Bakalářská práce analyzuje problematiku kyberšikany na základních školách v České re-publice, která spolu s tradiční šikanou představuje aktuální nebezpečí pro zdravý vývoj společnosti, zejména u dětí a dospívající mládeže. Aktuálnost tématu tkví v tom, že je nej-vyšší čas se tímto v zásadě patologickým jevem vážně zabývat, neboť z uskutečněných výzkumů a názorů erudovaných odborníků v této oblasti zcela zřetelně vyplývá, že v České republice prakticky neexistuje škola, či obdobné zařízení, kde se soustřeďuje mládež, kde by se fenomén šikany a kyberšikany v určité formě nevyskytoval.
V prvé teoretické části práce jsou charakterizovány základní pojmy týkající se problematiky šikanování uskutečňující se na rychlým tempem se rozvíjejících sociálních sítích. Vý-chodiskem bude shrnutí názorů a stanovisek čerpané z odborné literatury na šikanu v kyberprostoru mezi žáky základních škol, včetně zkoumání souvislostí vlivu médií a ži-votního stylu nezletilých dětí.
Cílem praktické části bude především zjistit znalosti žáků 2. stupně základní školy o kyber-šikaně, v jaké míře se s tímto fenoménem setkali a zda existuje rozdíl úrovně rozsahu šikany v kyberprostoru mezi žáky nižších a vyšších tříd a zejména pak mezi žáky velkého
a malého města. Toto bude provedeno formou dotazníkového šetření na dvou vytipova-ných základních školách nacházejících se na teritoriu velkého města a malého příhraničního města.
V závěrečné části bude provedeno shrnutí výsledků dotazníkového šetření, analýza výstu-pů průzkumu a komparace odpovědí žáků 2. stupně základních škol dislokovaných v Praze a v Bojkovicích.
Anotace v angličtině
The thesis analyses the issue of cyberbullying in primary schools in the Czech Re-public, which, together with traditional bullying, represents a threat to the healthy develo-pment of society, particularly among children and adolescents. It is important that this matter is addressed urgently, as expert opinion and the relevant underlying research indica-tes that practically no School, or other establishment in the Czech Republic where young people are concentrated together, is free from this cyberbullying problem.
The first, theoretical, section of this paper describes the basic concepts of the rapid emer-gence of cyberbullying within social network.
There will be a summary of the views and opinions drawn from documented evidence on cyberbullying among primary school pupils, including an examination of the influence of the media and the lifestyle of the children.
The practical section will be to identify the awareness of 2nd grade elementary schools about cyberbullying, the extent to which it is encountered and whether there is a difference of the level of bullying in cyberspace between pupils of lower and upper classes, and espe-cially the difference among pupils of large and small towns and cities. This will be done through a survey questionnaire at two selected elementary schools located in or near both
a big city and small border town.
The final part will be a summary of the survey results with an analysis and comparison of the answers provided by the research students from a 2nd primary school in Prague compa-red to one in Bojkovice.
Klíčová slova
šikana, kyberšikana, šikana v kyberprostoru, oběť, agresor, sociální sítě, protiprávní jednání, trestný čin, přestupek, prevence
Klíčová slova v angličtině
Bullying, cyberbullying, bullying in cyberspace, victim, aggressor, social networks, infrin-gement, offense, offence, prevention
Rozsah průvodní práce
66 s. (12 990 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce analyzuje problematiku kyberšikany na základních školách v České re-publice, která spolu s tradiční šikanou představuje aktuální nebezpečí pro zdravý vývoj společnosti, zejména u dětí a dospívající mládeže. Aktuálnost tématu tkví v tom, že je nej-vyšší čas se tímto v zásadě patologickým jevem vážně zabývat, neboť z uskutečněných výzkumů a názorů erudovaných odborníků v této oblasti zcela zřetelně vyplývá, že v České republice prakticky neexistuje škola, či obdobné zařízení, kde se soustřeďuje mládež, kde by se fenomén šikany a kyberšikany v určité formě nevyskytoval.
V prvé teoretické části práce jsou charakterizovány základní pojmy týkající se problematiky šikanování uskutečňující se na rychlým tempem se rozvíjejících sociálních sítích. Vý-chodiskem bude shrnutí názorů a stanovisek čerpané z odborné literatury na šikanu v kyberprostoru mezi žáky základních škol, včetně zkoumání souvislostí vlivu médií a ži-votního stylu nezletilých dětí.
Cílem praktické části bude především zjistit znalosti žáků 2. stupně základní školy o kyber-šikaně, v jaké míře se s tímto fenoménem setkali a zda existuje rozdíl úrovně rozsahu šikany v kyberprostoru mezi žáky nižších a vyšších tříd a zejména pak mezi žáky velkého
a malého města. Toto bude provedeno formou dotazníkového šetření na dvou vytipova-ných základních školách nacházejících se na teritoriu velkého města a malého příhraničního města.
