Tato bakalářská práce je zaměřena na jeden v dnešní době z největších
a narůstajících patologických jevů - na šikanování a agresivní jednání. V dnešní společnosti jsou ohroženy všechny věkové kategorie, ale mezi nejzranitelnější skupinu patří děti. Proto je tato práce zaměřena na děti, konkrétně na žáky II. stupně základních škol v Královehradeckém kraji.
V teoretické části jsou vymezeny a vysvětleny základní termíny. Jsou zde podrobněji rozebrány hlavní otázky vzniku šikany, jejích forem a průvodních znaků. Dále je pozornost věnována osobnosti agresora a oběti, příčinám a následkům šikanování
a samozřejmě preventivním opatřením.
V praktické části jsme se pokusili o zmapování problému prostřednictvím výzkumného šetření a získané výsledky analyzujeme ve vztahu ke stanoveným hypotézám. Zkoumáme problém výskytu šikany na II. stupni základních škol, zda se vyskytuje, v jaké míře a potvrzujeme či vyvracíme stanovené hypotézy.
Součástí bakalářské práce jsou graficky zpracované odpovědi na otázky z dotazníku, určené pro žáky a učitele II. stupně základní školy a jejich následné vyhodnocení. V příloze jsou obsaženy dotazníky, které nám sloužily k samotnému výzkumu.
Anotace v angličtině
This bachelor work is focused on currently one of the biggest and rapidly growing pathological phenomenon - vexation and agressive behaviour. All age cathegories of the present society are exposed to danger, but undoubtedly, children belong to the most vulnerable group of persons
This is why my work is focused on children, particulary pupils attending the second stage classes of elementary schools in Hradec Králové region.
I define and explain elementary terms in the theoretical part. Here I have analysed in details the main reasons of vexation origin, various forms and accompanying sings. Besides that I pay my attention to agressor´s and victim´s individuality, consequences of vexation and of course, preventive measures.
In the practical part I have tried to map the problem using a research probe and I analyse obtained results in connection with given hypothesis. I explore the problem of vexation existence on the second stage of elementary schools, possibility of existence, its measurement and I confirm or contradict given hypothesis.
Answers for questionnaire queris worked out in graphic form and their analyses are the part of the bachelor work as well. These questions are set especially for pupils and teachers from the second stage of elementary schools. An appendix contains questionnaires, which I had used during the research itself.
Klíčová slova
Agrese, šikana, osobnost agresora, osobnost oběti, následky šikanování, prevence šikany, vliv médií a pornografie, náprava a prevence, popis a výsledky výzkumného šetření, analýza výsledků ve vztahu ke stanoveným hypotézám.
Klíčová slova v angličtině
Agression, vexation, agressor´s individuality, victim´s individuality, vexation consequences, vexation prevention, influence of media and pornography, remedy and prevention, description and results of a search probe, analyses of results in connection with given hypothesis.
Rozsah průvodní práce
54 s., 5 s. dotazník
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce je zaměřena na jeden v dnešní době z největších
a narůstajících patologických jevů - na šikanování a agresivní jednání. V dnešní společnosti jsou ohroženy všechny věkové kategorie, ale mezi nejzranitelnější skupinu patří děti. Proto je tato práce zaměřena na děti, konkrétně na žáky II. stupně základních škol v Královehradeckém kraji.
V teoretické části jsou vymezeny a vysvětleny základní termíny. Jsou zde podrobněji rozebrány hlavní otázky vzniku šikany, jejích forem a průvodních znaků. Dále je pozornost věnována osobnosti agresora a oběti, příčinám a následkům šikanování
a samozřejmě preventivním opatřením.
V praktické části jsme se pokusili o zmapování problému prostřednictvím výzkumného šetření a získané výsledky analyzujeme ve vztahu ke stanoveným hypotézám. Zkoumáme problém výskytu šikany na II. stupni základních škol, zda se vyskytuje, v jaké míře a potvrzujeme či vyvracíme stanovené hypotézy.
Součástí bakalářské práce jsou graficky zpracované odpovědi na otázky z dotazníku, určené pro žáky a učitele II. stupně základní školy a jejich následné vyhodnocení. V příloze jsou obsaženy dotazníky, které nám sloužily k samotnému výzkumu.
Anotace v angličtině
This bachelor work is focused on currently one of the biggest and rapidly growing pathological phenomenon - vexation and agressive behaviour. All age cathegories of the present society are exposed to danger, but undoubtedly, children belong to the most vulnerable group of persons
This is why my work is focused on children, particulary pupils attending the second stage classes of elementary schools in Hradec Králové region.
