Bakalářská práce nesoucí název Vzdělávání Romů na prvním stupni základní školy, nám přináší informace o situaci vzdělávání romských žáků v českém školním systému. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část je pak dále členěna na tři kapitoly. První kapitola je věnována teoretickým východiskům, ze kterých bakalářská práce postupně vzešla. Druhá kapitola zpracovává romskou historii, díky které jsme schopni pochopit mentalitu a kulturu romské minority. Ve třetí kapitole bakalářské práce se seznamujeme již se samotným vzděláváním romských dětí na základních školách. Nejdříve se dozvídáme o vzdělávání Romů v minulosti a posléze se dostáváme k nynějším problémům s edukací Romů. Praktická část je tvořena dotazníkovým šetřením, určeným pro pedagogy setkávající se s romskými dětmi a rodinami ve výuce. Praktická část se nám snaží odpovědět na otázku, které z vybraných faktorů ovlivňují zásadním způsobem vzdělávání Romů.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis with the name of The education of the Romani people on the elementary school. The thesis produces the information about the situation of the education of the Romani pupils in the Czech school system. The work is dividend into the theoretical and practical part. The theoretical part is then further subdivided into three chapters. The first chapter presents theoretical background which bachelor's thesis gradually has arisen from. The second chapter works with the Romani history, when grateful to it, we are able to understand the mentality and culture of the Romani minority. In the third chapter of the bachelor's thesis we are introduced with the particular education of children at the elementary schools. Firstly we learn about the education of the Romani in the past and after it we proceed to the actual difficulties with the education of the Romani. The practical part consists of solution in the form of the questionaire designed for educators who meet with the Romani children and their families during the tuition. The practical part aims to respond to the task "which of the selected factors significantly affect the education of the Romani people".
Klíčová slova
Rom, edukace Romů, diskriminace, speciální školství, romská vzdělanost
Klíčová slova v angličtině
Romany, the Romani's educations, discrimination, the Romani scholarship, the special educational system
Rozsah průvodní práce
53 s. (77 570 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce nesoucí název Vzdělávání Romů na prvním stupni základní školy, nám přináší informace o situaci vzdělávání romských žáků v českém školním systému. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část je pak dále členěna na tři kapitoly. První kapitola je věnována teoretickým východiskům, ze kterých bakalářská práce postupně vzešla. Druhá kapitola zpracovává romskou historii, díky které jsme schopni pochopit mentalitu a kulturu romské minority. Ve třetí kapitole bakalářské práce se seznamujeme již se samotným vzděláváním romských dětí na základních školách. Nejdříve se dozvídáme o vzdělávání Romů v minulosti a posléze se dostáváme k nynějším problémům s edukací Romů. Praktická část je tvořena dotazníkovým šetřením, určeným pro pedagogy setkávající se s romskými dětmi a rodinami ve výuce. Praktická část se nám snaží odpovědět na otázku, které z vybraných faktorů ovlivňují zásadním způsobem vzdělávání Romů.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis with the name of The education of the Romani people on the elementary school. The thesis produces the information about the situation of the education of the Romani pupils in the Czech school system. The work is dividend into the theoretical and practical part. The theoretical part is then further subdivided into three chapters. The first chapter presents theoretical background which bachelor's thesis gradually has arisen from. The second chapter works with the Romani history, when grateful to it, we are able to understand the mentality and culture of the Romani minority. In the third chapter of the bachelor's thesis we are introduced with the particular education of children at the elementary schools. Firstly we learn about the education of the Romani in the past and after it we proceed to the actual difficulties with the education of the Romani. The practical part consists of solution in the form of the questionaire designed for educators who meet with the Romani children and their families during the tuition. The practical part aims to respond to the task "which of the selected factors significantly affect the education of the Romani people".
Klíčová slova
Rom, edukace Romů, diskriminace, speciální školství, romská vzdělanost
Klíčová slova v angličtině
Romany, the Romani's educations, discrimination, the Romani scholarship, the special educational system
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek v oblasti školního vzdělávání a edukace Romů.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu dotazníkovou metodou.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Vyvození výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek v oblasti školního vzdělávání a edukace Romů.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu dotazníkovou metodou.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Vyvození výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
ACTON, Thomas and Gary MUNDY. Romani culture and Gypsy identity. Hatfield, Hertfordshire: University of Hertfordshire Press, 1997. ISBN 09-004-5881-X.
BALVÍN, Jaroslav. Výchova a vzdělávání romských žáků jako pedagogický systém. Praha: Radix, 2004. ISBN 80-902149-6-7.
DANIEL, Bartoloměj. Dějiny Romů. Praha: Vydavatelství Univerzity Palackého v Olomouci, 1995. ISBN 80-7067-533-8.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu-základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
LEE, Patrick Jasper and Gary MUNDY. We borrow the earth: an intimate portrait of the Gypsy shamanic tradition and culture. London: Thorsons, 2000. ISBN 07-225-3994-0.
ŠIŠKOVÁ, Tatjana a kol. Výchova k toleranci a proti rasismu. Praha: Portál, 1998. ISBN 978-80-7367-182-2.
Seznam doporučené literatury
ACTON, Thomas and Gary MUNDY. Romani culture and Gypsy identity. Hatfield, Hertfordshire: University of Hertfordshire Press, 1997. ISBN 09-004-5881-X.
BALVÍN, Jaroslav. Výchova a vzdělávání romských žáků jako pedagogický systém. Praha: Radix, 2004. ISBN 80-902149-6-7.
DANIEL, Bartoloměj. Dějiny Romů. Praha: Vydavatelství Univerzity Palackého v Olomouci, 1995. ISBN 80-7067-533-8.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu-základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
LEE, Patrick Jasper and Gary MUNDY. We borrow the earth: an intimate portrait of the Gypsy shamanic tradition and culture. London: Thorsons, 2000. ISBN 07-225-3994-0.
ŠIŠKOVÁ, Tatjana a kol. Výchova k toleranci a proti rasismu. Praha: Portál, 1998. ISBN 978-80-7367-182-2.
Přílohy volně vložené
1 CD
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila téma bakalářské práce, její hlavní cíle a výzkumnou metodologii. Následně prezentovala nejdůležitější výsledky výzkumu. Odpověděla na dotazy uvedené v posudcích. Proběhla diskuse.
doc. Haburajová Illavská upozornila na nedostatečnou odbornost, na vágní interpretační rovinu práce.