Bakalářská práce je zaměřená na zjišťování výskytu separační úzkosti dítěte při nástupu do mateřské školy. Práce má teoreticko - empirický charakter. Teoretická část analyzuje pojmy úzkost a strach, zaměřuje se na jejich vznik, vývoj a projevy a popisuje vliv rodičů na tyto jevy. Práce analyzuje pojem separační úzkost, zaměřuje se na její projevy a na pozitivní i negativní působení rodičů. Empirická část popisuje kvantitativní výzkum uskutečňovaný formou dvou dotazníků, realizovaných s rodiči dětí předškolního věku a učitelkami mateřských škol. Z odpovědí obou skupin respondentů vyšlo najevo, že separační úzkost je jev, který se u dětí předškolního věku stále vyskytuje.
Anotace v angličtině
The bachelor´s thesis is focused on mapping the occurence of separation anxiety during a child´s entrance to a nursery school. The bachelor´s thesis is theoretical and empiric charakter. The theoretical part analyzes concepts of anxiety and fear. This part is focused on inception, development and manifestations of anxiety and fear and describes influence of parents. The work analyzes concept od separation anxiety and manifestations of this phenomena and describes positive and negative influence of parents. The practical part describes quantitative research. This research was realized with two questionnaires intended for kindergarten teachers and parents of preschool children. We found, that separation anxiety still appears in preschool children.
Klíčová slova
strach, úzkost, separační úzkost, dítě předškolního věku
Klíčová slova v angličtině
fear, anxiety, separation anxiety, preschool age children
Rozsah průvodní práce
80
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce je zaměřená na zjišťování výskytu separační úzkosti dítěte při nástupu do mateřské školy. Práce má teoreticko - empirický charakter. Teoretická část analyzuje pojmy úzkost a strach, zaměřuje se na jejich vznik, vývoj a projevy a popisuje vliv rodičů na tyto jevy. Práce analyzuje pojem separační úzkost, zaměřuje se na její projevy a na pozitivní i negativní působení rodičů. Empirická část popisuje kvantitativní výzkum uskutečňovaný formou dvou dotazníků, realizovaných s rodiči dětí předškolního věku a učitelkami mateřských škol. Z odpovědí obou skupin respondentů vyšlo najevo, že separační úzkost je jev, který se u dětí předškolního věku stále vyskytuje.
Anotace v angličtině
The bachelor´s thesis is focused on mapping the occurence of separation anxiety during a child´s entrance to a nursery school. The bachelor´s thesis is theoretical and empiric charakter. The theoretical part analyzes concepts of anxiety and fear. This part is focused on inception, development and manifestations of anxiety and fear and describes influence of parents. The work analyzes concept od separation anxiety and manifestations of this phenomena and describes positive and negative influence of parents. The practical part describes quantitative research. This research was realized with two questionnaires intended for kindergarten teachers and parents of preschool children. We found, that separation anxiety still appears in preschool children.
Klíčová slova
strach, úzkost, separační úzkost, dítě předškolního věku
Klíčová slova v angličtině
fear, anxiety, separation anxiety, preschool age children
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše z oblasti teorie úzkosti a strachu v dětském věku.
Vymezení teoretických východisek o procesu separace dítěte a adaptace dítěte na školní prostředí.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat včetně interpretace výsledků.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše z oblasti teorie úzkosti a strachu v dětském věku.
Vymezení teoretických východisek o procesu separace dítěte a adaptace dítěte na školní prostředí.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat včetně interpretace výsledků.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
BOWLBY, John. Odloučení: kritické období raného vztahu mezi matkou a dítětem. Vyd. 1. Praha: Portál, 2012, 399 s. ISBN 978-80-262-0076-5.
FREUD, Anna. Já a obranné mechanismy. Vyd. 1. Praha: Portál, 2006, 119 s. ISBN 80-7367-084-4.
MATĚJČEK, Zdeněk. Co děti nejvíc potřebují. Vyd. 5. Praha: Portál, 2008, 108 s. ISBN 978-80-7367-504-2.
NIESEL, Renate a Wilfried GRIEBEL. Poprvé v mateřské škole. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005, 100 s. ISBN 80-7178-989-5.
PRAŠKO, Ján. Úzkostné poruchy: klasifikace, diagnostika a léčba. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005, 413 s. ISBN 80-7178-997-6.
ŘÍČAN, Pavel a Dana KREJČÍŘOVÁ. Dětská klinická psychologie. 4., přeprac. a dopl. vyd. Praha: Grada, 2006, 603 s. ISBN 80-247-1049-8.
SILVERMAN, Wendy K. a Andy P. FIELD. Anxiety disorders in children and adolescents. 2nd ed. Cambridge: Cambridge University Press, 2011, xv, 429 p. ISBN 9780521721486.
VYMĚTAL, Jan. Úzkost a strach u dětí. Vyd. 1. Praha: Portál, 2004, 181 s. ISBN 80-7178-830-9.
Seznam doporučené literatury
BOWLBY, John. Odloučení: kritické období raného vztahu mezi matkou a dítětem. Vyd. 1. Praha: Portál, 2012, 399 s. ISBN 978-80-262-0076-5.
FREUD, Anna. Já a obranné mechanismy. Vyd. 1. Praha: Portál, 2006, 119 s. ISBN 80-7367-084-4.
MATĚJČEK, Zdeněk. Co děti nejvíc potřebují. Vyd. 5. Praha: Portál, 2008, 108 s. ISBN 978-80-7367-504-2.
NIESEL, Renate a Wilfried GRIEBEL. Poprvé v mateřské škole. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005, 100 s. ISBN 80-7178-989-5.
PRAŠKO, Ján. Úzkostné poruchy: klasifikace, diagnostika a léčba. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005, 413 s. ISBN 80-7178-997-6.
ŘÍČAN, Pavel a Dana KREJČÍŘOVÁ. Dětská klinická psychologie. 4., přeprac. a dopl. vyd. Praha: Grada, 2006, 603 s. ISBN 80-247-1049-8.
SILVERMAN, Wendy K. a Andy P. FIELD. Anxiety disorders in children and adolescents. 2nd ed. Cambridge: Cambridge University Press, 2011, xv, 429 p. ISBN 9780521721486.
VYMĚTAL, Jan. Úzkost a strach u dětí. Vyd. 1. Praha: Portál, 2004, 181 s. ISBN 80-7178-830-9.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka adekvátně prezentovala svou bakalářskou práci.
Vedoucí práce vyzdvihl systematičnost zpracování práce, oponent práce ocenil praktickou část práce. Studentka odpovídala na vybrané otázky z posudků práce. Doc. Wiegerová pouze upozornila na starší výzkumy uvedené v práci.