I define and explain elementary terms in the theoretical part. Here I have analysed in details the main reasons of vexation origin, various forms and accompanying sings. Besides that I pay my attention to agressor´s and victim´s individuality, consequences of vexation and of course, preventive measures.
In the practical part I have tried to map the problem using a research probe and I analyse obtained results in connection with given hypothesis. I explore the problem of vexation existence on the second stage of elementary schools, possibility of existence, its measurement and I confirm or contradict given hypothesis.
Answers for questionnaire queris worked out in graphic form and their analyses are the part of the bachelor work as well. These questions are set especially for pupils and teachers from the second stage of elementary schools. An appendix contains questionnaires, which I had used during the research itself.
Klíčová slova
Agrese, šikana, osobnost agresora, osobnost oběti, následky šikanování, prevence šikany, vliv médií a pornografie, náprava a prevence, popis a výsledky výzkumného šetření, analýza výsledků ve vztahu ke stanoveným hypotézám.
Klíčová slova v angličtině
Agression, vexation, agressor´s individuality, victim´s individuality, vexation consequences, vexation prevention, influence of media and pornography, remedy and prevention, description and results of a search probe, analyses of results in connection with given hypothesis.
Zásady pro vypracování
Zpracování tematických okruhů agresivita, šikana
Výběr pojetí práce a charakterizace vekových souvislostí
Zpracování teoretické části
Zpracování výskumných nástrojů
Zracování výsledků výskumu
Vizualizace doporučení v praktickém výstupu
Zásady pro vypracování
Zpracování tematických okruhů agresivita, šikana
Výběr pojetí práce a charakterizace vekových souvislostí
Zpracování teoretické části
Zpracování výskumných nástrojů
Zracování výsledků výskumu
Vizualizace doporučení v praktickém výstupu
Seznam doporučené literatury
Langová, M. a kol. Učitel v pedagogických situacích. Praha: UK, 1992.
Pařízek, V. Učitel v nezvyklé školní situaci. Praha: SPN, 1990.
Berger, P. L. Pozvání do sociologie. Praha: 1991.
Galla, K. Sociologie výchovy. Její vývoj a problémy. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1986.
ELLIOTOVÁ, M. Jak ochránit své dítě. Praha: Portál, 1995. ISBN 80-7178-034-0.
GOLDMANOVÁ, J. Jak si nenechat ublížit. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7178-090-1.
CHUDÝ,Š. Konflikt a možnosti jeho riešenia. In: Rizikové chování dospívajících a jeho prevence. Praha, 2003, FreeTeens PRESS, str.224 - 231, ISBN 80 - 902898 - 3 - 5
CHUDÝ, Š. Alternatívne prístupy k riešeniu konfliktov. In: Komenský, roč.12, 2004, č. 4, str. 31 - 344. ISSN 0323-0449.
KOLÁŘ, M. Skrytý svět šikanování ve školách. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-409-5.
ŘÍČAN, P. Agresivita a šikana mezi dětmi: Jak dát dětem ve škole pocit bezpečí. Praha: Portál, 1995. ISBN 80-7178-049-9.
Seznam doporučené literatury
Langová, M. a kol. Učitel v pedagogických situacích. Praha: UK, 1992.
Pařízek, V. Učitel v nezvyklé školní situaci. Praha: SPN, 1990.
Berger, P. L. Pozvání do sociologie. Praha: 1991.
Galla, K. Sociologie výchovy. Její vývoj a problémy. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1986.
ELLIOTOVÁ, M. Jak ochránit své dítě. Praha: Portál, 1995. ISBN 80-7178-034-0.
GOLDMANOVÁ, J. Jak si nenechat ublížit. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7178-090-1.
CHUDÝ,Š. Konflikt a možnosti jeho riešenia. In: Rizikové chování dospívajících a jeho prevence. Praha, 2003, FreeTeens PRESS, str.224 - 231, ISBN 80 - 902898 - 3 - 5
CHUDÝ, Š. Alternatívne prístupy k riešeniu konfliktov. In: Komenský, roč.12, 2004, č. 4, str. 31 - 344. ISSN 0323-0449.
KOLÁŘ, M. Skrytý svět šikanování ve školách. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-409-5.
ŘÍČAN, P. Agresivita a šikana mezi dětmi: Jak dát dětem ve škole pocit bezpečí. Praha: Portál, 1995. ISBN 80-7178-049-9.