Předmětem mé bakalářské práce je popsat a analyzovat otázky učitelek v mateřské škole. Teoretická část vysvětluje pojmy související s problematikou komunikace, pedagogické komunikace a otázek ve výchovně-vzdělávacím procesu. Praktická část je zaměřena zejména na otázky učitelek v prostředí mateřské školy a to z hlediska kognitivní náročnosti, počtu adresátů a také z hlediska obsahu učitelských otázek. V závěru dochází k interpretaci výsledků a k odpovědím na výzkumné otázky.
Anotace v angličtině
The subject of my bacheolar thesis is to describe and to analyze the questions of kindergar-ten teachers. The theoretical part explains the concepts related to the communication, tea-ching and communication questions in the educational process. The practical part is focused primarily on questions of teachers in kindergarten ambience in terms of cognitive com-plexity, number of addressees and also in terms of the content of teachers questions. Final-ly, there is the interpretation of the results and the answers to researched questions.
Klíčová slova
Komunikace, pedagogická komunikace, dialog, otázky, výchovně-vzdělávací proces, ko-gnitivní náročnost otázek, otevřené a uzavřené otázky, funkce a pravidla pedagogické ko-munikace
Klíčová slova v angličtině
Communication, pedagogical communication, dialogue, questions, educational process, the cognitive demands of the questions, open and closed questions, functions and the rules of the pedagogical cmmunication
Rozsah průvodní práce
55 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Předmětem mé bakalářské práce je popsat a analyzovat otázky učitelek v mateřské škole. Teoretická část vysvětluje pojmy související s problematikou komunikace, pedagogické komunikace a otázek ve výchovně-vzdělávacím procesu. Praktická část je zaměřena zejména na otázky učitelek v prostředí mateřské školy a to z hlediska kognitivní náročnosti, počtu adresátů a také z hlediska obsahu učitelských otázek. V závěru dochází k interpretaci výsledků a k odpovědím na výzkumné otázky.
Anotace v angličtině
The subject of my bacheolar thesis is to describe and to analyze the questions of kindergar-ten teachers. The theoretical part explains the concepts related to the communication, tea-ching and communication questions in the educational process. The practical part is focused primarily on questions of teachers in kindergarten ambience in terms of cognitive com-plexity, number of addressees and also in terms of the content of teachers questions. Final-ly, there is the interpretation of the results and the answers to researched questions.
Klíčová slova
Komunikace, pedagogická komunikace, dialog, otázky, výchovně-vzdělávací proces, ko-gnitivní náročnost otázek, otevřené a uzavřené otázky, funkce a pravidla pedagogické ko-munikace
Klíčová slova v angličtině
Communication, pedagogical communication, dialogue, questions, educational process, the cognitive demands of the questions, open and closed questions, functions and the rules of the pedagogical cmmunication
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury k problematice dialogu učitel-dítě a k typologii otázek ve výchově.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti komunikace učitelů s dětmi v mateřské škole.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou pozorování a interview.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury k problematice dialogu učitel-dítě a k typologii otázek ve výchově.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti komunikace učitelů s dětmi v mateřské škole.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou pozorování a interview.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
GAVORA, Peter. Učitel a žáci v komunikaci. Brno: Paido, 2005. ISBN 80-7315-104-9
KOLÁŘ, Zdeněk a Renata ŠIKULOVÁ. Vyučování jako dialog. Vyd. 1. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1541-4.
MAREŠ, Jiří a Jaro KŘIVOHLAVÝ. Komunikace ve škole. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1995. ISBN 8021010703.
MÜLLEROVÁ, Stanislava. Komunikace ve škole. Vyd. 1. Liberec Technická univerzita: 2002. ISBN 80-7083-618-0.
POLÁKOVÁ, S., Komunikácia jako prostriedok a výsledok dialógu. Vychovávatel´. Bratislava:Educatio, 2011, 176/08, 30-32. ISSN 0139-6919.
Seznam doporučené literatury
GAVORA, Peter. Učitel a žáci v komunikaci. Brno: Paido, 2005. ISBN 80-7315-104-9
KOLÁŘ, Zdeněk a Renata ŠIKULOVÁ. Vyučování jako dialog. Vyd. 1. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1541-4.
MAREŠ, Jiří a Jaro KŘIVOHLAVÝ. Komunikace ve škole. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1995. ISBN 8021010703.
MÜLLEROVÁ, Stanislava. Komunikace ve škole. Vyd. 1. Liberec Technická univerzita: 2002. ISBN 80-7083-618-0.
POLÁKOVÁ, S., Komunikácia jako prostriedok a výsledok dialógu. Vychovávatel´. Bratislava:Educatio, 2011, 176/08, 30-32. ISSN 0139-6919.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala svou práci. Prof. Gavora shrnul hodnocení práce z pozice vedoucího, vyzdvihl náročnost a kvalitu empirické části, kde byly pouze menší nedostatky. Doc. Wiegerová také ocenila celkovou kvalitu práce a samotný výběr tématu. Proběhla diskuze k rozhovorům v rámci spontánní činnosti v MŠ a možnostem zaměřit výzkum na jiné organizační formy.