Bakalářská práce je rozdělena na 2 části teoretickou a praktickou. Teoretická část se zabývá zdravím dětí, jaké zdravotní problémy je v předškolním věku mohou postihnout. Dále pojednává o zdraví spojeném s Vánoci. Následující kapitoly jsou věnovány Zdravé mateřské škole z historického hlediska, jejímu vývoji v České republice, její filosofii, cílům a základním pilířům. Závěr této části popisuje projekt, jeho tvorbu a třídní vzdělávací program. Praktická část navazuje na teoretickou část kapitolou "projekt zdravá mateřská škola", kde uvádí cíle projektu, cílové kompetence, subjekty projektu, vzdělávací obsah, časové parametry, pomůcky a materiál, prostředí a asistenci. Nakonec jsem popsala po-drobný průběh projektu a na závěr jeho evaluaci, nejprve vlastní hodnocení a poté závěrečné hodnocení s dětmi.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is divided into two parts - theoretical and practical. The theore-tical part deals with children's health, what health problems in preschool age they could have. It also deals with health associated with Christmas. The following chapters are de-voted to Healthy Nursery School from a historical perspective, its development in the Czech Republic, its philosophy, objectives and basic pillars. The end of this section describes the project, his creation and the class educational program. The practical part follows the theoretical part in the chapter "Project Healthy Nursery School" where are pre-sented the project objectives, target competencies, project subjects, educational content, time parameters, equipment and material, environment and assistance. Finally, I described in detail the progress of the project and in the end his evaluation, first my own evaluation and then a final evaluation with children.
Klíčová slova
Zdravá mateřská škola, zdraví, projekt, Vánoce, tradice
Bakalářská práce je rozdělena na 2 části teoretickou a praktickou. Teoretická část se zabývá zdravím dětí, jaké zdravotní problémy je v předškolním věku mohou postihnout. Dále pojednává o zdraví spojeném s Vánoci. Následující kapitoly jsou věnovány Zdravé mateřské škole z historického hlediska, jejímu vývoji v České republice, její filosofii, cílům a základním pilířům. Závěr této části popisuje projekt, jeho tvorbu a třídní vzdělávací program. Praktická část navazuje na teoretickou část kapitolou "projekt zdravá mateřská škola", kde uvádí cíle projektu, cílové kompetence, subjekty projektu, vzdělávací obsah, časové parametry, pomůcky a materiál, prostředí a asistenci. Nakonec jsem popsala po-drobný průběh projektu a na závěr jeho evaluaci, nejprve vlastní hodnocení a poté závěrečné hodnocení s dětmi.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is divided into two parts - theoretical and practical. The theore-tical part deals with children's health, what health problems in preschool age they could have. It also deals with health associated with Christmas. The following chapters are de-voted to Healthy Nursery School from a historical perspective, its development in the Czech Republic, its philosophy, objectives and basic pillars. The end of this section describes the project, his creation and the class educational program. The practical part follows the theoretical part in the chapter "Project Healthy Nursery School" where are pre-sented the project objectives, target competencies, project subjects, educational content, time parameters, equipment and material, environment and assistance. Finally, I described in detail the progress of the project and in the end his evaluation, first my own evaluation and then a final evaluation with children.
Klíčová slova
Zdravá mateřská škola, zdraví, projekt, Vánoce, tradice
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o problematice zdravotní pedagogiky v podmínkách mateřských škol.
Vymezení terminologie a teoretických poznatků z oblasti výchovy ke zdraví.
Příprava projektu Zdravé mateřské školy
Ověření projektu v praxi mateřské školy.
Pedagogická reflexe autora projektu.
Zpracování a vyhodnocení výsledků projektu.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o problematice zdravotní pedagogiky v podmínkách mateřských škol.
Vymezení terminologie a teoretických poznatků z oblasti výchovy ke zdraví.
Příprava projektu Zdravé mateřské školy
Ověření projektu v praxi mateřské školy.
Pedagogická reflexe autora projektu.
Zpracování a vyhodnocení výsledků projektu.
Seznam doporučené literatury
HAVLÍNOVÁ, Miluše a kol. 1995. Zdravá mateřská škola. Praha : Portál, 1995. 141 s. ISBN 80-7178-048-0.
HAVLÍNOVÁ, Miluše a VENCÁLKOVÁ, Eliška. 2008. Kurikulum podpory zdraví v mateřské škole. Praha : Portál, 2008. 223 s. ISBN 978-80-7367-487-8.
