jsou považováni za ty, jež selhali.
Anotace v angličtině
The aim of this bachelor thesis is to prove the hypothesis that an innocence of the child characters in selected Stephen King's fictions, The Shining, Pet Sematary and "Children of the Corn", is damaged due to the failure of adults and children thus become instruments of evil. The first chapter portrays the development of a conception of a child during the history and a position of the child itself in a horror literature. Children as instruments of evil are perceived to be either victims of evil or are the evil creatures by themselves. The next parts of this thesis analyze concrete child characters. The first child character from a novel The Shining is Danny, a boy endowed with a special psychical ability, whose innocence is corrupted by an abusive father and by an evil hotel. Whereas two-year-old Gage from Pet Sematary becomes an evil monster as a result of a mistake of an irresponsible parent. And lastly the evil innocent children from a story "Children of the Corn" kill all adults above nineteen years because adults are considered to be those who failed.
Klíčová slova
děti jako nástroj zla, zlo, oběti, monstra, nevinné zlo, zlé děti, nevinnost, selhání dospělých, Osvícení, Řbitov zviřátek, "Děti kukuřice"
Klíčová slova v angličtině
children as instruments of evil, evil, victims, monsters, evil innocence, evil children, innocence, failure of adults, The Shining, Pet Sematary, "Children of the Corn"
Rozsah průvodní práce
46 s. (78 180 znaků)
Jazyk
AN
Anotace
Cílem této bakalářské práce je dokázat hypotézu, že nevinnost dětských postav ve vybraných dílech Stephena Kinga, Osvícení, Řbitov zviřátek a "Děti kukuřice", je ničena v důsledku selhání dospělých a děti se tedy stávají nástroji zla. První kapitola zachycuje vývoj pojetí dítěte v průběhu historie a samotného postavení dítěte v hororové literatuře. Děti jako nástroj zla jsou chápány jako oběti zla nebo jako zlé stvoření sami o sobě. Další části této práce analyzují jednotlivé dětské postavy. První dětskou postavou je Danny z románu Osvícení, chlapec obdařen zvláštní psychickou schopností, jehož nevinnost je zničena jeho násilnickým otcem a zlým hotelem. Kdežto dvouletý Gage ze Řbitova zviřátek se stane zlým monstrem jako následek chyby nezodpovědného rodiče. A nakonec nevinně zlé děti z povídky "Děti kukuřice" zabíjejí všechny dospělé nad devatenáct let, protože dospělí jsou považováni za ty, jež selhali.
Anotace v angličtině
The aim of this bachelor thesis is to prove the hypothesis that an innocence of the child characters in selected Stephen King's fictions, The Shining, Pet Sematary and "Children of the Corn", is damaged due to the failure of adults and children thus become instruments of evil. The first chapter portrays the development of a conception of a child during the history and a position of the child itself in a horror literature. Children as instruments of evil are perceived to be either victims of evil or are the evil creatures by themselves. The next parts of this thesis analyze concrete child characters. The first child character from a novel The Shining is Danny, a boy endowed with a special psychical ability, whose innocence is corrupted by an abusive father and by an evil hotel. Whereas two-year-old Gage from Pet Sematary becomes an evil monster as a result of a mistake of an irresponsible parent. And lastly the evil innocent children from a story "Children of the Corn" kill all adults above nineteen years because adults are considered to be those who failed.
Klíčová slova
děti jako nástroj zla, zlo, oběti, monstra, nevinné zlo, zlé děti, nevinnost, selhání dospělých, Osvícení, Řbitov zviřátek, "Děti kukuřice"
Klíčová slova v angličtině
children as instruments of evil, evil, victims, monsters, evil innocence, evil children, innocence, failure of adults, The Shining, Pet Sematary, "Children of the Corn"
Zásady pro vypracování
Shromáždění odpovídajících odborných materiálů k hororové literatuře a autorovi Stephenu Kingovi
Nastudování vybraných primárních děl Stephena Kinga
Formulace cílů práce dle získaných informací z odborných sekundárních zdrojů
Analýza zvolených děl v kontextu s tématem
Vyvození a formulace závěrů práce
Zásady pro vypracování
Shromáždění odpovídajících odborných materiálů k hororové literatuře a autorovi Stephenu Kingovi
Nastudování vybraných primárních děl Stephena Kinga
Formulace cílů práce dle získaných informací z odborných sekundárních zdrojů
Analýza zvolených děl v kontextu s tématem
Vyvození a formulace závěrů práce
Seznam doporučené literatury
Alegre, Sara Martín. "Nightmares of Childhood: The Child and the Monster in Four Novels by Stephen King." Atlantis 23, no. 1 (June 2001): 105-114.
King, Stephen. Goes to the Movies. London: Hodder and Stoughton, 2009.
King, Stephen. Pet Sematary. New York: Simon and Schuster, 2002.
King, Stephen. The Shining. New York: Random House, 2012.
Magistrale, Tony. Landscape of Fear: Stephen King's American Gothic. Bowling Green: Bowling Green State University Popular Press, 1988.
Seznam doporučené literatury
Alegre, Sara Martín. "Nightmares of Childhood: The Child and the Monster in Four Novels by Stephen King." Atlantis 23, no. 1 (June 2001): 105-114.
King, Stephen. Goes to the Movies. London: Hodder and Stoughton, 2009.
King, Stephen. Pet Sematary. New York: Simon and Schuster, 2002.
King, Stephen. The Shining. New York: Random House, 2012.
Magistrale, Tony. Landscape of Fear: Stephen King's American Gothic. Bowling Green: Bowling Green State University Popular Press, 1988.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
The student presented her bachelor thesis.
Q, Čechová: On page 10 you claim that works of Nathaniel Hawthorne and Mary Shelly are related to King’s works - explain how.
Q, Čechová: Elaborate on Hawthorne’s concept of evil and in what ways is it similar to King’s understanding of evil? A: As all the authors understand it, evil comes from within.
Q, Trušník: Can you explain terms "post gothic" (7) and "postmodern Gothic" (Nash) and the relationship between them, including some examples? A: (The student admitted her mistake and explained correctly.)
Q, Trušník: Can you comment on inanimate objects serving as monsters? You claim that King "is able to create the evil monsters from the ordinary things, such as the hotels or the cats [sic]" (8), while saying that "In the horror fiction, the term "monster" is often associated with the creatures such as: vampires, demons, werewolves or zombies" (14). A: King turns e.g., a car into monster. A hotel can be also a monster, it has an external power as it is built on an Indian burial ground.