Bakalářská práce se věnuje problematice začlenění dítěte do vzdělávacího procesu a širšího kolektivu v první třídě základní školy. Zaměřuje se na charakteristiky a nejčastější problémy týkající se školní adaptace. Rodičům budoucích prvňáčků může být vodítkem při jejich rozhodování o nástupu dětí do první třídy nebo možnosti využití odkladu povinné školní docházky.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis debates the issues of integrating a child into the education system and the peer group in the first grade of the primary school. It focuses on characteristics and mostly problems related to adaptation to school. It could be a helpful guide for parents and help them decide when to let their child start primary school or when to apply for a delayed start.
Klíčová slova
dítě, rodina, základní škola, adaptace, školní zralost, školní připravenost, vzdělávání, didaktika, edukace, školní prostředí
Klíčová slova v angličtině
child, family, primary school, adaptation, school maturity, school readiness, education, didactics, education, school environment
Rozsah průvodní práce
70
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se věnuje problematice začlenění dítěte do vzdělávacího procesu a širšího kolektivu v první třídě základní školy. Zaměřuje se na charakteristiky a nejčastější problémy týkající se školní adaptace. Rodičům budoucích prvňáčků může být vodítkem při jejich rozhodování o nástupu dětí do první třídy nebo možnosti využití odkladu povinné školní docházky.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis debates the issues of integrating a child into the education system and the peer group in the first grade of the primary school. It focuses on characteristics and mostly problems related to adaptation to school. It could be a helpful guide for parents and help them decide when to let their child start primary school or when to apply for a delayed start.
Klíčová slova
dítě, rodina, základní škola, adaptace, školní zralost, školní připravenost, vzdělávání, didaktika, edukace, školní prostředí
Klíčová slova v angličtině
child, family, primary school, adaptation, school maturity, school readiness, education, didactics, education, school environment
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v SR UTB ve Zlíně č.7/2014, včetně příloh, případně podle dalších materiálů. Zajména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- zralost a připravenost dítěte na povinnou školní docházku;
- zvládnutí nároků kladené na dítě při nástupu do vzdělávacího zařízení;
- nejčastější problémy v novém zátěžovém prostředí.
Součástí bakalářské práce bude sociologický výzkum zaměřený na dané téma.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v SR UTB ve Zlíně č.7/2014, včetně příloh, případně podle dalších materiálů. Zajména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- zralost a připravenost dítěte na povinnou školní docházku;
- zvládnutí nároků kladené na dítě při nástupu do vzdělávacího zařízení;
- nejčastější problémy v novém zátěžovém prostředí.
Součástí bakalářské práce bude sociologický výzkum zaměřený na dané téma.
Seznam doporučené literatury
- Chrástka, M. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada Publishing, 2007.
- Jůva, V. Úvod do pedagogiky. Brno: Paido, 1995.
- Kropáčková, J. Budeme mít prvňáčka: pro rodiče dětí od 5 let. Praha: Portál, 2008.
- Kutálková, D. První třídou bez problémů: jak si usnadnit výuku, čtení, psaní a počítání. Praha: Makropulus, 2000.
- Matějček, Z. Praxe dětského psychologického poradenství. Praha: Portál, 2011.
- Vágnerová, M. Kognitivní a sociální psychologie žáka základní školy. Praha: Karolinium, 2001.
- Vágnerová, M. Vývojová psychologie I: Dětství a dospívání. Praha: Karolinium, 2005.
- Verecká, N. Jak pomáhat dětem při vstupu do školy. Je vaše dítě zralé pro školu? A vy? Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2002.
Seznam doporučené literatury
- Chrástka, M. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada Publishing, 2007.
- Jůva, V. Úvod do pedagogiky. Brno: Paido, 1995.
- Kropáčková, J. Budeme mít prvňáčka: pro rodiče dětí od 5 let. Praha: Portál, 2008.
- Kutálková, D. První třídou bez problémů: jak si usnadnit výuku, čtení, psaní a počítání. Praha: Makropulus, 2000.
- Matějček, Z. Praxe dětského psychologického poradenství. Praha: Portál, 2011.
- Vágnerová, M. Kognitivní a sociální psychologie žáka základní školy. Praha: Karolinium, 2001.
- Vágnerová, M. Vývojová psychologie I: Dětství a dospívání. Praha: Karolinium, 2005.
- Verecká, N. Jak pomáhat dětem při vstupu do školy. Je vaše dítě zralé pro školu? A vy? Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2002.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta bakalářské práce - viz posudky
- odpověděla dobře
3. dr. Kalivodová: Jaký je Váš názor na domácí vzdělávání a na jakých principech je založena?