Bakalářská práce se v teoretické části věnuje problematice odchodu z aktivního pracovního procesu do starobního důchodu. Cílem práce je poukázat na to, co pro jedince takový odchod znamená, s čím vším je spjat. Jaká má pozitiva, jaká negativa. Jak se starobní důchodci sžívají s novou životní rolí. Praktická část obsahuje kvalitativní výzkum, jehož úkolem bylo zjistit, jaké mají postoje a co znamená pro důchodce odchod do starobního důchodu.
Anotace v angličtině
The Bachelor thesis deals with the issue of retirement (the end of working proces and the beginning of retirement) in theoretical part. The aim is to point out what such leaving means for individuals. What are the positives and the negatives? How are the pensioners getting used to a new life role? The practical part contains qualitative research, it´s task was to find out what retirees´ attitudes are and what retirement means for them.
Klíčová slova
Stáří, senior, starobní důchod, starobní důchodce, zdravotní stav, životní úroveň, finance, změny ve stáří, volnočasové aktivity, rodina, pomoc.
Klíčová slova v angličtině
Old age, retirement, retiree, pensioner, old age pensioners, health, life standard, finance, old age changes, leisure activities, family, help.
Rozsah průvodní práce
59 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se v teoretické části věnuje problematice odchodu z aktivního pracovního procesu do starobního důchodu. Cílem práce je poukázat na to, co pro jedince takový odchod znamená, s čím vším je spjat. Jaká má pozitiva, jaká negativa. Jak se starobní důchodci sžívají s novou životní rolí. Praktická část obsahuje kvalitativní výzkum, jehož úkolem bylo zjistit, jaké mají postoje a co znamená pro důchodce odchod do starobního důchodu.
Anotace v angličtině
The Bachelor thesis deals with the issue of retirement (the end of working proces and the beginning of retirement) in theoretical part. The aim is to point out what such leaving means for individuals. What are the positives and the negatives? How are the pensioners getting used to a new life role? The practical part contains qualitative research, it´s task was to find out what retirees´ attitudes are and what retirement means for them.
Klíčová slova
Stáří, senior, starobní důchod, starobní důchodce, zdravotní stav, životní úroveň, finance, změny ve stáří, volnočasové aktivity, rodina, pomoc.
Klíčová slova v angličtině
Old age, retirement, retiree, pensioner, old age pensioners, health, life standard, finance, old age changes, leisure activities, family, help.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- detailní studium určitých společných či rozdílných znaků jednotlivých seniorů,
- popis sociálních problémů spojených s odchodem do starobního důchodu seniorů
ve věku od 65 let do 70 let.
Součástí práce bude sběr dat - realizovaný výzkum kvalitativní (individuální hloubkový rozhovor, pozorování, analýza dokumentů) a kvantitativní (dotazník) zaměřený na seniory, kteří v nedávné době ukončili pracovní poměr a stali se poživateli starobního důchodu v rozmezí od 65 let do 70 let věku seniora.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- detailní studium určitých společných či rozdílných znaků jednotlivých seniorů,
- popis sociálních problémů spojených s odchodem do starobního důchodu seniorů
ve věku od 65 let do 70 let.
Součástí práce bude sběr dat - realizovaný výzkum kvalitativní (individuální hloubkový rozhovor, pozorování, analýza dokumentů) a kvantitativní (dotazník) zaměřený na seniory, kteří v nedávné době ukončili pracovní poměr a stali se poživateli starobního důchodu v rozmezí od 65 let do 70 let věku seniora.
Seznam doporučené literatury
Miovský, M. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada, 2006.
Mühlpachr, P., Bargel, M. ml. Senioři z pohledu sociální pedagogiky. Brno: Institut mezioborových studií Brno, 2011.
Punch, K. Základy kvantitativního šetření. Praha: Portál, 2008.
Surynek, A. Základy sociologického výzkumu. Praha: Management Press, 2001.
Vidovičová, L., Rabušic, L. Senioři a sociální opatření v oblasti stárnutí.
z pohledu české veřejnosti. Zpráva z empirického výzkumu. VÚPSV, 2003.
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Seznam doporučené literatury
Miovský, M. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada, 2006.
Mühlpachr, P., Bargel, M. ml. Senioři z pohledu sociální pedagogiky. Brno: Institut mezioborových studií Brno, 2011.
Punch, K. Základy kvantitativního šetření. Praha: Portál, 2008.
Surynek, A. Základy sociologického výzkumu. Praha: Management Press, 2001.
Vidovičová, L., Rabušic, L. Senioři a sociální opatření v oblasti stárnutí.
z pohledu české veřejnosti. Zpráva z empirického výzkumu. VÚPSV, 2003.
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta bakalářské práce (viz posudky)
- odpověděl vyčerpávajícím způsobem
3. dr. Dalajka: Jako roli ve vašem výzkumu hrála kvantifikace zjištění?