Diplomová práce se zabývá možnostmi využívání moderních technologií, konkrétně tzv. SMART zařízení, v rozvoji a vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Obsahuje základní informace o této skupině žáků a stručně uvádí jednotlivá zdravotní postižení, se kterými se lze u těchto žáků setkat. Podává přehled o SMART zařízeních, která lze využít ve výchovně vzdělávacím procesu na základních a středních školách a u žáků se speciálními potřebami. Především se práce zaměřuje na využívání tabletů ve výuce žáků se speciálními potřebami, popisuje vybrané aplikace a navrhuje konkrétní úlohy, na kterých demonstruje využití vybraných aplikací. K navrženým úlohám nabízí také pracovní listy, které jsou doplňkovým materiálem pro práci s tabletem.
Anotace v angličtině
Master's thesis deals with opportunities of modern technology usage, especially so called SMART devices, in personal development and education of pupils with special educational needs. The thesis contains basic information about this group of pupils and briefly mentions particular disabilities, which these pupils can suffer from. It brings overview about SMART devices, which can be used in educational process at primary and secondary schools and in pupils with special needs. Mainly the thesis is concentrate on usage of tablets in education of pupils with special needs. It describes chosen applications and suggests concrete exercises, which are used for demonstrating usage of chosen applications. In addition to exercises worksheets are made, which are considered as additional material to work with tablet.
Klíčová slova
Speciální vzdělávací potřeby, zdravotní postižení, SMART zařízení, tablet, smartphone, iOS, Android, aplikace, pracovní list.
Diplomová práce se zabývá možnostmi využívání moderních technologií, konkrétně tzv. SMART zařízení, v rozvoji a vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Obsahuje základní informace o této skupině žáků a stručně uvádí jednotlivá zdravotní postižení, se kterými se lze u těchto žáků setkat. Podává přehled o SMART zařízeních, která lze využít ve výchovně vzdělávacím procesu na základních a středních školách a u žáků se speciálními potřebami. Především se práce zaměřuje na využívání tabletů ve výuce žáků se speciálními potřebami, popisuje vybrané aplikace a navrhuje konkrétní úlohy, na kterých demonstruje využití vybraných aplikací. K navrženým úlohám nabízí také pracovní listy, které jsou doplňkovým materiálem pro práci s tabletem.
Anotace v angličtině
Master's thesis deals with opportunities of modern technology usage, especially so called SMART devices, in personal development and education of pupils with special educational needs. The thesis contains basic information about this group of pupils and briefly mentions particular disabilities, which these pupils can suffer from. It brings overview about SMART devices, which can be used in educational process at primary and secondary schools and in pupils with special needs. Mainly the thesis is concentrate on usage of tablets in education of pupils with special needs. It describes chosen applications and suggests concrete exercises, which are used for demonstrating usage of chosen applications. In addition to exercises worksheets are made, which are considered as additional material to work with tablet.
Klíčová slova
Speciální vzdělávací potřeby, zdravotní postižení, SMART zařízení, tablet, smartphone, iOS, Android, aplikace, pracovní list.
Zpracujte literární rešerši na dané téma.
Analyzujte možnosti využití moderních technologií na ZŠ, SŠ a u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami.
Navrhněte způsoby využití tabletů pro motorický a intelektuální rozvoj dětí se speciálními potřebami.
Ověřte navržené způsoby a metodiku využití SMART zařízení v praxi.
Proveďte diskusi ke zvolenému řešení.
Zásady pro vypracování
Zpracujte literární rešerši na dané téma.
Analyzujte možnosti využití moderních technologií na ZŠ, SŠ a u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami.
Navrhněte způsoby využití tabletů pro motorický a intelektuální rozvoj dětí se speciálními potřebami.
Ověřte navržené způsoby a metodiku využití SMART zařízení v praxi.
Proveďte diskusi ke zvolenému řešení.
