Bakalářská práce seznamuje s životem a dílem polského pedagoga, lékaře a spisovatele Janusze Korczaka a je zaměřena na jeho přínos sociální pedagogice. Teoretická část práce se zabývá jeho sociálně výchovnou činností, jeho prací s chudými a se sirotky, přibližuje výchovný systém v jeho dětských domovech, zamýšlí se nad motivy jeho životního poslání, shrnuje jeho literární díla a pomocí textové analýzy tři z nich popisuje a vyzdvihuje v nich nejdůležitější pedagogické myšlenky. Tato část práce dále srovnává myšlenky a přístupy Janusze Korczaka a Heleny Radlinské. Práce zároveň seznamuje s Korczakovými nejvýznamnějšími pedagogickými myšlenkami a informuje o možnostech jejich uplatnění v současné době. Praktická část práce se pomocí kvantitativního výzkumu a metody dotazníku zaměřuje na zjištění povědomí o Januszi Korczakovi a zjišťuje aktuálnost jeho myšlenek.
Anotace v angličtině
This Bachelor´s Thesis introduces the life and work of the Polish teacher, doctor and writer Janusz Korczak and it is focused on his contribution to social pedagogy. The theoretical part of my thesis deals with his social and educational activities, his work with paupers and orphans and it explains the educational system in his children´s homes. It also considers the motives of his purpose in life, summarizes his literary work and, using textual analysis, it describes three of them and highlights the most important pedagogical ideas. This part of the work also compares the ideas and approaches of Janusz Korczak and Helena Radlinská. The work also underlines Korczak´s most relevant pedagogical ideas and informs about the possibilities of their application in the present. The practical part of the thesis by means of quantitative research and methods of the questionnaire focuses on finding out the awareness of Korczak and discovers the topicality of his ideas.
Klíčová slova
Janusz Korczak, dítě, výchova, vychovatel, pedagogika, sociální pedagogika, sociální pedagog, sociálně výchovná činnost, spisovatel, lékař, výchovný systém, dětská samospráva, dětský soud, dětský domov, kolektiv, úcta, důstojnost, dětská práva, humanismus, morální hodnoty, chudoba, sirotek.
Klíčová slova v angličtině
Janusz Korczak, child, education, educator, pedagogy, social pedagogy, social educator, social and educational activities, writer, doctor, educational system, children´s autonomy, children´s court, children´s home, team, respect, dignity, children´s rights, humanism, moral values, poverty, orphan.
Rozsah průvodní práce
77 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce seznamuje s životem a dílem polského pedagoga, lékaře a spisovatele Janusze Korczaka a je zaměřena na jeho přínos sociální pedagogice. Teoretická část práce se zabývá jeho sociálně výchovnou činností, jeho prací s chudými a se sirotky, přibližuje výchovný systém v jeho dětských domovech, zamýšlí se nad motivy jeho životního poslání, shrnuje jeho literární díla a pomocí textové analýzy tři z nich popisuje a vyzdvihuje v nich nejdůležitější pedagogické myšlenky. Tato část práce dále srovnává myšlenky a přístupy Janusze Korczaka a Heleny Radlinské. Práce zároveň seznamuje s Korczakovými nejvýznamnějšími pedagogickými myšlenkami a informuje o možnostech jejich uplatnění v současné době. Praktická část práce se pomocí kvantitativního výzkumu a metody dotazníku zaměřuje na zjištění povědomí o Januszi Korczakovi a zjišťuje aktuálnost jeho myšlenek.
Anotace v angličtině
This Bachelor´s Thesis introduces the life and work of the Polish teacher, doctor and writer Janusz Korczak and it is focused on his contribution to social pedagogy. The theoretical part of my thesis deals with his social and educational activities, his work with paupers and orphans and it explains the educational system in his children´s homes. It also considers the motives of his purpose in life, summarizes his literary work and, using textual analysis, it describes three of them and highlights the most important pedagogical ideas. This part of the work also compares the ideas and approaches of Janusz Korczak and Helena Radlinská. The work also underlines Korczak´s most relevant pedagogical ideas and informs about the possibilities of their application in the present. The practical part of the thesis by means of quantitative research and methods of the questionnaire focuses on finding out the awareness of Korczak and discovers the topicality of his ideas.
