Předmětem bakalářské práce je evaluace pedagoga na střední škole. Práce se soustředí na sebehodnocení kantora, jehož součástí může být zpětná vazba od studentů. Teoretická část bakalářské práce je zaměřena především na popis autoevaluačního procesu a popis metod, které se při něm nejčastěji využívají. Informace se opírají o literární zdroje z dané problematiky. Praktickou část tvoří kvantitativní výzkum, jehož nástrojem je dotazník, který zjišťuje názory výzkumného vzorku na kvalitu výuky chemie ve vybrané střední škole. Data jsou zpracovány do tabulek, k porovnání výsledků slouží graf. Jsou zde uvedeny také hypotézy, které jsou v práci statisticky šetřeny.
Anotace v angličtině
The subject of the thesis is an evaluation of the pedagogue in the secondary high school. This work is focused on teacher's self-evaluation, which may also include the feedback from students. The theoretical part of this thesis is mainly aimed at the description of self-evaluation process and its methods' description that are most frequently used there. Infor-mation is based on the literary sources of given issue .The practical part is formed by quantitative research using a questionnaire as an instruments, which looks into an attitude (point of view, opinion) of research sample on the teaching's grade of chemistry at given secondary high school.
Informations of questionnaire are tabulated, the results are used to compare the graph. It also contains hypotheses that are statistically investigated.
Klíčová slova
evaluace, autoevaluace, hodnocení, sebereflexe, učitel, dotazník, kvantitativní výzkum
Klíčová slova v angličtině
evaluation, self-evaluation, self-reflection, review, pedagogue, questionnaire, quantitative research
Rozsah průvodní práce
64 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Předmětem bakalářské práce je evaluace pedagoga na střední škole. Práce se soustředí na sebehodnocení kantora, jehož součástí může být zpětná vazba od studentů. Teoretická část bakalářské práce je zaměřena především na popis autoevaluačního procesu a popis metod, které se při něm nejčastěji využívají. Informace se opírají o literární zdroje z dané problematiky. Praktickou část tvoří kvantitativní výzkum, jehož nástrojem je dotazník, který zjišťuje názory výzkumného vzorku na kvalitu výuky chemie ve vybrané střední škole. Data jsou zpracovány do tabulek, k porovnání výsledků slouží graf. Jsou zde uvedeny také hypotézy, které jsou v práci statisticky šetřeny.
Anotace v angličtině
The subject of the thesis is an evaluation of the pedagogue in the secondary high school. This work is focused on teacher's self-evaluation, which may also include the feedback from students. The theoretical part of this thesis is mainly aimed at the description of self-evaluation process and its methods' description that are most frequently used there. Infor-mation is based on the literary sources of given issue .The practical part is formed by quantitative research using a questionnaire as an instruments, which looks into an attitude (point of view, opinion) of research sample on the teaching's grade of chemistry at given secondary high school.
Informations of questionnaire are tabulated, the results are used to compare the graph. It also contains hypotheses that are statistically investigated.
Klíčová slova
evaluace, autoevaluace, hodnocení, sebereflexe, učitel, dotazník, kvantitativní výzkum
Klíčová slova v angličtině
evaluation, self-evaluation, self-reflection, review, pedagogue, questionnaire, quantitative research
Zásady pro vypracování
Vymezení teoretických východisek z oblasti pedagogické evaluace,
autoevaluace a kvality výuky.
Příprava metodiky výzkumné části, stanovení cíle výzkumu a
výzkumných otázek.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi učitele
střední školy.
Zásady pro vypracování
Vymezení teoretických východisek z oblasti pedagogické evaluace,
autoevaluace a kvality výuky.
Příprava metodiky výzkumné části, stanovení cíle výzkumu a
výzkumných otázek.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi učitele
střední školy.
Seznam doporučené literatury
HRABAL, Vladimír a Isabella PAVELKOVÁ. Jaký jsem učitel. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-755-8.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Vyd. 1. Praha: Grada, 2007, 265 s. ISBN 978-80-247-1369-4.
KOUCKÝ, Jan, Jan KOVAŘOVIC a Radim RYŠKA. Evaluace, učitelé a vývoj středního školství v ČR. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2008. ISBN 978-80-7290-369-6.
MACBEATH, John E a Milan POL. Serena, aneb, Autoevaluace škol v Evropě. Vyd. 1. Žďár nad Sázavou: Fakta, 2006, 226 s. ISBN 80-902614-8-5.
SLAVÍK, Jan. Hodnocení v současné škole: východiska a nové metody pro praxi. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-262-9.
VAŠŤATKOVÁ, Jana. Úvod do autoevaluace školy. Olomouc: UP, 2006. ISBN: 80-244-1422-8.
Seznam doporučené literatury
HRABAL, Vladimír a Isabella PAVELKOVÁ. Jaký jsem učitel. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-755-8.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Vyd. 1. Praha: Grada, 2007, 265 s. ISBN 978-80-247-1369-4.
KOUCKÝ, Jan, Jan KOVAŘOVIC a Radim RYŠKA. Evaluace, učitelé a vývoj středního školství v ČR. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2008. ISBN 978-80-7290-369-6.
MACBEATH, John E a Milan POL. Serena, aneb, Autoevaluace škol v Evropě. Vyd. 1. Žďár nad Sázavou: Fakta, 2006, 226 s. ISBN 80-902614-8-5.
SLAVÍK, Jan. Hodnocení v současné škole: východiska a nové metody pro praxi. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-262-9.
VAŠŤATKOVÁ, Jana. Úvod do autoevaluace školy. Olomouc: UP, 2006. ISBN: 80-244-1422-8.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala svou práci a zodpověděla otázky uvedené v posudcích. Dr. Kočvarová upozornila na nedostatky především v teoretické části práce a dále ve formulacích cílů. Prof. Chráska jako oponent práce shrnul své hodnocení, kdy se v něm nevyskytuje žádné zásadní zjištění nedostatků v práci. Byly by výsledky stejné i při výběru jiné třídy? (prof. Chráska) Proběhla diskuze studentky s komisí k možným výsledkům za jiných podmínek.