Vnější prostředí má nesporný vliv na vývoj člověka a uvedené výzkumy dokazují, jaké mohou být negativní důsledky při jeho nepříznivém působení. Souhrn příčin, narušujících přirozené prostředí, může mít různou podobu, označujeme je jako sociální znevýhodnění. Diplomová práce je zaměřena na problematiku edukace žáků se sociálním znevýhodněním. Zkoumá praktické zkušenosti školních institucí při práci s těmito dětmi, zjišťuje metody práce, způsoby intervence a možnosti podpory.
Anotace v angličtině
The external environment has an undeniable impact on human development and the initiated researches show what may be the negative consequences of its bad effects. Summary of causes, distorting the natural environment, may have different forms, we signify them as a social disadvantage. The thesis is focused on the education of socially disadvantaged pupils. It examines the practical experience of school institutions working with these children, finds work methods, methods of intervention and support options.
Klíčová slova
Žák se sociálním znevýhodněním, sociální znevýhodnění, sociokulturní prostředí, chudoba, rodinné zázemí, základní škola, edukace, inkluze, podpůrná opatření, pedagogicko-psychologická intervence, poradenská zařízení.
Klíčová slova v angličtině
Socially disadvantaged pupil, social disadvantage, socio-cultural environment, poverty, family background, elementary school, education, inclusion, support measures, pedagogical and psychological intervention, counseling facilities.
Rozsah průvodní práce
106
Jazyk
CZ
Anotace
Vnější prostředí má nesporný vliv na vývoj člověka a uvedené výzkumy dokazují, jaké mohou být negativní důsledky při jeho nepříznivém působení. Souhrn příčin, narušujících přirozené prostředí, může mít různou podobu, označujeme je jako sociální znevýhodnění. Diplomová práce je zaměřena na problematiku edukace žáků se sociálním znevýhodněním. Zkoumá praktické zkušenosti školních institucí při práci s těmito dětmi, zjišťuje metody práce, způsoby intervence a možnosti podpory.
Anotace v angličtině
The external environment has an undeniable impact on human development and the initiated researches show what may be the negative consequences of its bad effects. Summary of causes, distorting the natural environment, may have different forms, we signify them as a social disadvantage. The thesis is focused on the education of socially disadvantaged pupils. It examines the practical experience of school institutions working with these children, finds work methods, methods of intervention and support options.
Klíčová slova
Žák se sociálním znevýhodněním, sociální znevýhodnění, sociokulturní prostředí, chudoba, rodinné zázemí, základní škola, edukace, inkluze, podpůrná opatření, pedagogicko-psychologická intervence, poradenská zařízení.
Klíčová slova v angličtině
Socially disadvantaged pupil, social disadvantage, socio-cultural environment, poverty, family background, elementary school, education, inclusion, support measures, pedagogical and psychological intervention, counseling facilities.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti problematiky žáků ze sociálně znevýhodněného prostředí, finanční gramotnosti a metod sociálně výchovné práce.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu formou rozhovorů.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti problematiky žáků ze sociálně znevýhodněného prostředí, finanční gramotnosti a metod sociálně výchovné práce.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu formou rozhovorů.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BLÁHA, Arnošt Inocenc. Dítě a prostředí. Praha: Státní nakladatelství, 1933.
KOTÝNKOVÁ, Magdalena. Sociální ochrana chudých v České republice. Vyd. 1. Praha: Oeconomica, 2007. ISBN 978-80-245-1302-7.
KRAUS, Blahoslav a Věra POLÁČKOVÁ. Člověk prostředí výchova: k otázkám sociální pedagogiky. Brno: Paido, 2001. ISBN 80-7315-004-2.
MANI, Anandi et al. Poverty Impedes Cognitive Function. In Science 341, 976/2013. ISSN 1095-9203.
PETÝRKOVÁ, Lenka a Pavlína CHMELAŘOVÁ. Základy finanční gramotnosti. Generation Europe, o.s., 2012. ISBN 978-80-904974-8-1.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0.
Seznam doporučené literatury
BLÁHA, Arnošt Inocenc. Dítě a prostředí. Praha: Státní nakladatelství, 1933.
KOTÝNKOVÁ, Magdalena. Sociální ochrana chudých v České republice. Vyd. 1. Praha: Oeconomica, 2007. ISBN 978-80-245-1302-7.
KRAUS, Blahoslav a Věra POLÁČKOVÁ. Člověk prostředí výchova: k otázkám sociální pedagogiky. Brno: Paido, 2001. ISBN 80-7315-004-2.
MANI, Anandi et al. Poverty Impedes Cognitive Function. In Science 341, 976/2013. ISSN 1095-9203.
PETÝRKOVÁ, Lenka a Pavlína CHMELAŘOVÁ. Základy finanční gramotnosti. Generation Europe, o.s., 2012. ISBN 978-80-904974-8-1.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala svou diplomovou práci, blíže se zaměřila na výsledky výzkumu.
Komise ocenila výběr tématu. Bylo poukázáno na limity výzkumu (řada dílčích výzkumných problémů, schéma sociálního znevýhodnění nevychází z výsledků výzkumu, nýbrž je obecného pojetí).
Studentka zodpověděla otázky k obhajobě. Prokázala orientaci v tématu.