HAVLÍNOVÁ, Miluše. Program podpory zdraví ve škole: rukověť projektu Zdravá škola.2.rozš. vyd. Praha: portál, 2006, 311 s.ISBN 80-7367-059-3.
HAVLÍNOVÁ, Miluše a HAVLOVÁ, Jana. Zdravá mateřská škola: Výchova dětí od 3 do 8 let. vyd. 2.Praha: Portál, 1997. 141 s.. ISBN: 80-71781-64-9.
HAVLÍNOVÁ, M., VILDOVÁ, Z. Co to je, když se rekne: Škola podporující zdraví. Praha: Státní zdravotní ústav, 1999. ISBN 80-7071-136-1.
MACHOVÁ, Jitka a KUBÁTOVÁ, Dagmar. Výchova ke zdraví. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009. ISBN: 978-80-247-2715-8.
PRŮCHA, Jan. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Vyd. 3., aktualiz. Praha: Portál, 2002, 191 s. ISBN 978-80-7178-999-4.
SMOLÍKOVÁ, Kateřina. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2004, 48 s. ISBN 80-870-0000-5.
SVOBODOVÁ, Jarmila. Zdravá škola včera a dnes. Brno: Paido, 1998. 47 s. ISBN 80-85931-53-2.
SVOBODOVÁ, J. Projekt Zdravá škola ? Škola podporující zdraví. In STRELEC, S.(ed). Studie z teorie a metodiky výchovy I. Brno : PdF MU ve spolupráci s MSD, 2004. ISBN 80-86633-21-7.
ZELINA, Miron. Alternativne školstvo: alternativne školy, alternativna pedagogika, alternativne pedagogické koncepcie a smery. Vyd. 1. Bratislava: IRIS, 2000, 255 s. ISBN 80-88778-98-0.
Seznam doporučené literatury
HAVLÍNOVÁ, Miluše a kol. 1995. Zdravá mateřská škola. Praha : Portál, 1995. 141 s. ISBN 80-7178-048-0.
HAVLÍNOVÁ, Miluše a VENCÁLKOVÁ, Eliška. 2008. Kurikulum podpory zdraví v mateřské škole. Praha : Portál, 2008. 223 s. ISBN 978-80-7367-487-8.
HAVLÍNOVÁ, Miluše. Program podpory zdraví ve škole: rukověť projektu Zdravá škola.2.rozš. vyd. Praha: portál, 2006, 311 s.ISBN 80-7367-059-3.
HAVLÍNOVÁ, Miluše a HAVLOVÁ, Jana. Zdravá mateřská škola: Výchova dětí od 3 do 8 let. vyd. 2.Praha: Portál, 1997. 141 s.. ISBN: 80-71781-64-9.
HAVLÍNOVÁ, M., VILDOVÁ, Z. Co to je, když se rekne: Škola podporující zdraví. Praha: Státní zdravotní ústav, 1999. ISBN 80-7071-136-1.
MACHOVÁ, Jitka a KUBÁTOVÁ, Dagmar. Výchova ke zdraví. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009. ISBN: 978-80-247-2715-8.
PRŮCHA, Jan. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Vyd. 3., aktualiz. Praha: Portál, 2002, 191 s. ISBN 978-80-7178-999-4.
SMOLÍKOVÁ, Kateřina. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2004, 48 s. ISBN 80-870-0000-5.
SVOBODOVÁ, Jarmila. Zdravá škola včera a dnes. Brno: Paido, 1998. 47 s. ISBN 80-85931-53-2.
SVOBODOVÁ, J. Projekt Zdravá škola ? Škola podporující zdraví. In STRELEC, S.(ed). Studie z teorie a metodiky výchovy I. Brno : PdF MU ve spolupráci s MSD, 2004. ISBN 80-86633-21-7.
ZELINA, Miron. Alternativne školstvo: alternativne školy, alternativna pedagogika, alternativne pedagogické koncepcie a smery. Vyd. 1. Bratislava: IRIS, 2000, 255 s. ISBN 80-88778-98-0.
Přílohy volně vložené
1 CD ROM
Přílohy vázané v práci
ilustrace, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala svou práci a zodpověděla otázky uvedené v posudcích vedoucí a oponenta. Doc. Wiegerová shrnula hlavní body svého hodnocení, ocenila především odprezentovanou evaluační část práce (která však částečně chyběla v odevzdané tištěné verzi). Je možné aplikovat český systém zdravé mateřské školy na Slovensku? (doc. Wiegerová) Studentka odpověděla.