Klíčová slova
Janusz Korczak, dítě, výchova, vychovatel, pedagogika, sociální pedagogika, sociální pedagog, sociálně výchovná činnost, spisovatel, lékař, výchovný systém, dětská samospráva, dětský soud, dětský domov, kolektiv, úcta, důstojnost, dětská práva, humanismus, morální hodnoty, chudoba, sirotek.
Klíčová slova v angličtině
Janusz Korczak, child, education, educator, pedagogy, social pedagogy, social educator, social and educational activities, writer, doctor, educational system, children´s autonomy, children´s court, children´s home, team, respect, dignity, children´s rights, humanism, moral values, poverty, orphan.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v SR UTB ve Zlíně č. 7/2014, včetně příloh, případně podle dalších materiálů.
Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu.
Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na život a osobnost Janusze Korczaka a na dobu ve které žil;
- na studium a analýzu jeho díla a na studium prací a článků o jeho osobě od jiných autorů;
- na jeho sociálně pedagogický odkaz.
Součástí práce bude výzkum založený na dotazníkovém šetření zaměřený na zjištění povědomí o Januszi Korczakovi.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v SR UTB ve Zlíně č. 7/2014, včetně příloh, případně podle dalších materiálů.
Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu.
Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na život a osobnost Janusze Korczaka a na dobu ve které žil;
- na studium a analýzu jeho díla a na studium prací a článků o jeho osobě od jiných autorů;
- na jeho sociálně pedagogický odkaz.
Součástí práce bude výzkum založený na dotazníkovém šetření zaměřený na zjištění povědomí o Januszi Korczakovi.
Seznam doporučené literatury
BYSTRZYCKÁ A. Korczak člověk. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2012. ISBN 978-80-7290-588-1.
JANOVSKÝ, J. Janusz Korczak: lékař, pedagog a spisovatel. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1986.
KORCZAK J. Jak milovat dítě. Praha: MAKE*detail, 2012. ISBN 978-80-905124-4-3.
KORCZAK J. Král Matýsek První. Praha: Albatros, 1987.
KORCZAK J. Sám s Bohem. Modlitby těch, kteří se nemodlí. Zagreb - Giessen: Kršćanska sadašnjost, Zagreb, a Deutsche Korczak Gesselschaft, Giessen, 1984.
KRAUS B. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, 2008.
WROCZYŃSKI R. Sociálna pedagogika. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 1968.
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Seznam doporučené literatury
BYSTRZYCKÁ A. Korczak člověk. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2012. ISBN 978-80-7290-588-1.
JANOVSKÝ, J. Janusz Korczak: lékař, pedagog a spisovatel. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1986.
KORCZAK J. Jak milovat dítě. Praha: MAKE*detail, 2012. ISBN 978-80-905124-4-3.
KORCZAK J. Král Matýsek První. Praha: Albatros, 1987.
KORCZAK J. Sám s Bohem. Modlitby těch, kteří se nemodlí. Zagreb - Giessen: Kršćanska sadašnjost, Zagreb, a Deutsche Korczak Gesselschaft, Giessen, 1984.
KRAUS B. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, 2008.
WROCZYŃSKI R. Sociálna pedagogika. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 1968.
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
portréty
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta bakalářské práce - viz posudky
- odpověděla vyčerpávajícím způsobem
3. dr. Kalivodová: Víte jak je vnímána jeho osobnost v Polsku?
- odpověděla vyčerpávajícím způsobem
dr. Vaňková: Které z Korczakových principů považujete za kontroverzní?
- odpověděla vyčerpávajícím způsobem