Práce je věnována klimatu školní třídy z pohledu školského poradenského pracoviště. V první teoretické části popisuji základní terminologii (prostředí, klima, atmosféra) a zdroje klimatu školní třídy (škola, školní třída, žák, učitel, interakce). Práce seznamuje s dosavadními výzkumy a přístupy ke zkoumání klimatu školy a školní třídy. Pozornost zaměřuji na možnosti diagnostiky klimatu školní třídy. Praktická část je tvořena analýzou služeb, školských poradenských zařízení Zlínského kraje, související s tématem klimatu školní třídy. Pomocí dotazníkového šetření, u učitelů základních a středních škol okresu Kroměříž, vyhodnocuji názory pedagogů na téma klima školní třídy a jejich zkušenosti s diagnostikou klimatu. V příloze jsou uvedeny dostupné kvantitativní dotazníky, které mohou pedagogové využívat ve své praxi.
Anotace v angličtině
My effort is devoted to the atmosphere of a school class in the regard of a school counseling site.In the first part, which is theoretical, I am trying to describe the basic terminology of my topic ( feel of the place, atmosphere ) and the source of a school class atmosphere ( school, school class, pupils teachers - educators, interaction).One of the aims of my effort is to inform the others about present research and about the approach to exploration of a school class.I would like to aim attention to possibilities of diagnostic of a school class.
The practical part is formed with analysis of school facilities, school counseling sites in the region of Zlín, associated with the topic of a school class atmosphere.By the help of questionnaire enquiry, with teachers of elementary and secondary schools in the district of Kroměříž, I am trying to analyse the educators´ opinions concerning the topic of a school class atmosphere and their experience in diagnostic.
Different accessible, qualitative questionnaires are introduced in the enclosure which pedagogues can use effectively.
Klíčová slova
klima, atmosféra, prostředí, klima školní třídy, škola, školní třída, žák, učitel, interakce, výzkum klimatu, možnosti diagnostiky, kvantitativní dotazník, školské poradenské zařízení
Klíčová slova v angličtině
school class environment, feel of the place, school class atmosphere, school, school class, pupils teachers, interaction, research of the atmosphere, diagnostic possibilities, quantitative questionnaire, school counseling site.
Rozsah průvodní práce
60 s., 20 s. příloh
Jazyk
CZ
Anotace
Práce je věnována klimatu školní třídy z pohledu školského poradenského pracoviště. V první teoretické části popisuji základní terminologii (prostředí, klima, atmosféra) a zdroje klimatu školní třídy (škola, školní třída, žák, učitel, interakce). Práce seznamuje s dosavadními výzkumy a přístupy ke zkoumání klimatu školy a školní třídy. Pozornost zaměřuji na možnosti diagnostiky klimatu školní třídy. Praktická část je tvořena analýzou služeb, školských poradenských zařízení Zlínského kraje, související s tématem klimatu školní třídy. Pomocí dotazníkového šetření, u učitelů základních a středních škol okresu Kroměříž, vyhodnocuji názory pedagogů na téma klima školní třídy a jejich zkušenosti s diagnostikou klimatu. V příloze jsou uvedeny dostupné kvantitativní dotazníky, které mohou pedagogové využívat ve své praxi.
Anotace v angličtině
My effort is devoted to the atmosphere of a school class in the regard of a school counseling site.In the first part, which is theoretical, I am trying to describe the basic terminology of my topic ( feel of the place, atmosphere ) and the source of a school class atmosphere ( school, school class, pupils teachers - educators, interaction).One of the aims of my effort is to inform the others about present research and about the approach to exploration of a school class.I would like to aim attention to possibilities of diagnostic of a school class.
The practical part is formed with analysis of school facilities, school counseling sites in the region of Zlín, associated with the topic of a school class atmosphere.By the help of questionnaire enquiry, with teachers of elementary and secondary schools in the district of Kroměříž, I am trying to analyse the educators´ opinions concerning the topic of a school class atmosphere and their experience in diagnostic.
Different accessible, qualitative questionnaires are introduced in the enclosure which pedagogues can use effectively.
Klíčová slova
klima, atmosféra, prostředí, klima školní třídy, škola, školní třída, žák, učitel, interakce, výzkum klimatu, možnosti diagnostiky, kvantitativní dotazník, školské poradenské zařízení
Klíčová slova v angličtině
school class environment, feel of the place, school class atmosphere, school, school class, pupils teachers, interaction, research of the atmosphere, diagnostic possibilities, quantitative questionnaire, school counseling site.
Zásady pro vypracování
1. Zpracování teoretické studie
2. Zpracování rešerší k praktické části
3. Zpracování metodologické složky práce
4. Zpracování kombinované metodiky k výzkumu
5. Zpracování závěrů a doporučení
Zásady pro vypracování
1. Zpracování teoretické studie
2. Zpracování rešerší k praktické části
3. Zpracování metodologické složky práce
4. Zpracování kombinované metodiky k výzkumu
5. Zpracování závěrů a doporučení
Seznam doporučené literatury
ATKINSONOVÁ, R.L. a kol. Psychologie. Praha: Victoria Publishing, 1995.
ČÁP, J. Psychologie výchovy a vyučování. Praha: Univerzita Karlova, 1993.
ČÁP, J. - MAREŠ,J. Psychologie pro učitele.Praha: Portál,2001.
GAVORA, P. Akí sú moji žiaci?. Bratislava: Práca, 1996. ISBN 80-7094-335-1.
KALHOUS, Z. - OBST, O. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002.
MAREŠ, J., SLAVÍK, J., SVATOŠ, T., ŠVEC, V. Učitelovo pojetí výuky. Brno: CDVU MU,1996.
SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha: ISV nakladatelství, 1999.
ŠVEC, V. (ed.) Monitorování a rozvoj pedagogických dovedností. Brno: Paido, 2000.
ŠVEC, V. a kol. Cesty k učitelské profesi: utváření a rozvíjení pedagogických dovedností. Brno: Paido, 2002.
Seznam doporučené literatury
ATKINSONOVÁ, R.L. a kol. Psychologie. Praha: Victoria Publishing, 1995.
ČÁP, J. Psychologie výchovy a vyučování. Praha: Univerzita Karlova, 1993.
ČÁP, J. - MAREŠ,J. Psychologie pro učitele.Praha: Portál,2001.
GAVORA, P. Akí sú moji žiaci?. Bratislava: Práca, 1996. ISBN 80-7094-335-1.
KALHOUS, Z. - OBST, O. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002.
MAREŠ, J., SLAVÍK, J., SVATOŠ, T., ŠVEC, V. Učitelovo pojetí výuky. Brno: CDVU MU,1996.
SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha: ISV nakladatelství, 1999.
ŠVEC, V. (ed.) Monitorování a rozvoj pedagogických dovedností. Brno: Paido, 2000.
ŠVEC, V. a kol. Cesty k učitelské profesi: utváření a rozvíjení pedagogických dovedností. Brno: Paido, 2002.