Bakalářská práce je teoreticko empirického charakteru a zaměřuje se na zařazování dětí mladších tří let do prostředí mateřské školy. V teoretické části jsou vymezena stěžejní teoretická východiska z oblasti institucionální péče o děti do tří let s akcentem na vývojová specifika těchto dětí. Empirická část práce se věnuje kvalitativně orientovanému výzkumu, který byl realizován prostřednictvím polostrukturovaných interview s učitelkami mateřských škol. Hlavním cílem tohoto výzkumu pak bylo odhalit, jaké jsou zkušenosti učitelek se zařazováním dvouletých dětí do tříd běžných mateřských škol.
Annotation in English
The bachelor's thesis is conceived as a theoretical-empirical and it focuses on the inclusion of children under three years of age in the kindergarten environment. The theoretical part explains the crucial theoretical bases of institutional care for children up to three years with an emphasis on developmental specifics of these children. The empirical part focuses quali-tative oriented research, which was conducted through semi-structured interviews with teachers from state kindergartens. The main aim of this research was to expose the experi-ences of teachers with inclusion of two years children into regular kindergarten classes.
Keywords
preprimární edukace, institucionální vzdělávání a péče, raný věk
Keywords in English
pre-primary education, early childhood education and care, early childhood
Length of the covering note
85 s. (128 631 znaků)
Language
CZ
Annotation
Bakalářská práce je teoreticko empirického charakteru a zaměřuje se na zařazování dětí mladších tří let do prostředí mateřské školy. V teoretické části jsou vymezena stěžejní teoretická východiska z oblasti institucionální péče o děti do tří let s akcentem na vývojová specifika těchto dětí. Empirická část práce se věnuje kvalitativně orientovanému výzkumu, který byl realizován prostřednictvím polostrukturovaných interview s učitelkami mateřských škol. Hlavním cílem tohoto výzkumu pak bylo odhalit, jaké jsou zkušenosti učitelek se zařazováním dvouletých dětí do tříd běžných mateřských škol.
Annotation in English
The bachelor's thesis is conceived as a theoretical-empirical and it focuses on the inclusion of children under three years of age in the kindergarten environment. The theoretical part explains the crucial theoretical bases of institutional care for children up to three years with an emphasis on developmental specifics of these children. The empirical part focuses quali-tative oriented research, which was conducted through semi-structured interviews with teachers from state kindergartens. The main aim of this research was to expose the experi-ences of teachers with inclusion of two years children into regular kindergarten classes.
Keywords
preprimární edukace, institucionální vzdělávání a péče, raný věk
Keywords in English
pre-primary education, early childhood education and care, early childhood
Research Plan
Zpracování rešerše z problematiky institucionální péče o děti mladší tří let.
Vymezení klíčových pojmů a teoretických východisek o počáteční edukaci dětí do tří let.
Příprava metodiky výzkumné části, stanovení výzkumného cíle a výzkumných otázek.
Realizace kvalitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím interview.
Zpracování získaných dat, včetně jejich interpretace, tvorba teorie.
Prezentace a shrnutí výsledků výzkumu, návrh doporučení pro praxi mateřských škol.
Research Plan
Zpracování rešerše z problematiky institucionální péče o děti mladší tří let.
Vymezení klíčových pojmů a teoretických východisek o počáteční edukaci dětí do tří let.
Příprava metodiky výzkumné části, stanovení výzkumného cíle a výzkumných otázek.
Realizace kvalitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím interview.
Zpracování získaných dat, včetně jejich interpretace, tvorba teorie.
Prezentace a shrnutí výsledků výzkumu, návrh doporučení pro praxi mateřských škol.
Recommended resources
ADAMSON, Peter. The child care transition a league table of early childhood education and care in economically advanced countries. Florence, Italy: UNICEF Innocenti Research Centre, 2008. ISBN 978-88-89129-70-8.
EACEA. Vzdělávání a péče v raném dětství v Evropě: překonávání sociálních a kulturních nerovností. Brusel: Eurydice, 2009, 190 s. ISBN 978-92-9201-025-6.
HAŠKOVÁ, Hana, SAXONBERG Steven a Jiří MUDRÁK. Péče o nejmenší: boření mýtů. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON) v koedici se Sociologickým ústavem AV ČR, 2012, 199 s. Sociologické aktuality. ISBN 978-80-7419-114-5.
SYSLOVÁ, Zora, BORKOVCOVÁ Irena a Jan PRŮCHA. Péče a vzdělávání dětí v raném věku: komparace české a zahraniční situace. Praha: Wolters Kluwer ČR, 2014, 213 s. ISBN 978-80-7478-354-8.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 2. Praha: Portál, 2014, 377 s. ISBN 978-80-262-0644-6.
Recommended resources
ADAMSON, Peter. The child care transition a league table of early childhood education and care in economically advanced countries. Florence, Italy: UNICEF Innocenti Research Centre, 2008. ISBN 978-88-89129-70-8.
EACEA. Vzdělávání a péče v raném dětství v Evropě: překonávání sociálních a kulturních nerovností. Brusel: Eurydice, 2009, 190 s. ISBN 978-92-9201-025-6.
HAŠKOVÁ, Hana, SAXONBERG Steven a Jiří MUDRÁK. Péče o nejmenší: boření mýtů. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON) v koedici se Sociologickým ústavem AV ČR, 2012, 199 s. Sociologické aktuality. ISBN 978-80-7419-114-5.
SYSLOVÁ, Zora, BORKOVCOVÁ Irena a Jan PRŮCHA. Péče a vzdělávání dětí v raném věku: komparace české a zahraniční situace. Praha: Wolters Kluwer ČR, 2014, 213 s. ISBN 978-80-7478-354-8.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 2. Praha: Portál, 2014, 377 s. ISBN 978-80-262-0644-6.
Enclosed appendices
CD
Appendices bound in thesis
-
Taken from the library
No
Full text of the thesis
Appendices
Reviewer's report
Supervisor's report
Defence procedure record
Studentka měla propracovanou prezentaci bakalářské práce. Reagovala na dotazy školitelky i oponentky. Připomínky byly vzneseny k nesprávnému používání techniky vyložených karet, která se využívá v kvalitativním designu výzkumu. Téma práce je vyjímečné a má potenciál.