Bakalářská práce se zaměřuje na odměny a tresty vyskytující se ve výchově v jednotlivých rodinách. Konkrétněji se zabývá těmito výchovnými prostředky z pohledů dětí staršího školního věku. Rozdělena je na teoretickou a praktickou část. V teoretické části jsou vy-mezeny základní pojmy jako je rodina, výchova a výchovné styly, na základě kterých si rodiče volí výchovné metody a prostředky. Blíže se zaměřuje na vymezení odměn a trestů z různých úhlů pohledu. Definuje tyto pojmy a popisuje jejich druhy, funkce a zásady, kte-ré je potřeba dodržovat při jejich využívání. Věnuje se také rizikům těchto výchovných prostředků a alternativám, které je možné namísto nich využít. Praktická část prezentuje a vyhodnocuje, jak odměny a tresty působí na děti samotné. Prostřednictvím dotazníkového šetření zjišťujeme výchovný styl, zkušenosti dětí, jejich pocity a také jak odměny a tresty působí na jejich motivaci. Důležitá je zde zejména jejich osobní zkušenost z vlastní rodiny.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis is focused on rewards and punishments occurring in the education of individual families. Specifically deals with these educational resources from the perspecti-ves of upper-primary school-age children. It is divided into theoretical and practical part. In the theoretical part are defined basic therms such as family, education and educational styles based on which parents choose educational methods and resources. It closer focuses on the definition of rewards and punishments from different perspectives. This thesis defi-nes these terms and describes their types, functions and principles to be followed in their use. It also deals with risk of these educational resources and related alternatives that can be used instead of them. The practical part presents and evaluates how rewards and punishments act on the children themselves. Through a questionnaire survey, we find par-enting style, children's experiences, their feelings and how rewards and punishments effect on their motivation. Here is the most important especially their personal experience from their own family.
Klíčová slova
výchova, rodina, rodinná výchova, výchovný styl, starší školní věk, odměna, trest
Klíčová slova v angličtině
education, family, family education, parenting style, upper-primary school-age, reward, punishment
Rozsah průvodní práce
78 s. + 2 s. příloh
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zaměřuje na odměny a tresty vyskytující se ve výchově v jednotlivých rodinách. Konkrétněji se zabývá těmito výchovnými prostředky z pohledů dětí staršího školního věku. Rozdělena je na teoretickou a praktickou část. V teoretické části jsou vy-mezeny základní pojmy jako je rodina, výchova a výchovné styly, na základě kterých si rodiče volí výchovné metody a prostředky. Blíže se zaměřuje na vymezení odměn a trestů z různých úhlů pohledu. Definuje tyto pojmy a popisuje jejich druhy, funkce a zásady, kte-ré je potřeba dodržovat při jejich využívání. Věnuje se také rizikům těchto výchovných prostředků a alternativám, které je možné namísto nich využít. Praktická část prezentuje a vyhodnocuje, jak odměny a tresty působí na děti samotné. Prostřednictvím dotazníkového šetření zjišťujeme výchovný styl, zkušenosti dětí, jejich pocity a také jak odměny a tresty působí na jejich motivaci. Důležitá je zde zejména jejich osobní zkušenost z vlastní rodiny.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis is focused on rewards and punishments occurring in the education of individual families. Specifically deals with these educational resources from the perspecti-ves of upper-primary school-age children. It is divided into theoretical and practical part. In the theoretical part are defined basic therms such as family, education and educational styles based on which parents choose educational methods and resources. It closer focuses on the definition of rewards and punishments from different perspectives. This thesis defi-nes these terms and describes their types, functions and principles to be followed in their use. It also deals with risk of these educational resources and related alternatives that can be used instead of them. The practical part presents and evaluates how rewards and punishments act on the children themselves. Through a questionnaire survey, we find par-enting style, children's experiences, their feelings and how rewards and punishments effect on their motivation. Here is the most important especially their personal experience from their own family.
Klíčová slova
výchova, rodina, rodinná výchova, výchovný styl, starší školní věk, odměna, trest
Klíčová slova v angličtině
education, family, family education, parenting style, upper-primary school-age, reward, punishment
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti výchovy se zaměřením na odměny a tresty.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti výchovy se zaměřením na odměny a tresty.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
ČÁP, Jan a Jiří MAREŠ. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-273-7.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
KOPŘIVA, Pavel. Respektovat a být respektován. Kroměříž: Spirála, 2008. ISBN 978-80-904030-0-0.
LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1284-9.
MERTIN, Václav. Výchova bez trestů. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2013. ISBN 978-80-7478-028-8.
MORRISH, Ronald G. 12 klíčů k důsledné výchově. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-557-8.
Seznam doporučené literatury
ČÁP, Jan a Jiří MAREŠ. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-273-7.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
KOPŘIVA, Pavel. Respektovat a být respektován. Kroměříž: Spirála, 2008. ISBN 978-80-904030-0-0.
LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1284-9.
MERTIN, Václav. Výchova bez trestů. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2013. ISBN 978-80-7478-028-8.
MORRISH, Ronald G. 12 klíčů k důsledné výchově. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-557-8.
Přílohy volně vložené
1 CD ROM
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila bakalářskou práci. Konkrétně se zaměřila na design výzkumu zahrnující výzkumné otázky, výzkumné cíle a výzkumný soubor. Poté uvedla konkrétní výstupy výzkumu. Studentka byla na obhajobu velmi dobře připravena. Hovořila jasně a srozumitelně. Dr. Hladík: na základě čeho došlo k rozdělení - demokratický, liberální a autoritativní výchovný styl? Studentka odpověděla. Dr. Hrbáčková i Dr. Hladík poukázal na velmi dobré zpracování bakalářské práce.