Tématem bakalářské práce je rozvoj empatie dětí v podmínkách mateřské školy. Práce je rozdělena na část teoretickou a praktickou. Teoretická část popisuje kromě pojmu empatie, také pojmy emoce, emoční inteligence, altruismus, prosociální chování. Důležitým bodem práce je nástin strategií, jimiž se dá empatie v mateřské škole rozvíjet a úloha učitelky. Praktická část pak dokládá návrh programu na rozvoj empatie u dětí a jeho ověření v konkrétní mateřské škole.
Anotace v angličtině
The main topic of this Bachelor Thesis is Development of children empathy in conditions of kindergarten. The Thesis is divided to a theoretical part and a practical part. An impor-tant point of my work is to outline of the strategies which can be developed empathy by children and the role of the teacher. The practical part includes a programme proposal for development of children empathy and its vericiation in specific kindegarten.
Klíčová slova
empatie, emoce, emoční inteligence, altruismus, prosociální chování, rozvoj empatie, návrh.
Klíčová slova v angličtině
empathy, emotion, emotional inteligence, altruism, sociable behaviour, the development of empathy, proposal
Rozsah průvodní práce
55 s. (86 170 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tématem bakalářské práce je rozvoj empatie dětí v podmínkách mateřské školy. Práce je rozdělena na část teoretickou a praktickou. Teoretická část popisuje kromě pojmu empatie, také pojmy emoce, emoční inteligence, altruismus, prosociální chování. Důležitým bodem práce je nástin strategií, jimiž se dá empatie v mateřské škole rozvíjet a úloha učitelky. Praktická část pak dokládá návrh programu na rozvoj empatie u dětí a jeho ověření v konkrétní mateřské škole.
Anotace v angličtině
The main topic of this Bachelor Thesis is Development of children empathy in conditions of kindergarten. The Thesis is divided to a theoretical part and a practical part. An impor-tant point of my work is to outline of the strategies which can be developed empathy by children and the role of the teacher. The practical part includes a programme proposal for development of children empathy and its vericiation in specific kindegarten.
Klíčová slova
empatie, emoce, emoční inteligence, altruismus, prosociální chování, rozvoj empatie, návrh.
Klíčová slova v angličtině
empathy, emotion, emotional inteligence, altruism, sociable behaviour, the development of empathy, proposal
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury k tématu rozvoje empatie dětí předškolního věku a možnostech jejího rozvoje.
Vymezení teoretických východisek z oblasti rozvoje dítěte a významu hry v předškolním věku.
Sestavení programu zaměřeného na rozvoj empatie dětí předškolního věku.
Ověření programu a sestavení her na rozvoj empatie.
Zpracování reflexe k programu, doporučení pro praxi mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury k tématu rozvoje empatie dětí předškolního věku a možnostech jejího rozvoje.
Vymezení teoretických východisek z oblasti rozvoje dítěte a významu hry v předškolním věku.
Sestavení programu zaměřeného na rozvoj empatie dětí předškolního věku.
Ověření programu a sestavení her na rozvoj empatie.
Zpracování reflexe k programu, doporučení pro praxi mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
BACUS-LINDROTH, Anne. Vaše dítě ve věku od 3 do 6 let. Vyd. 2. Praha: Portál, 2009, 174 s. Rádci pro rodiče a vychovatele. ISBN 978-80-7367-563-9.
KOŤÁTKOVÁ, Soňa. Hry v mateřské škole v teorii a praxi: význam hry, role pedagoga, cíl hry, soubor her. Vyd. 1. Praha: Grada, 2005, 184 s. Pedagogika (Grada). ISBN 80-247-0852-3.
MIŠURCOVÁ, Věra, Jiří FIŠER a Viktor FIXL. Hra a hračka v životě dítěte.
Státní pedagogické nakladatelství Praha: SPN, 1980.
PFEFFER, Simone. Rozvíjíme emoce dětí: praktická příručka pro mateřské školy. Vyd. 1. Praha: Portál, 2003, 106 s. ISBN 80-717-8764-7.
SVOBODOVÁ, Eva. Prosociální činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe, c2007, 133 s. Nahlížet - nacházet. ISBN 978-80-86307-39-8.
Seznam doporučené literatury
BACUS-LINDROTH, Anne. Vaše dítě ve věku od 3 do 6 let. Vyd. 2. Praha: Portál, 2009, 174 s. Rádci pro rodiče a vychovatele. ISBN 978-80-7367-563-9.
KOŤÁTKOVÁ, Soňa. Hry v mateřské škole v teorii a praxi: význam hry, role pedagoga, cíl hry, soubor her. Vyd. 1. Praha: Grada, 2005, 184 s. Pedagogika (Grada). ISBN 80-247-0852-3.
MIŠURCOVÁ, Věra, Jiří FIŠER a Viktor FIXL. Hra a hračka v životě dítěte.
Státní pedagogické nakladatelství Praha: SPN, 1980.
PFEFFER, Simone. Rozvíjíme emoce dětí: praktická příručka pro mateřské školy. Vyd. 1. Praha: Portál, 2003, 106 s. ISBN 80-717-8764-7.
SVOBODOVÁ, Eva. Prosociální činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe, c2007, 133 s. Nahlížet - nacházet. ISBN 978-80-86307-39-8.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala svou práci. Dr. Pacholík jako oponent práce shnul své připomínky k projektu, kdy rozvoj empatie vyžaduje jak vstupní diagnostiku, tak i delší časový úsek. Doc. Wiegerová upozornila na nedostatečnou evaluaci projektu. Studentka při odpovědích na otázky uvedené v posudcích neprokázala hlubší znalost zkoumané oblasti a schopnost adekvátně argumentovat.