Bakalářská práce se zabývá problematikou integrace jedinců ve vývojovém období adolescence do třídního kolektivu na střední škole. Teoretická část vymezuje základní terminologie tělesného postižení, zvláště pak se soustřeďuje na popis vývoje osobnosti s postižením vrozeným a seznamuje s dětskou mozkovou obrnou, jako nejčastější formou tohoto typu postižení. Zabývá se i zařazením osob s tělesným postižením do společnosti v průběhu historie a dnes. Podává také přehled specifik adolescentního období, přičemž se zaměřuje především na somatickou složku osobnosti a na problematiku socializace dospívajících jedinců, zvláště pak do prostředí vrstevnické skupiny. Objasňuje teoretické přístupy k sociálnímu klimatu školy, třídy i ke školské integraci jedinců s postižením. Praktická část je pojata kvalitativní formou a vychází z polostrukturovaných rozhovorů s pěti respondenty s těžkým tělesným postižením, integrovaných na běžných středních školách. Cílem výzkumu je zjistit názor adolescentů s tělesným postižením na začlenění do třídního kolektivu na střední škole.
Anotace v angličtině
The Bachelor thesis deals with the issues of individual integration into a class team at the secondary school in a developmental period of adolescence. The theoretical part specifies basic terminology for physical disability; particularly it focuses on the personality development description of an inborn handicap and familiarizes with the children cerebral palsy as the most common form of this type of handicap. Furthermore, the thesis is concerned with the placement of people with physical disability into a society in the course of history and nowadays. It also provides the overview of adolescence period specifics and directs at the Physical personality segment together with the issues of adult socialization especially into a setting of same-age person. Moreover, the thesis clarifies the theoretical approaches to a social school climate, class climate as well as school integration of handicap people. The practical part contains semi-structured interviews with five serious physical disability respondents who are integrated at an ordinary secondary school. The object of the research is to find the adolescence physical disability opinions of class integration at the secondary school.
Klíčová slova
integrace, tělesné postižení, vrozené postižení, adolescent, třídní kolektiv, vrstevnická skupina, škola
Klíčová slova v angličtině
integration, physical handicap, inborn handicap, adolescent, class team, peer
group, school
Rozsah průvodní práce
78 s. (134 051)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá problematikou integrace jedinců ve vývojovém období adolescence do třídního kolektivu na střední škole. Teoretická část vymezuje základní terminologie tělesného postižení, zvláště pak se soustřeďuje na popis vývoje osobnosti s postižením vrozeným a seznamuje s dětskou mozkovou obrnou, jako nejčastější formou tohoto typu postižení. Zabývá se i zařazením osob s tělesným postižením do společnosti v průběhu historie a dnes. Podává také přehled specifik adolescentního období, přičemž se zaměřuje především na somatickou složku osobnosti a na problematiku socializace dospívajících jedinců, zvláště pak do prostředí vrstevnické skupiny. Objasňuje teoretické přístupy k sociálnímu klimatu školy, třídy i ke školské integraci jedinců s postižením. Praktická část je pojata kvalitativní formou a vychází z polostrukturovaných rozhovorů s pěti respondenty s těžkým tělesným postižením, integrovaných na běžných středních školách. Cílem výzkumu je zjistit názor adolescentů s tělesným postižením na začlenění do třídního kolektivu na střední škole.
Anotace v angličtině
The Bachelor thesis deals with the issues of individual integration into a class team at the secondary school in a developmental period of adolescence. The theoretical part specifies basic terminology for physical disability; particularly it focuses on the personality development description of an inborn handicap and familiarizes with the children cerebral palsy as the most common form of this type of handicap. Furthermore, the thesis is concerned with the placement of people with physical disability into a society in the course of history and nowadays. It also provides the overview of adolescence period specifics and directs at the Physical personality segment together with the issues of adult socialization especially into a setting of same-age person. Moreover, the thesis clarifies the theoretical approaches to a social school climate, class climate as well as school integration of handicap people. The practical part contains semi-structured interviews with five serious physical disability respondents who are integrated at an ordinary secondary school. The object of the research is to find the adolescence physical disability opinions of class integration at the secondary school.
Klíčová slova
integrace, tělesné postižení, vrozené postižení, adolescent, třídní kolektiv, vrstevnická skupina, škola
Klíčová slova v angličtině
integration, physical handicap, inborn handicap, adolescent, class team, peer
group, school
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti tělesného postižení, adolescence, školy a školské integrace.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou polostrukturovaných rozhovorů.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti tělesného postižení, adolescence, školy a školské integrace.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou polostrukturovaných rozhovorů.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
HÁJKOVÁ, Vanda a Iva STRNADOVÁ. Inkluzivní vzdělávání. Praha: Grada Publishing, 2010. ISBN 978-80-247-3070-7.
NOVOSAD, Libor. Tělesné postižení jako fenomén i životní realita. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-873-9.
SLOWÍK, Josef. Speciální pedagogika. Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-1733-3.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie I. Dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0956-8.
Seznam doporučené literatury
HÁJKOVÁ, Vanda a Iva STRNADOVÁ. Inkluzivní vzdělávání. Praha: Grada Publishing, 2010. ISBN 978-80-247-3070-7.
NOVOSAD, Libor. Tělesné postižení jako fenomén i životní realita. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-873-9.
SLOWÍK, Josef. Speciální pedagogika. Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-1733-3.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie I. Dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0956-8.
Přílohy volně vložené
1 CD
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka vymezila teoretická východiska bakalářské práce, dále metodologii výzkumného šetření. Pozornost byla zaměřena na shrnutí hlavních zjištění výkumného šetření. Studentka uvedla možné návrhy opatření vyplývající z výzkumného šetření. Byly zodpovězeny otázky oponenta a vedoucího kvalifikační práce. Komise ocenila téma bakalářské práce a připravenost studentky na obhajobu.