V závěrečné části bude provedeno shrnutí výsledků dotazníkového šetření, analýza výstu-pů průzkumu a komparace odpovědí žáků 2. stupně základních škol dislokovaných v Praze a v Bojkovicích.
Anotace v angličtině
The thesis analyses the issue of cyberbullying in primary schools in the Czech Re-public, which, together with traditional bullying, represents a threat to the healthy develo-pment of society, particularly among children and adolescents. It is important that this matter is addressed urgently, as expert opinion and the relevant underlying research indica-tes that practically no School, or other establishment in the Czech Republic where young people are concentrated together, is free from this cyberbullying problem.
The first, theoretical, section of this paper describes the basic concepts of the rapid emer-gence of cyberbullying within social network.
There will be a summary of the views and opinions drawn from documented evidence on cyberbullying among primary school pupils, including an examination of the influence of the media and the lifestyle of the children.
The practical section will be to identify the awareness of 2nd grade elementary schools about cyberbullying, the extent to which it is encountered and whether there is a difference of the level of bullying in cyberspace between pupils of lower and upper classes, and espe-cially the difference among pupils of large and small towns and cities. This will be done through a survey questionnaire at two selected elementary schools located in or near both
a big city and small border town.
The final part will be a summary of the survey results with an analysis and comparison of the answers provided by the research students from a 2nd primary school in Prague compa-red to one in Bojkovice.
Klíčová slova
šikana, kyberšikana, šikana v kyberprostoru, oběť, agresor, sociální sítě, protiprávní jednání, trestný čin, přestupek, prevence
Klíčová slova v angličtině
Bullying, cyberbullying, bullying in cyberspace, victim, aggressor, social networks, infrin-gement, offense, offence, prevention
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek v oblasti šikany, kyberšikany a klimatu školy.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek v oblasti šikany, kyberšikany a klimatu školy.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
KOLÁŘ, Michal. Skrytý svět šikanování ve školách. 1. vyd. Praha : Portál, 1997. 127 s. ISBN 80-7178-123-1.
CHRÁSKA Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
Šikana jako etický, psychologický a pedagogický problém : Sborník příspěvků z konference, Praha, 19. března 2009. Lenka Philippová, Pavlína Janošová; Předmluva Pavel Říčan. 1. vyd. Brno : Tribun EU, 2009. 270 s. Dostupný z www: . ISBN 978-80-7399-857-8.
Říčan, P., Janošová, P. (2010) Jak na šikanu. Praha: Grada.
ZEMAN, E. Metodický pokyn ministra školství, mládeže a tělovýchovy k prevenci a řešení šikanování mezi žáky škol a školských zařízení, č. j. 28 275/2000-22. 2000, poslední revize 31. 5. 2003 [3. 11. 2008].
Dostupné z http://www.msmt.cz/vzdelavani/metodicky-pokyn-k-sikanovani
KOLÁŘ, M. (2005). Bolest šikanování. Praha: Portál.
Dědková Lenka Alena, Kybešikana-průvodce novým fenoménem, 152 s. (2013), vyd. Grada.
Seznam doporučené literatury
KOLÁŘ, Michal. Skrytý svět šikanování ve školách. 1. vyd. Praha : Portál, 1997. 127 s. ISBN 80-7178-123-1.
CHRÁSKA Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
Šikana jako etický, psychologický a pedagogický problém : Sborník příspěvků z konference, Praha, 19. března 2009. Lenka Philippová, Pavlína Janošová; Předmluva Pavel Říčan. 1. vyd. Brno : Tribun EU, 2009. 270 s. Dostupný z www: . ISBN 978-80-7399-857-8.
Říčan, P., Janošová, P. (2010) Jak na šikanu. Praha: Grada.
ZEMAN, E. Metodický pokyn ministra školství, mládeže a tělovýchovy k prevenci a řešení šikanování mezi žáky škol a školských zařízení, č. j. 28 275/2000-22. 2000, poslední revize 31. 5. 2003 [3. 11. 2008].
Dostupné z http://www.msmt.cz/vzdelavani/metodicky-pokyn-k-sikanovani
KOLÁŘ, M. (2005). Bolest šikanování. Praha: Portál.
Dědková Lenka Alena, Kybešikana-průvodce novým fenoménem, 152 s. (2013), vyd. Grada.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
mapy
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student představil téma své bakalářské práce. Komise poukázala na výrazné nedostatky v rámci empirické části bakalářské práce - diskutovány bylo zpracování získaných dat, vymezení hypotéz aj. Byly uvedeny nedostatky takéž v rámci teoretické části - otázka citování dle platné citační normy. Komise hlasovala v poměru E:F - 0:4 (jeden člen komise se zdržel hlasování). Komise navrhla bakalářskou práci k přepracování.