Bakalářská práce popisuje vývoj afirmativní akce od doby jejího založení až po současnost. Hlavním cílem bakalářské práce je zhodnocení vývoje afirmativní akce, kromě toho také zjistit, zda by tento program měl stále pokračovat či naopak být zrušen. Na základě hlavních evidencí bylo zjištěno, že afirmativní akce je zastaralá a měla by být nahrazena novými předpisy. Zatímco se afirmativní akce v zaměstnání ukázala jako prospěšná s mnoha pozitivními ohlasy, ve vzdělávání tomu bylo naopak. Na základě evidencí bylo zjištěno, že by bylo lepší, kdyby afirmativní akce pro vzdělání byla zrušena, protože spíše ubližuje, než pomáhá.
Anotace v angličtině
This bachelor´s thesis describes the development of affirmative action from its establishment to the present day. The main aim is to appraise the development of affirmative action as in employment as well in education, and to determine if the program should be continued or abolished. The evidence suggests that although affirmative action worked well in the past, it is now obsolete and should be replaced by a new regulation. While affirmative action seems to be progressive in employment, in education it is not. For this reason, it would be better to abolish affirmative action in education, which rather harms than helps.
Klíčová slova
Nejvyšší soud Spojených států amerických, Lyndon B. Johnson, afirmativní akce, zaměstnání, vzdělání, menšiny, ženy, diskriminace, rasa, pohlaví.
Klíčová slova v angličtině
the United States Supreme Court, Lyndon B. Johnson, affirmative action, employment, education, minorities, women, discrimination, race, gender.
Rozsah průvodní práce
44 s. (72 543 znaků).
Jazyk
AN
Anotace
Bakalářská práce popisuje vývoj afirmativní akce od doby jejího založení až po současnost. Hlavním cílem bakalářské práce je zhodnocení vývoje afirmativní akce, kromě toho také zjistit, zda by tento program měl stále pokračovat či naopak být zrušen. Na základě hlavních evidencí bylo zjištěno, že afirmativní akce je zastaralá a měla by být nahrazena novými předpisy. Zatímco se afirmativní akce v zaměstnání ukázala jako prospěšná s mnoha pozitivními ohlasy, ve vzdělávání tomu bylo naopak. Na základě evidencí bylo zjištěno, že by bylo lepší, kdyby afirmativní akce pro vzdělání byla zrušena, protože spíše ubližuje, než pomáhá.
Anotace v angličtině
This bachelor´s thesis describes the development of affirmative action from its establishment to the present day. The main aim is to appraise the development of affirmative action as in employment as well in education, and to determine if the program should be continued or abolished. The evidence suggests that although affirmative action worked well in the past, it is now obsolete and should be replaced by a new regulation. While affirmative action seems to be progressive in employment, in education it is not. For this reason, it would be better to abolish affirmative action in education, which rather harms than helps.
Klíčová slova
Nejvyšší soud Spojených států amerických, Lyndon B. Johnson, afirmativní akce, zaměstnání, vzdělání, menšiny, ženy, diskriminace, rasa, pohlaví.
Klíčová slova v angličtině
the United States Supreme Court, Lyndon B. Johnson, affirmative action, employment, education, minorities, women, discrimination, race, gender.
Zásady pro vypracování
Studium literatury o afirmativní akci ve Spojených státech
Shromáždění výzkumného materiálu
Hypotézy týkající se afirmativní akce
Studium argumentů o afirmativní akci
Pojednání o výsledcích a závěr
Zásady pro vypracování
Studium literatury o afirmativní akci ve Spojených státech
Shromáždění výzkumného materiálu
Hypotézy týkající se afirmativní akce
Studium argumentů o afirmativní akci
Pojednání o výsledcích a závěr
Seznam doporučené literatury
Anderson, Terry H. The Pursuit of Fairness: A History of Affirmative Action. New York: Oxford University Press, 2004.
Moses, Michele S. "Affirmative Action and the Creation of More Favorable Contexts of Choice." American Educational Research Journal 38, no. 1 (March 30, 2001): 3-36.
Mosley, Albert G., and Nicholas Capaldi. Affirmative Action: Social Justice or Unfair Preference? Lanham: Rowman, 1996.
National Women´s Law Center. "Affirmative Action and What It Means for Women." Accessed November 27, 2014. http://www.nwlc.org/resource/affirmative-action-and-what-it-means-women.
Sterba, James P. Affirmative Action for the Future. New York: Cornell University Press, 2009.
Seznam doporučené literatury
Anderson, Terry H. The Pursuit of Fairness: A History of Affirmative Action. New York: Oxford University Press, 2004.
Moses, Michele S. "Affirmative Action and the Creation of More Favorable Contexts of Choice." American Educational Research Journal 38, no. 1 (March 30, 2001): 3-36.
Mosley, Albert G., and Nicholas Capaldi. Affirmative Action: Social Justice or Unfair Preference? Lanham: Rowman, 1996.
National Women´s Law Center. "Affirmative Action and What It Means for Women." Accessed November 27, 2014. http://www.nwlc.org/resource/affirmative-action-and-what-it-means-women.
Sterba, James P. Affirmative Action for the Future. New York: Cornell University Press, 2009.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
The student presented her bachelor thesis.
Q, Čechová: Is Harvard’s admissions quota fair? Does the university have the right to decrease the Asian majority of its incoming classes? What does this case say about the current status of affirmative action in education? A: (the student presented her opinion) Q, Čechová: In 2005, Slovakia made affirmative action illegal. Should the Czech Republic do the same, or is there currently a place for affirmative action in this country? A: (the student presented her opinion) Q, Čechová: David A. Strauss (1995) has argued that affirmative action demeans minorities by suggesting that they are "not capable enough to be considered on their own merits." How do you respond to Strauss’s argument? A: (the student presented her opinion) Q, Trušník: How is "affirmative action" translated into Czech? What is the current practice with affirmative action in the Czech Republic? Can we learn, in any way, from the American experience? A: (answered well) Q, Trušník: Explain the relationship between terms "affirmative action," "positive discrimination," and "equal opportunities." A: (answered well) Q, Trušník: When and how did the American call for "diversity" emerge? A: (answered well)