Diplomová práce pojednává o využití mentoringu jako nástroje profesního rozvoje začínajících učitelů mateřských škol ve Zlínském kraji. V teoretické části je vymezena profese učitele v kontextu doby, kvalifikace učitele mateřské školy, jeho profesní kompetence a možnosti profesního rozvoje. Dále se práce věnuje mentoringu jako nástroji metodické podpory, uvádějícímu a začínajícímu učiteli a jejich vztahu při metodické podpoře, formami a procesem mentoringu a v neposlední řadě podporou pro začínající učitele. Praktická část zkoumá, jak vnímají začínající učitelé metodickou podporu v jejich profesním rozvoji a na jakých principech funguje metodická podpora v mateřských školách.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with taking advantage of mentoring as an implement of professional development young pre-school teachers in Zlín region. In theoretical part is specified teacher´s proffesion in context of the time, teacher´s qualification, his vocational competency and chances of vocational development.Next part pays to mentoring as a implement of methodical support, inductive and young teacher and his relation over methodical support, mentoring process and forms and last but not least as support for young teachers. Practical part explores how young teachers perceive methodical support in their professional development and on what basis the methodial support in nursery school work.
Klíčová slova
mentoring, metodická podpora začínajících učitelů, mateřská škola, profesní rozvoj
Klíčová slova v angličtině
mentoring, methodical support for young teacher´s, nursery school, professional development
Rozsah průvodní práce
94 s. (179 388 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce pojednává o využití mentoringu jako nástroje profesního rozvoje začínajících učitelů mateřských škol ve Zlínském kraji. V teoretické části je vymezena profese učitele v kontextu doby, kvalifikace učitele mateřské školy, jeho profesní kompetence a možnosti profesního rozvoje. Dále se práce věnuje mentoringu jako nástroji metodické podpory, uvádějícímu a začínajícímu učiteli a jejich vztahu při metodické podpoře, formami a procesem mentoringu a v neposlední řadě podporou pro začínající učitele. Praktická část zkoumá, jak vnímají začínající učitelé metodickou podporu v jejich profesním rozvoji a na jakých principech funguje metodická podpora v mateřských školách.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with taking advantage of mentoring as an implement of professional development young pre-school teachers in Zlín region. In theoretical part is specified teacher´s proffesion in context of the time, teacher´s qualification, his vocational competency and chances of vocational development.Next part pays to mentoring as a implement of methodical support, inductive and young teacher and his relation over methodical support, mentoring process and forms and last but not least as support for young teachers. Practical part explores how young teachers perceive methodical support in their professional development and on what basis the methodial support in nursery school work.
Klíčová slova
mentoring, metodická podpora začínajících učitelů, mateřská škola, profesní rozvoj
Klíčová slova v angličtině
mentoring, methodical support for young teacher´s, nursery school, professional development
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše.
Vymezení pojmů a teoretických východisek vztahujících se k mentoringu, metodické podpoře, kompetencím učitele a jeho profesnímu rozvoji.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu formou rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše.
Vymezení pojmů a teoretických východisek vztahujících se k mentoringu, metodické podpoře, kompetencím učitele a jeho profesnímu rozvoji.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu formou rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
HRBÁČKOVÁ, Karla a Eliška SUCHÁNKOVÁ, 2013. Evaluace mentoringu: Kompetence kvalitní pedagogické praxe. Sebereflektivní škála profesních kvalit učitele. Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně. 2013./rukopis/
IRVIN, Jacquelle Jordan, 1985. The Master Teacher as Mentor: Role Perceptions of Beginning and Master Teacher. Education, roč. 106, č. 2, s. 123 - 130. ISBN 0013-1172.
PETRÁŠOVÁ, Marta Anna, Ilona PRAUSOVÁ a Zdeněk ŠTĚPÁNEK. Mentorink: forma podpory nové generace. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0625-5.
ŠNEBERGER, Václav. Co je mentoring a jeho zavádění ve škole: příručka. Ostrava: Repronis, 2012. ISBN 978-80-7329-331-4.
Seznam doporučené literatury
HRBÁČKOVÁ, Karla a Eliška SUCHÁNKOVÁ, 2013. Evaluace mentoringu: Kompetence kvalitní pedagogické praxe. Sebereflektivní škála profesních kvalit učitele. Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně. 2013./rukopis/
IRVIN, Jacquelle Jordan, 1985. The Master Teacher as Mentor: Role Perceptions of Beginning and Master Teacher. Education, roč. 106, č. 2, s. 123 - 130. ISBN 0013-1172.
PETRÁŠOVÁ, Marta Anna, Ilona PRAUSOVÁ a Zdeněk ŠTĚPÁNEK. Mentorink: forma podpory nové generace. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0625-5.
ŠNEBERGER, Václav. Co je mentoring a jeho zavádění ve škole: příručka. Ostrava: Repronis, 2012. ISBN 978-80-7329-331-4.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala zaměření své práce, představila výsledky výzkumu. Zodpověděla otázky vedoucí i oponentky. Komise ocenila využití zakotvené teorie, orientaci studentky v problematice (Mgr. Jakub Hladík, Ph.D).