Diplomová práce se zabývá osobností dítěte v nízkoprahovém zařízení pro děti a mládež v Bystřici pod Hostýnem z hlediska uspokojování základních psychických potřeb. Zaměřuje se na hlavní motivační činitele, které děti přivádějí do nízkoprahového zařízení a na celkový přínos tohoto zařízení pro jeho uživatele. Teoretická část vymezuje psychologické zákonitosti týkající se osobnosti dítěte, motivace jeho chování a základních psychických potřeb. Popisuje náročné životní situace, rizikové faktory v životě dítěte a také se zabývá možnostmi prevence. Dále se zaměřuje na problematiku výchovy ve volném čase a na poslání nízkoprahového zařízení.
Annotation in English
This thesis deals with the personality of a child in a low-threshold facility for children and youth in Bystřice pod Hostýnem in terms of satisfying basic psychological needs. It focuses on the main motivational factors that children bring into a low-threshold facility and total benefits of this facility for its users. The theoretical part defines psychological laws regarding the child's personality, behavior and motivation of his basic psychological needs. Describes the difficult life situations, the risk factors in a child's life and also deals with the possibilities of prevention. It also focuses on education in leisure time and the mission of low-threshold facility.
Keywords
osobnost dítěte, rizikové faktory, motivace chování, základní psychické potřeby, prevence, nízkoprahové zařízení pro děti a mládež
Keywords in English
child's personality, risk factors, behavioral motivation, basic psychological needs, preven-tion, Low-threshold facility for children and youth
Length of the covering note
79 s. (18 358 znaků)
Language
CZ
Annotation
Diplomová práce se zabývá osobností dítěte v nízkoprahovém zařízení pro děti a mládež v Bystřici pod Hostýnem z hlediska uspokojování základních psychických potřeb. Zaměřuje se na hlavní motivační činitele, které děti přivádějí do nízkoprahového zařízení a na celkový přínos tohoto zařízení pro jeho uživatele. Teoretická část vymezuje psychologické zákonitosti týkající se osobnosti dítěte, motivace jeho chování a základních psychických potřeb. Popisuje náročné životní situace, rizikové faktory v životě dítěte a také se zabývá možnostmi prevence. Dále se zaměřuje na problematiku výchovy ve volném čase a na poslání nízkoprahového zařízení.
Annotation in English
This thesis deals with the personality of a child in a low-threshold facility for children and youth in Bystřice pod Hostýnem in terms of satisfying basic psychological needs. It focuses on the main motivational factors that children bring into a low-threshold facility and total benefits of this facility for its users. The theoretical part defines psychological laws regarding the child's personality, behavior and motivation of his basic psychological needs. Describes the difficult life situations, the risk factors in a child's life and also deals with the possibilities of prevention. It also focuses on education in leisure time and the mission of low-threshold facility.
Keywords
osobnost dítěte, rizikové faktory, motivace chování, základní psychické potřeby, prevence, nízkoprahové zařízení pro děti a mládež
Keywords in English
child's personality, risk factors, behavioral motivation, basic psychological needs, preven-tion, Low-threshold facility for children and youth
Research Plan
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti trávení volného času uživatelů nízkoprahového zařízení pro děti a mládež.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu prostřednictvím rozhovorů.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Research Plan
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti trávení volného času uživatelů nízkoprahového zařízení pro děti a mládež.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu prostřednictvím rozhovorů.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Recommended resources
DUKOVÁ, Ivana, Martin DUKA a Ivanka KOHOUTOVÁ. Sociální politika: učebnice pro obor sociální činnost. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-3880-2.
HOFBAUER, Břetislav. Děti, mládež a volný čas. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-927-5.
MATOUŠEK, Oldřich, Pavla KODYMOVÁ a Jana KOLÁČKOVÁ. Sociální práce v praxi: specifika různých cílových skupin a práce s nimi. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-002-x.
MIOVSKÝ, Michal. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada. ISBN 80-247-1362-4.
PÁVKOVÁ, Jiřina. Pedagogika volného času: [teorie, praxe a perspektivy výchovy mimo vyučování a zařízení volného času]. 3. aktualizované vydání. Praha: Portál, 2002. ISBN 8071787116.
Recommended resources
DUKOVÁ, Ivana, Martin DUKA a Ivanka KOHOUTOVÁ. Sociální politika: učebnice pro obor sociální činnost. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-3880-2.
HOFBAUER, Břetislav. Děti, mládež a volný čas. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-927-5.
MATOUŠEK, Oldřich, Pavla KODYMOVÁ a Jana KOLÁČKOVÁ. Sociální práce v praxi: specifika různých cílových skupin a práce s nimi. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-002-x.
MIOVSKÝ, Michal. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada. ISBN 80-247-1362-4.
PÁVKOVÁ, Jiřina. Pedagogika volného času: [teorie, praxe a perspektivy výchovy mimo vyučování a zařízení volného času]. 3. aktualizované vydání. Praha: Portál, 2002. ISBN 8071787116.
Enclosed appendices
-
Appendices bound in thesis
tables
Taken from the library
No
Full text of the thesis
Appendices
Reviewer's report
Supervisor's report
Defence procedure record
Studentka krátce představila teoretická východiska práce, dále se věnovala praktické části práce. Představila realizované výzkumné šetření, analýzu dat a interpretaci. Následně studentka zodpověděla otázky k obhajobě. Studentka byla na obhajobu dobře připravená. V rámci diskuze zazněly připomínky k terminologickému vymezení některých pojmů (dr. Skarupská). Studentka dokázala adekvátně reagovat.