Tato bakalářská práce se zabývá problematikou volnočasových a edukačních aktivit osob s mentálním postižením v Domově Na Zámku v Nezamyslicích.
Je rozdělena do dvou částí, na část teoretickou a praktickou. Teoretická část přibližuje historii ústavní péče, problematiku mentálního postižení, možnosti vzdělávání osob s postižením a specifika využívání volného času u těchto osob. V teoretické části se dále zabývám volným časem, jeho funkcemi a významem volného času pro kvalitu života. V jedné kapitole pak zmiňuji stěžejní volnočasové aktivizační činnosti v Domově Na Zámku.
V praktické části jsem si dala za cíl prostřednictvím rozhovorů s uživateli a zaměstnanci Domova zjistit, zda jsou možnosti edukace a volnočasových aktivit v Domově Na Zámku dostatečné, a zda jsou tyto aktivity dostatečně materiálně a organizačně zajištěné.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with leisure and educational activities of people with mental disabilities from Domov Na Zámku in Nezamyslice. The thesis is divided into two parts; a practical and a theoretical. The theoretical part gives insight into the history of an institutional care, the issue of mental disability, learning opportunities of the disabled and specifics of their spending of free time. Furthermore, leisure time, its function and importance for quality of life is described. The crucial activation leisure activities used in Domov Na Zámku are mentioned in one of the theoretical chapters as well.
The aim of the practical part is, through interviews with home users and staff, to determine whether the possibilities of education and leisure activities in Domov are convenient and whether these are sufficiently supplied in terms of both material and organizational.
Klíčová slova
mentální retardace, mentální postižení, osoba s postižením, Domov Na Zámku, volný čas, volnočasové aktivity, edukace, vzdělávání, uživatel.
Klíčová slova v angličtině
mental retardation, mental disability, person with disabilities, Domov Na Zámku, leisure time, leisure activities, education, user.
Rozsah průvodní práce
60+27 stran příloh
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá problematikou volnočasových a edukačních aktivit osob s mentálním postižením v Domově Na Zámku v Nezamyslicích.
Je rozdělena do dvou částí, na část teoretickou a praktickou. Teoretická část přibližuje historii ústavní péče, problematiku mentálního postižení, možnosti vzdělávání osob s postižením a specifika využívání volného času u těchto osob. V teoretické části se dále zabývám volným časem, jeho funkcemi a významem volného času pro kvalitu života. V jedné kapitole pak zmiňuji stěžejní volnočasové aktivizační činnosti v Domově Na Zámku.
V praktické části jsem si dala za cíl prostřednictvím rozhovorů s uživateli a zaměstnanci Domova zjistit, zda jsou možnosti edukace a volnočasových aktivit v Domově Na Zámku dostatečné, a zda jsou tyto aktivity dostatečně materiálně a organizačně zajištěné.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with leisure and educational activities of people with mental disabilities from Domov Na Zámku in Nezamyslice. The thesis is divided into two parts; a practical and a theoretical. The theoretical part gives insight into the history of an institutional care, the issue of mental disability, learning opportunities of the disabled and specifics of their spending of free time. Furthermore, leisure time, its function and importance for quality of life is described. The crucial activation leisure activities used in Domov Na Zámku are mentioned in one of the theoretical chapters as well.
The aim of the practical part is, through interviews with home users and staff, to determine whether the possibilities of education and leisure activities in Domov are convenient and whether these are sufficiently supplied in terms of both material and organizational.
Klíčová slova
mentální retardace, mentální postižení, osoba s postižením, Domov Na Zámku, volný čas, volnočasové aktivity, edukace, vzdělávání, uživatel.
Klíčová slova v angličtině
mental retardation, mental disability, person with disabilities, Domov Na Zámku, leisure time, leisure activities, education, user.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na problematiku mentálního postižení, definice, psychologické zvláštnosti jedinců s mentálním postižením a druhy mentálního postižení
- na historii ústavní péče v ČR + historii pobytových služeb v Nezamyslicích
- na volný čas a jeho funkce, význam pro kvalitu života
- na popis nabídky edukačních, volnočasových a aktivizačních činností pro uživatele v Domově i mimo něj.
Součástí práce bude kvalitativní šetření zaměřené na využití nabízených volnočasových aktivit a názory zodpovědných pracovníků.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na problematiku mentálního postižení, definice, psychologické zvláštnosti jedinců s mentálním postižením a druhy mentálního postižení
- na historii ústavní péče v ČR + historii pobytových služeb v Nezamyslicích
- na volný čas a jeho funkce, význam pro kvalitu života
- na popis nabídky edukačních, volnočasových a aktivizačních činností pro uživatele v Domově i mimo něj.
Součástí práce bude kvalitativní šetření zaměřené na využití nabízených volnočasových aktivit a názory zodpovědných pracovníků.
Seznam doporučené literatury
Elsová, A. Kapitoly z dějin psychopedie. Praha: SPN, 1983
Galajdová, L., Galajdová, Z. Canisterapie: Pes lékařem lidské duše. Praha: Portál, 2011
Hendl, J. Kvalitativní výzkum základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál, 2005
Švarcová, I. Mentální retardace. Praha: Portál, 2006
Valenta, M., Krejčířová, O. Psychopedie: kapitoly z didaktiky mentálně retardovaných. Olomouc: Netopejr, 1997
Vážanský, M., Smékal, V. Základy pedagogiky volného času. Brno: Paido,1995
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Seznam doporučené literatury
Elsová, A. Kapitoly z dějin psychopedie. Praha: SPN, 1983
Galajdová, L., Galajdová, Z. Canisterapie: Pes lékařem lidské duše. Praha: Portál, 2011
Hendl, J. Kvalitativní výzkum základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál, 2005
Švarcová, I. Mentální retardace. Praha: Portál, 2006
Valenta, M., Krejčířová, O. Psychopedie: kapitoly z didaktiky mentálně retardovaných. Olomouc: Netopejr, 1997
Vážanský, M., Smékal, V. Základy pedagogiky volného času. Brno: Paido,1995
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta bakalářské práce - viz posudky
- odpověděla dobře
3. Dr. Ocetková: Stojí klienti o začlenění do společnosti?