Seznam doporučené literatury
SLOWÍK, Josef. Speciální pedagogika. Vyd. 1. Praha: Grada, 2007, 160 s. ISBN 978-80-247-1733-3.
FISCHER, Slavomil a Jiří ŠKODA. Speciální pedagogika: edukace a rozvoj osob se somatickým, psychickým a sociálním znevýhodněním. Vyd. 1. Praha: Triton, 2008, 205 s. ISBN 978-80-7387-014-0.
ZIKL, Pavel. Využití ICT u dětí se speciálními potřebami. Vyd. 1. Praha: Grada, 2011, 127 s. ISBN 978-80-247-3852-9.
RŮŽIČKOVÁ, Daniela. Rozvíjíme ICT gramotnost žáků : [metodická příručka]. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV), divize VÚP. 2011, 53 s. ISBN 978-80-86856-94-0.
GREGOR, Lukáš. IPad: průvodce s tipy a triky. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2011, 288 s. ISBN 978-80-251-3336-1.
PROCHÁZKOVÁ, Tereza. Možnosti využití tabletu iPad ve třídě základní školy speciální. 2013. 91 s. Pedagogická fakulta. Masarykova Univerzita v Brně. Vedoucí diplomové práce doc. PhDr. Mgr. Dagmar Opatřilová, Ph.D.
GLIKSMAN, Sam. Ipad in education for dummies. 1st ed. Indianapolis, IN: John Wiley and Sons, 2013. ISBN 11-183-7538-6.
Seznam doporučené literatury
SLOWÍK, Josef. Speciální pedagogika. Vyd. 1. Praha: Grada, 2007, 160 s. ISBN 978-80-247-1733-3.
FISCHER, Slavomil a Jiří ŠKODA. Speciální pedagogika: edukace a rozvoj osob se somatickým, psychickým a sociálním znevýhodněním. Vyd. 1. Praha: Triton, 2008, 205 s. ISBN 978-80-7387-014-0.
ZIKL, Pavel. Využití ICT u dětí se speciálními potřebami. Vyd. 1. Praha: Grada, 2011, 127 s. ISBN 978-80-247-3852-9.
RŮŽIČKOVÁ, Daniela. Rozvíjíme ICT gramotnost žáků : [metodická příručka]. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV), divize VÚP. 2011, 53 s. ISBN 978-80-86856-94-0.
GREGOR, Lukáš. IPad: průvodce s tipy a triky. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2011, 288 s. ISBN 978-80-251-3336-1.
PROCHÁZKOVÁ, Tereza. Možnosti využití tabletu iPad ve třídě základní školy speciální. 2013. 91 s. Pedagogická fakulta. Masarykova Univerzita v Brně. Vedoucí diplomové práce doc. PhDr. Mgr. Dagmar Opatřilová, Ph.D.
GLIKSMAN, Sam. Ipad in education for dummies. 1st ed. Indianapolis, IN: John Wiley and Sons, 2013. ISBN 11-183-7538-6.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka jasně prezentovala výsledky své diplomové práce. Poté došlo k seznámení s posudky vedoucího a oponenta a následně byla vedena rozprava nad diplomovou prací, ve které byly položeny následující dotazy:
doc. Botek: Zdůraznila jste, že je práce pro studenty se spec. potřebami? Je to, co jste prezentovala, pro všechny děti? Prezentujte, v čem je rozdílný přístup k jiným druhům postižení žáka. Uveďte konkrétní příklady.
proděkan Chramcov: Je váš průzkum prezentací obecně používaných metod? Do jaké třídy nebo ročníku patří vaše pracovní listy?
doc. Novotná: Ze specifických potřeb jste mohla vybrat jednu a tu aplikovat. Jak byste ji použila pro určité druhy mentálního postižení.
doc. Jašek: Práce je v ČR průkopnická a bylo třeba řešit spoustu dílčích záležítostí.
dr. Perůtka: Téma práce je považuji za vysoce aktuální.
Studentka zodpověděla všechny dotazy, které byly během rozpravy vzneseny.