Bakalářská práce se věnuje problematice aktivizace seniorů v podmínkách ústavní péče.
Teoretická část práce poskytuje vymezení pojmů stáří, ústavní péče, aktivizace seniorů, aktivizační pracovník.
V praktické části je nejprve představen Domov pro seniory Černá Hora, ve kterém byl zpracován kvalitativní výzkum. Cílem tohoto výzkumu prostřednictvím rozhovoru za pomoci návodu je zjistit, zdali je aktivizace seniorů v Domově důchodců Černá Hora dostatečná z pohledu seniorů i pracovníků. Zjištěné poznatky jsou následně vyhodnoceny a získané informace přináší několik podnětů ke zlepšení služeb.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis is concerned with activization of seniors under the conditions of institutional.
The theoretical part of this bachelor's thesis provides delimitation of these terms: advanced age, institutional care, activization of seniors.
In the practical part there is firstly introduced Home for the Elderly "Černá Hora", in which qualitative research was executed. The aim of this research is to find out, through interview with the help of a manual, whether the activization of seniors in the Home of Elderly "Černá Hora" is satisfactory from the perspective of the seniors and the staff. The results of the research are then evaluated and the acquired information brings several im-pulses to improve services.
Klíčová slova
Stáří, senior, ústavní péče, aktivizace seniorů, aktivizační pracovník, domov pro seniory
Klíčová slova v angličtině
Advanced age, seniors institutional care, activization of seniors, activization worker, Home for the Elderly
Rozsah průvodní práce
53
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se věnuje problematice aktivizace seniorů v podmínkách ústavní péče.
Teoretická část práce poskytuje vymezení pojmů stáří, ústavní péče, aktivizace seniorů, aktivizační pracovník.
V praktické části je nejprve představen Domov pro seniory Černá Hora, ve kterém byl zpracován kvalitativní výzkum. Cílem tohoto výzkumu prostřednictvím rozhovoru za pomoci návodu je zjistit, zdali je aktivizace seniorů v Domově důchodců Černá Hora dostatečná z pohledu seniorů i pracovníků. Zjištěné poznatky jsou následně vyhodnoceny a získané informace přináší několik podnětů ke zlepšení služeb.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis is concerned with activization of seniors under the conditions of institutional.
The theoretical part of this bachelor's thesis provides delimitation of these terms: advanced age, institutional care, activization of seniors.
In the practical part there is firstly introduced Home for the Elderly "Černá Hora", in which qualitative research was executed. The aim of this research is to find out, through interview with the help of a manual, whether the activization of seniors in the Home of Elderly "Černá Hora" is satisfactory from the perspective of the seniors and the staff. The results of the research are then evaluated and the acquired information brings several im-pulses to improve services.
Klíčová slova
Stáří, senior, ústavní péče, aktivizace seniorů, aktivizační pracovník, domov pro seniory
Klíčová slova v angličtině
Advanced age, seniors institutional care, activization of seniors, activization worker, Home for the Elderly
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- problematiku seniorské populace v ústavní péči
- na specifika práce se seniory v podmínkách ústavní péče
- na specifika ústavní péče
- na možnosti aktivizace seniorů
- na typologii aktivizačních přístupů u seniorů (možné terapie, zájmové kroužky, biblioterapie, logterapie apod.)
Jako součást práce bude realizován empirický výzkum se zaměřením na aktivizaci seniorů.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- problematiku seniorské populace v ústavní péči
- na specifika práce se seniory v podmínkách ústavní péče
- na specifika ústavní péče
- na možnosti aktivizace seniorů
- na typologii aktivizačních přístupů u seniorů (možné terapie, zájmové kroužky, biblioterapie, logterapie apod.)
Jako součást práce bude realizován empirický výzkum se zaměřením na aktivizaci seniorů.
Seznam doporučené literatury
HAŠKOVCOVÁ, H. Fenomén stáří. Praha: Havlíček Brain Team, 2010.
MÜHLPACHR, Pavel. Gerontopedagogika. Brno: Masarykova univerzita, 2004, 204 s. ISBN 80-210-3345-2.
MÜHLPACHR, Pavel (Ed.). Schola Gerontologica. Brno: Masarykova univerzita, 2005, 314 s. ISBN 80-210-3838-1.
MÜHLPACHR, P. BARGEL, M., ml. Senioři z pohledu sociální pedagogiky. Brno: Institut mezioborových studií, 2011.
MÜHLPACHR, Pavel., VAĎUROVÁ, Helena, Kvalita života. Teoretická a metodologická východiska. Brno: MSD s.r.o., 2005, 145 s. ISBN 80-210-3754-7.
PIPEKOVÁ, J. , VÍTKOVÁ, M. (ed.) Terapie ve speciálně pedagogické péči. Brno: Paido, 2001. ISBN 80-7315-010-7.
WALSH, D. Skupinové hry a činnosti pro seniory. Praha: Portál, 2005.
Seznam doporučené literatury
HAŠKOVCOVÁ, H. Fenomén stáří. Praha: Havlíček Brain Team, 2010.
MÜHLPACHR, Pavel. Gerontopedagogika. Brno: Masarykova univerzita, 2004, 204 s. ISBN 80-210-3345-2.
MÜHLPACHR, Pavel (Ed.). Schola Gerontologica. Brno: Masarykova univerzita, 2005, 314 s. ISBN 80-210-3838-1.
MÜHLPACHR, P. BARGEL, M., ml. Senioři z pohledu sociální pedagogiky. Brno: Institut mezioborových studií, 2011.
MÜHLPACHR, Pavel., VAĎUROVÁ, Helena, Kvalita života. Teoretická a metodologická východiska. Brno: MSD s.r.o., 2005, 145 s. ISBN 80-210-3754-7.
PIPEKOVÁ, J. , VÍTKOVÁ, M. (ed.) Terapie ve speciálně pedagogické péči. Brno: Paido, 2001. ISBN 80-7315-010-7.
WALSH, D. Skupinové hry a činnosti pro seniory. Praha: Portál, 2005.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studentky
2. Otázky vedoucího a oponenta bakalářské práce (viz posudky)
- odpověděla částečně
3. dr. Dalajka: Lze sebraná data použít k předkládaným tvrzením? S jakými výhradami?
- odpověděla částečně
Práce neodpovídá nárokům kladeným na závěrečné práce: dlouhé přímé citace v teoretické části, nedostatečná metodologie praktické části, malý počet respondentů.