Smyslem této práce je postihnout nekvalitní služby v pojišťovnictví v návaznosti na zá-konné předpisy a možnosti ochrany klientů. Pojištění bylo a je obchod s rizikem a klienti se jej musí naučit nakupovat tak, jako jiné produkty na trhu, a být odpovědni za výběr a pod-pis pojistných smluv. Pojistná ochrana by měla vždy odrážet individuální potřeby klientů, nikoli být prostředkem k získání provize a možnosti ke zvětšení pojistného kmene zpro-středkovatele. Provizní deformace je pro pojišťovnictví typická vlastnost a ve vztahu ke klientům dává prostor pro různá nedorozumění, využití nekalých obchodních praktik a agresivní prezentaci pojistných i finančních produktů.
Anotace v angličtině
The aim of this thesis is to show the poor quality of insurance services compare to the existing legal regulations aiming at client protection. Insurance is and has always been a trade involving a lot of risk. Therefore, clients have to learn the art of dealing with insurance policies in the same way as other risky products on the market, taking full responsibility to their decision. Insurance protection should always guarantee the interests of the clients and not to be means to securing commissions and strengthening the portfolio of insurance brokers.
The drive to secure high commission rates at the expense of clients who are subsequently subjected to unfair trade practices is typical of the insurance business.
Klíčová slova
Pojištění, agent, makléř, zprostředkovatel, finanční poradce, provize, nekalé praktiky.
Smyslem této práce je postihnout nekvalitní služby v pojišťovnictví v návaznosti na zá-konné předpisy a možnosti ochrany klientů. Pojištění bylo a je obchod s rizikem a klienti se jej musí naučit nakupovat tak, jako jiné produkty na trhu, a být odpovědni za výběr a pod-pis pojistných smluv. Pojistná ochrana by měla vždy odrážet individuální potřeby klientů, nikoli být prostředkem k získání provize a možnosti ke zvětšení pojistného kmene zpro-středkovatele. Provizní deformace je pro pojišťovnictví typická vlastnost a ve vztahu ke klientům dává prostor pro různá nedorozumění, využití nekalých obchodních praktik a agresivní prezentaci pojistných i finančních produktů.
Anotace v angličtině
The aim of this thesis is to show the poor quality of insurance services compare to the existing legal regulations aiming at client protection. Insurance is and has always been a trade involving a lot of risk. Therefore, clients have to learn the art of dealing with insurance policies in the same way as other risky products on the market, taking full responsibility to their decision. Insurance protection should always guarantee the interests of the clients and not to be means to securing commissions and strengthening the portfolio of insurance brokers.
The drive to secure high commission rates at the expense of clients who are subsequently subjected to unfair trade practices is typical of the insurance business.
Klíčová slova
Pojištění, agent, makléř, zprostředkovatel, finanční poradce, provize, nekalé praktiky.
Charakterizujte pojišťovnictví a pojistný trh v České republice.
Prostudujte předpisy upravující pojistné vztahy v České republice a v EU.
II. Praktická část
Specifikujte nekalosoutěžní praktiky v pojišťovnictví.
Proveďte analýzu externí pojistné sítě pojišťoven.
Vymezte právní ochranu klientů.
Nalezněte vhodné řešení vztahu klient-pojišťovna-pojištění.
Závěr
Zásady pro vypracování
Úvod
I. Teoretická část
Charakterizujte pojišťovnictví a pojistný trh v České republice.
Prostudujte předpisy upravující pojistné vztahy v České republice a v EU.
II. Praktická část
Specifikujte nekalosoutěžní praktiky v pojišťovnictví.
Proveďte analýzu externí pojistné sítě pojišťoven.
Vymezte právní ochranu klientů.
Nalezněte vhodné řešení vztahu klient-pojišťovna-pojištění.
Závěr
Seznam doporučené literatury
1. ČEJKOVÁ,V. Pojistný trh. PRAHA: Grada Publishing, 2002. 119s. ISBN 80-247-0137-5
2. Kooperativa, pojišťovna. Výroční zpráva za rok 2004 PRAHA: Atelier 69, 2005. bez ISBN
3. Kooperativa, pojišťovna. Výroční zpráva za rok 2005 PRAHA: Atelier 69, 2006. bez ISBN
Seznam doporučené literatury
1. ČEJKOVÁ,V. Pojistný trh. PRAHA: Grada Publishing, 2002. 119s. ISBN 80-247-0137-5
2. Kooperativa, pojišťovna. Výroční zpráva za rok 2004 PRAHA: Atelier 69, 2005. bez ISBN
3. Kooperativa, pojišťovna. Výroční zpráva za rok 2005 PRAHA: Atelier 69, 2006. bez ISBN