Diplomová práce s názvem Chráněné bydlení pro osoby s mentálním postižením v Pardubickém kraji uvádí historický vývoj sociálních služeb určených pro tuto cílovou skupinu. Osoby s mentálním postižením v dřívějších dobách byly izolovány v ústavech sociální péče. Nepřicházely tak do kontaktu s ostatními zdravými jedinci. Společnost nebyla zvyklá na setkávání se s osobami s mentálním postižením. Se vznikem zákona o sociálních službách č. 108/2006, Sb. vzniká nová sociální služba, a to chráněné bydlení. Dochází tak k postupné transformaci pobytových služeb, dřívějších ústavů sociální péče. Osoby s mentálním postižením se začínají stěhovat do bytů a za pomoci pracovníků v sociálních službách začínají žít životem srovnatelným s jejich vrstevníky.
Anotace v angličtině
The thesis called "Sheltered houses for people with mental disability in the Pardubice region" deals with a historical development of social services for this group of people. People with mental disability were isolated in Welfare Institutes in the past, so they didn´t meet other people who weren´t disabled. Social Services Act no. 108/2006, Sb. was created and with it a new social service - sheltered houses - was established. Former Welfare Institutes were gradually transformed. People with mental disability with a help from social service workers are moving to flats and they are starting living in the same way as their peers are.
Klíčová slova
sociální služby, chráněné bydlení, mentální postižení, sociální začlenění, transformace
Klíčová slova v angličtině
social services, sheltered houses, mental disability, social integration, transformation
Rozsah průvodní práce
72 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce s názvem Chráněné bydlení pro osoby s mentálním postižením v Pardubickém kraji uvádí historický vývoj sociálních služeb určených pro tuto cílovou skupinu. Osoby s mentálním postižením v dřívějších dobách byly izolovány v ústavech sociální péče. Nepřicházely tak do kontaktu s ostatními zdravými jedinci. Společnost nebyla zvyklá na setkávání se s osobami s mentálním postižením. Se vznikem zákona o sociálních službách č. 108/2006, Sb. vzniká nová sociální služba, a to chráněné bydlení. Dochází tak k postupné transformaci pobytových služeb, dřívějších ústavů sociální péče. Osoby s mentálním postižením se začínají stěhovat do bytů a za pomoci pracovníků v sociálních službách začínají žít životem srovnatelným s jejich vrstevníky.
Anotace v angličtině
The thesis called "Sheltered houses for people with mental disability in the Pardubice region" deals with a historical development of social services for this group of people. People with mental disability were isolated in Welfare Institutes in the past, so they didn´t meet other people who weren´t disabled. Social Services Act no. 108/2006, Sb. was created and with it a new social service - sheltered houses - was established. Former Welfare Institutes were gradually transformed. People with mental disability with a help from social service workers are moving to flats and they are starting living in the same way as their peers are.
Klíčová slova
sociální služby, chráněné bydlení, mentální postižení, sociální začlenění, transformace
Klíčová slova v angličtině
social services, sheltered houses, mental disability, social integration, transformation
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti sociálních služeb, chráněného bydlení a sociálního začleňování osob s mentálním postižením.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu formou polostrukturovaného rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti sociálních služeb, chráněného bydlení a sociálního začleňování osob s mentálním postižením.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu formou polostrukturovaného rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-040-2.
MATOUŠEK, O., P. KODYMOVÁ a J. KOLÁČKOVÁ. Sociální práce v praxi: specifika různých cílových skupin a práce s nimi. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-818-0.
MICHALÍK, Jan et al. Zdravotní postižení a pomáhající profese. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-73-67-859-3.
ŠVARCOVÁ-SLABINOVÁ, Iva. Mentální retardace: vzdělávání, výchova, sociální péče. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-060-7.
VALENTA, M., J. MICHALÍK a M. LEČBYCH. Mentální postižení: v pedagogickém, psychologickém a sociálně-právním kontextu. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3829-1.
Seznam doporučené literatury
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-040-2.
MATOUŠEK, O., P. KODYMOVÁ a J. KOLÁČKOVÁ. Sociální práce v praxi: specifika různých cílových skupin a práce s nimi. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-818-0.
MICHALÍK, Jan et al. Zdravotní postižení a pomáhající profese. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-73-67-859-3.
ŠVARCOVÁ-SLABINOVÁ, Iva. Mentální retardace: vzdělávání, výchova, sociální péče. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-060-7.
VALENTA, M., J. MICHALÍK a M. LEČBYCH. Mentální postižení: v pedagogickém, psychologickém a sociálně-právním kontextu. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3829-1.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka seznámila komisi s tématem práce. Krátce pojednala o teorretické části diplomové práce. Potom se věnovala cílům práce, metodologickému přístupu a zjištěným datům. Výsledky práce byly okomentovány. Byly přečteny posudky a studentka zodpověděla otázky.
Diskuze: Doc. Vávrová a dr. Skarupská se doptávaly na počet informantů. Studentka sdělila, že dělala rozhovory s partnerskými dvojicemi. Na vyzvání komise studentka osvětlila, že pojem eugenika zařadila do práce pouze z nevědomosti, jelikož netušila, co přesně znamená.