Tato diplomová práce se zabývá problematikou školní nezralosti a odkladu školní docházky. Práce se skládá z teoretické a praktické části. Teoretická část vymezuje charakteristiku předškolního období, školní zralost a připravenost, diagnostiku školní zralosti, předškolní vzdělávání, příčiny odkladu školní docházky. Teoretická část dále popisuje podporu dětí s odkladem školní docházky v mateřské škole v logopedické a grafomotorické oblasti, v oblasti paměti a soustředění, matematických představ, zrakového a sluchového vnímání.
Cílem praktické části diplomové práce je zjistit nejčastější příčiny odkladu školní docházky a způsoby podpory a přípravy dětí s odkladem školní docházky v prostředí mateřské školy. Na základě vymezených cílů budeme realizovat kvantitativní výzkum prostřednictvím do-tazníkové výzkumné metody.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with the issue of school immaturity and school attendance postpo-nement. The thesis consists of theoretical and practical parts. The theoretical part defines the characteristics of the preschool period, school maturity and school readiness, diagnostics of school maturity, preschool education, causes of school attendance postponement. The theo-retical part describes the supporting of school attendance postponement children in the kin-dergarten in speech therapy and graphomotori area, in the field of memory and concentrati-on, mathematical concepts, visual and auditory perception.
The goal of the practical part of this diploma thesis is to determine the frequently causes of school attendance postponement and ways to support and training for children of school attendance postponement in the kindergarten. Based on the defined objectives will be reali-zed quantitative research through questionnaire research methods
Klíčová slova
dítě předškolního věku, mateřská škola, odklad školní docházky, školní ne-zralost, školní zralost, školní připravenost, předškolní vzdělávání, podpora
Klíčová slova v angličtině
preschool age children, kindergarten, school attendance postponement, school immaturity, school maturity, school readiness, preschool education, support.
Rozsah průvodní práce
97 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce se zabývá problematikou školní nezralosti a odkladu školní docházky. Práce se skládá z teoretické a praktické části. Teoretická část vymezuje charakteristiku předškolního období, školní zralost a připravenost, diagnostiku školní zralosti, předškolní vzdělávání, příčiny odkladu školní docházky. Teoretická část dále popisuje podporu dětí s odkladem školní docházky v mateřské škole v logopedické a grafomotorické oblasti, v oblasti paměti a soustředění, matematických představ, zrakového a sluchového vnímání.
Cílem praktické části diplomové práce je zjistit nejčastější příčiny odkladu školní docházky a způsoby podpory a přípravy dětí s odkladem školní docházky v prostředí mateřské školy. Na základě vymezených cílů budeme realizovat kvantitativní výzkum prostřednictvím do-tazníkové výzkumné metody.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with the issue of school immaturity and school attendance postpo-nement. The thesis consists of theoretical and practical parts. The theoretical part defines the characteristics of the preschool period, school maturity and school readiness, diagnostics of school maturity, preschool education, causes of school attendance postponement. The theo-retical part describes the supporting of school attendance postponement children in the kin-dergarten in speech therapy and graphomotori area, in the field of memory and concentrati-on, mathematical concepts, visual and auditory perception.
The goal of the practical part of this diploma thesis is to determine the frequently causes of school attendance postponement and ways to support and training for children of school attendance postponement in the kindergarten. Based on the defined objectives will be reali-zed quantitative research through questionnaire research methods
Klíčová slova
dítě předškolního věku, mateřská škola, odklad školní docházky, školní ne-zralost, školní zralost, školní připravenost, předškolní vzdělávání, podpora
Klíčová slova v angličtině
preschool age children, kindergarten, school attendance postponement, school immaturity, school maturity, school readiness, preschool education, support.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti školní zralosti, připravenosti dítěte na školní docházku a podpory dítěte při odkladu školní docházky.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu zaměřeného na příčiny odkladu školní docházky a na podporu dětí s odkladem školní docházky pomocí dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti školní zralosti, připravenosti dítěte na školní docházku a podpory dítěte při odkladu školní docházky.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu zaměřeného na příčiny odkladu školní docházky a na podporu dětí s odkladem školní docházky pomocí dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Školní zralost. Brno: Computer Press, 2010. ISBN 978-80-251-2569-4.
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-3715-185-0.
JUCOVIČOVÁ, Drahomíra a Hana ŽÁČKOVÁ. Děti s odkladem školní docházky a jejich úspěšný start ve škole. Praha: D&H, 2000. ISBN 978-80-903869-3-8.
KRAUS, Blahoslav a Věra POLÁČKOVÁ. Člověk - prostředí - výchova: K otázkám sociální pedagogiky. Brno: Paido, 2001. ISBN 80-7315-004-2.
VERECKÁ, Naděžda. Jak pomáhat dětem při vstupu do školy. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2002. ISBN 80-7106-474-2.
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Školní zralost. Brno: Computer Press, 2010. ISBN 978-80-251-2569-4.
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-3715-185-0.
JUCOVIČOVÁ, Drahomíra a Hana ŽÁČKOVÁ. Děti s odkladem školní docházky a jejich úspěšný start ve škole. Praha: D&H, 2000. ISBN 978-80-903869-3-8.
KRAUS, Blahoslav a Věra POLÁČKOVÁ. Člověk - prostředí - výchova: K otázkám sociální pedagogiky. Brno: Paido, 2001. ISBN 80-7315-004-2.
VERECKÁ, Naděžda. Jak pomáhat dětem při vstupu do školy. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2002. ISBN 80-7106-474-2.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka zkušební komisi seznámila s cílem diplomové práce a s důvodem volby tématu. Uvedla pojetí výzkumu, výzkumné otázky a hypotézy. Prezentovala jednotlivé fáze výzkumu. Studentka prezentovala pouze design výzkumu, nikoliv jeho výsledky. Na závěr zodpověděla otázky od vedoucího i oponenta diplomové práce. Dr. Suchánková poukázala na mnohé nedostatky. Dr. Petr Šafránková: shrňte výsledky výzkumu. Studentka neodpověděla. Několikrát byla vyzvána zkušební komisí k prezentaci výsledků výzkumu. Na závěr uvedla obecné, neurčité a neúplné informace. Dr. Suchánková: vaše prezentace působila chaoticky a neodborně. Studentka nedokázala obhájit diplomovou práci. Zkušební komise hlasovala 4:0 pro závěrečné hodnocení F. Studentce doporučila precizovat diplomovou práci z hlediska teorie i výzkumu a následně lépe se připravit na obhajobu diplomové práce.