Předmětem diplomové práce je oblast náhradní rodinné péče, a to především péče pěstounské. Teoretická část se nejprve zaměřuje na institut rodiny a jeho současných problémů, které jsou příčinou, proč se dítě ocitá v náhradní rodině. Poté se již teoretická část zaměřuje na náhradní rodinnou péči, zejména na péči pěstounskou, včetně jejího vývoje a zprostřed-kování. Závěr teoretické části je věnován pomoci, která je pěstounům poskytována státem. Praktická část je tvořena formou kvantitativního výzkumu, prostřednictvím dotazníku
a analýzou dokumentů, s cílem zjistit, zda změny spojené s novelizací platnou
od 1. 1. 2013 mají i nadále pozitivní vliv na postoje současných pěstounů a zda je pěstouny podpora ze strany státu považována jako dostatečná.
Anotace v angličtině
The aim of my study thesis is the area of family care mainly foster care. Firstly, the theo-retical part of this study thesis focuses on a family as an institution and its current issues that might cause putting a child into a substitute family. Secondly, the theoretical part deals with substitute family care especially foster care including its development and arrange-ment. The content of the final part of this section is about help to foster parents provided by a state. The practical part consists of data gained from a quantitative research that was carried out by questionnaire and by analysis of documents leading to find out about chang-es connected with novelization valid from 1.1.2013. The question is whether this noveliza-tion still has a positive impact on attitudes of foster parents and if they consider this help provided by a state sufficient.
a family, a affected child, a substitute family care, a foster parent care, a foster parent,a foster parents reward, law amendment of the foster parent care
Rozsah průvodní práce
88 s. (153 129 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Předmětem diplomové práce je oblast náhradní rodinné péče, a to především péče pěstounské. Teoretická část se nejprve zaměřuje na institut rodiny a jeho současných problémů, které jsou příčinou, proč se dítě ocitá v náhradní rodině. Poté se již teoretická část zaměřuje na náhradní rodinnou péči, zejména na péči pěstounskou, včetně jejího vývoje a zprostřed-kování. Závěr teoretické části je věnován pomoci, která je pěstounům poskytována státem. Praktická část je tvořena formou kvantitativního výzkumu, prostřednictvím dotazníku
a analýzou dokumentů, s cílem zjistit, zda změny spojené s novelizací platnou
od 1. 1. 2013 mají i nadále pozitivní vliv na postoje současných pěstounů a zda je pěstouny podpora ze strany státu považována jako dostatečná.
Anotace v angličtině
The aim of my study thesis is the area of family care mainly foster care. Firstly, the theo-retical part of this study thesis focuses on a family as an institution and its current issues that might cause putting a child into a substitute family. Secondly, the theoretical part deals with substitute family care especially foster care including its development and arrange-ment. The content of the final part of this section is about help to foster parents provided by a state. The practical part consists of data gained from a quantitative research that was carried out by questionnaire and by analysis of documents leading to find out about chang-es connected with novelization valid from 1.1.2013. The question is whether this noveliza-tion still has a positive impact on attitudes of foster parents and if they consider this help provided by a state sufficient.
a family, a affected child, a substitute family care, a foster parent care, a foster parent,a foster parents reward, law amendment of the foster parent care
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti sociálně právní ochrany dětí, náhradní rodinné péče a výkonu pěstounské péče.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou analýzy dokumentů a dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti sociálně právní ochrany dětí, náhradní rodinné péče a výkonu pěstounské péče.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou analýzy dokumentů a dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
MATĚJČEK, Z. Náhradní rodinná péče. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-304-8.
MATĚJČEK, Z. O rodině vlastní, nevlastní a náhradní. Praha: Portál, 1994. ISBN 80-85282-83-6.
MATĚJČEK, Z., et al. Osvojení a pěstounská péče. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-637-3.
ŠKOVIERA, A. Dilema náhradní výchovy. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-318-5.
ZEZULOVÁ, D. Pěstounská péče a adopce. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0065-9.
CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada Publishing, a.s., 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
Seznam doporučené literatury
MATĚJČEK, Z. Náhradní rodinná péče. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-304-8.
MATĚJČEK, Z. O rodině vlastní, nevlastní a náhradní. Praha: Portál, 1994. ISBN 80-85282-83-6.
MATĚJČEK, Z., et al. Osvojení a pěstounská péče. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-637-3.
ŠKOVIERA, A. Dilema náhradní výchovy. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-318-5.
ZEZULOVÁ, D. Pěstounská péče a adopce. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0065-9.
CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada Publishing, a.s., 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala zaměření své práce, seznámila s výsledky výzkumu. Mgr. Karla Hrbáčková, Ph.D. se dotazovala na počet respondentů, diskuze proběhla k analýze dat (různé počty respondentů uváděné v tabulkách) a vypovídající hodnotě výsledků výzkumu. Diskuze proběhla k výsledkům výzkumu a jejich interpretacím (Mgr. Anna Petr Šafránková, Ph.D.). Ujasněte, které interpretace vycházejí z výsledků výzkumu a které z Vaší praxe. Studentka objasnila. Mgr. Karla Hrbáčková, Ph.D. poukázala na limity v prezentaci výsledků vyplývajících z ověřování hypotéz (absence zobrazení hodnot). Mgr. Jakub Hladík, Ph.D. uvedl další doporučení k diplomové práci i její prezentaci.