Bakalářská práce je zaměřena na problematiku podpory rodin s dětmi s poruchami autistického spektra. V teoretické části jsou dostatečně popsána specifika poruch i možnosti podpory rodin v sociální, školské a zdravotnické oblasti. V praktické části je věnována velká pozornost subjektivním zkušenostem účastníků výzkumu. Práce upozorňuje též na sociální rizika nedostatečné podpory společnosti, zajímá se o zmapování potřeb rodin a vytváří povědomí o náročnosti péče o děti s pervazivní vývojovou poruchou. Hlavním cílem práce je analyzovat zkušenosti s podporou získané od rodin s dětmi s poruchami autistického spektra na základě rozhovorů s rodiči.
Anotace v angličtině
The thesis is focused on the issue of supporting families with children with autism spectrum disorders. In the theoretical part there are sufficiently described the specifics of the disorders and support families in the social, educational and health areas. In the practical part the attention is dedicated to the subjective experience of participants in research. The work also refers to the social risks of insufficient support, it is interested in observing the needs of families and raises awareness of the complexity of the care of children with pervasive developmental disorder. The main aim of this work is to analyze the experience with the support received from the families with children with autism spectrum disorders on the basis of interviews with the parents.
Klíčová slova
poruchy autistického spektra, podpora, rodina, zkušenost, výchova, kvalitativní výzkum, rozhovor
Bakalářská práce je zaměřena na problematiku podpory rodin s dětmi s poruchami autistického spektra. V teoretické části jsou dostatečně popsána specifika poruch i možnosti podpory rodin v sociální, školské a zdravotnické oblasti. V praktické části je věnována velká pozornost subjektivním zkušenostem účastníků výzkumu. Práce upozorňuje též na sociální rizika nedostatečné podpory společnosti, zajímá se o zmapování potřeb rodin a vytváří povědomí o náročnosti péče o děti s pervazivní vývojovou poruchou. Hlavním cílem práce je analyzovat zkušenosti s podporou získané od rodin s dětmi s poruchami autistického spektra na základě rozhovorů s rodiči.
Anotace v angličtině
The thesis is focused on the issue of supporting families with children with autism spectrum disorders. In the theoretical part there are sufficiently described the specifics of the disorders and support families in the social, educational and health areas. In the practical part the attention is dedicated to the subjective experience of participants in research. The work also refers to the social risks of insufficient support, it is interested in observing the needs of families and raises awareness of the complexity of the care of children with pervasive developmental disorder. The main aim of this work is to analyze the experience with the support received from the families with children with autism spectrum disorders on the basis of interviews with the parents.
Klíčová slova
poruchy autistického spektra, podpora, rodina, zkušenost, výchova, kvalitativní výzkum, rozhovor
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v SR UTB ve Zlíně 7/2014, včetně příloh, případně podle dalších materiálů. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na problematiku poruch autistického spektra;
- na zmapování zkušeností a potřeb rodin s dětmi s poruchami autistického spektra;
- na sociální rizika nedostatečné podpory rodin.
Součástí práce bude kvalitativní výzkum zaměřený na zjištění zkušeností s podporou rodin s dětmi s poruchami autistického spektra.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v SR UTB ve Zlíně 7/2014, včetně příloh, případně podle dalších materiálů. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na problematiku poruch autistického spektra;
- na zmapování zkušeností a potřeb rodin s dětmi s poruchami autistického spektra;
- na sociální rizika nedostatečné podpory rodin.
Součástí práce bude kvalitativní výzkum zaměřený na zjištění zkušeností s podporou rodin s dětmi s poruchami autistického spektra.
Seznam doporučené literatury
BOYD, B. Výchova dítěte s Aspergerovým syndromem. Praha: Portál 2011.
ČADILOVÁ, V., ŽAMPACHOVÁ, Z. Strukturované učení: vzdělávání dětí s autismem a jinými vývojovými poruchami. Praha: Portál 2008.
KRAUS, B. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, 2008.
THOROVÁ, K. Poruchy autistického spektra: dětský autismus, atypický autismus, Aspergerův syndrom, dezintegrační porucha. Praha: Portál, 2006.
VERMEULEN, P. Autistické myšlení. Praha: Grada, 2006.
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Seznam doporučené literatury
BOYD, B. Výchova dítěte s Aspergerovým syndromem. Praha: Portál 2011.
ČADILOVÁ, V., ŽAMPACHOVÁ, Z. Strukturované učení: vzdělávání dětí s autismem a jinými vývojovými poruchami. Praha: Portál 2008.
KRAUS, B. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, 2008.
THOROVÁ, K. Poruchy autistického spektra: dětský autismus, atypický autismus, Aspergerův syndrom, dezintegrační porucha. Praha: Portál, 2006.
VERMEULEN, P. Autistické myšlení. Praha: Grada, 2006.
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Přílohy volně vložené
1 CD ROM
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta bakalářské práce - viz posudky
- odpověděla vyčerpávajícím způsobem