Bakalářská práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část usiluje o proniknutí do oblasti environmentální výchovy v předškolním vzdělávání. Snaží se popsat, co je cílem
a obsahem environmentální výchovy a proč je důležité ji praktikovat už v mateřské škole. Rovněž usiluje o vysvětlení pojmů, z nichž vychází termín životní prostředí, a také těch, s nimiž problematika práce úzce souvisí. Dále se snaží o shrnutí informací o lesních a ekologických mateřských školách, jelikož se jedná o velmi aktuální a atraktivní alternativní způsob vzdělávání.
Praktická část má za cíl zjistit a srovnat úroveň znalostí o životním prostředí u skupiny českých
a slovenských dětí předškolního věku. Zahrnuje dotazník určený k tomuto srovnání, jehož výsledky jsou na konci práce vyhodnoceny a interpretovány.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis is devided into a theoretical and a practical part. The theoretical part aims to insight environmental education in preschool schooling. It is seeking to desctribe what is the goal and subject of environmental education and why it is important to make a practice
of it as early as in pre-school. It also aims to describe the terms that the actual term "natural environment" results from as well as other labor issues closely related terms. Next it aspires
to summarize information about forrest and ecological pre-schools, as it is very actual and attractive alternative way of schooling.
The goal of the practical part is to discover and compare levels of knowledge of environment in a group of Czech and Slovak children of pre-school age. It includes a questionnairedesig-ned for this comparison, which results are evaluated and interpreted at the end of the thesis.
Klíčová slova
ekologická výchova, environmentální výchova, ekologie, životní prostředí, školní připravenost, znalost
Klíčová slova v angličtině
ecological education, environmental education, ecology, natural environment, school readiness, knowledge
Rozsah průvodní práce
73
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část usiluje o proniknutí do oblasti environmentální výchovy v předškolním vzdělávání. Snaží se popsat, co je cílem
a obsahem environmentální výchovy a proč je důležité ji praktikovat už v mateřské škole. Rovněž usiluje o vysvětlení pojmů, z nichž vychází termín životní prostředí, a také těch, s nimiž problematika práce úzce souvisí. Dále se snaží o shrnutí informací o lesních a ekologických mateřských školách, jelikož se jedná o velmi aktuální a atraktivní alternativní způsob vzdělávání.
Praktická část má za cíl zjistit a srovnat úroveň znalostí o životním prostředí u skupiny českých
a slovenských dětí předškolního věku. Zahrnuje dotazník určený k tomuto srovnání, jehož výsledky jsou na konci práce vyhodnoceny a interpretovány.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis is devided into a theoretical and a practical part. The theoretical part aims to insight environmental education in preschool schooling. It is seeking to desctribe what is the goal and subject of environmental education and why it is important to make a practice
of it as early as in pre-school. It also aims to describe the terms that the actual term "natural environment" results from as well as other labor issues closely related terms. Next it aspires
to summarize information about forrest and ecological pre-schools, as it is very actual and attractive alternative way of schooling.
The goal of the practical part is to discover and compare levels of knowledge of environment in a group of Czech and Slovak children of pre-school age. It includes a questionnairedesig-ned for this comparison, which results are evaluated and interpreted at the end of the thesis.
Klíčová slova
ekologická výchova, environmentální výchova, ekologie, životní prostředí, školní připravenost, znalost
Klíčová slova v angličtině
ecological education, environmental education, ecology, natural environment, school readiness, knowledge
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o utváření kognitivního vývoje dětí předškolního věku.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti vzdělávání dětí předškolního věku ve vztahu k životnímu prostředí.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou didaktického testu.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o utváření kognitivního vývoje dětí předškolního věku.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti vzdělávání dětí předškolního věku ve vztahu k životnímu prostředí.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou didaktického testu.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BEČVÁŘOVÁ, Zuzana. Současná Mateřská škola a její řízení. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-537-7.
JAVNA, Sophie. 50 nápadů pro děti, jak přispět k záchraně planety. Praha: Akropolis, 2012. ISBN 978-80-7470-017-0.
KUCHARSKÁ, Anna. Bezstarostné roky: kroky a krůčky předškolním věkem. Praha: Scientia, 2004. ISBN 80-7183-291-X.
LEBLOVÁ, Eliška. Environmentální výchova v mateřské škole. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0094-9.
POLÁŠKOVÁ, Anna a kol. Úvod do ekologie a ochrany životního prostředí. Praha: Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1927-9.
Seznam doporučené literatury
BEČVÁŘOVÁ, Zuzana. Současná Mateřská škola a její řízení. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-537-7.
JAVNA, Sophie. 50 nápadů pro děti, jak přispět k záchraně planety. Praha: Akropolis, 2012. ISBN 978-80-7470-017-0.
KUCHARSKÁ, Anna. Bezstarostné roky: kroky a krůčky předškolním věkem. Praha: Scientia, 2004. ISBN 80-7183-291-X.
LEBLOVÁ, Eliška. Environmentální výchova v mateřské škole. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0094-9.
POLÁŠKOVÁ, Anna a kol. Úvod do ekologie a ochrany životního prostředí. Praha: Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1927-9.
Přílohy volně vložené
1 CD ROM
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala svou práci. Dr. Včelařová a doc. Wiegerová shrnuly svá hodnocení jako vedoucí a oponentka práce. Dr. Včelařová ocenila nasazení studentky, čtivost práce a teoretická východiska práce. Doc. Wiegerová oponovala úroveň teoretické části z odborného biologického pohledu, kde se vyskytovaly chyby a práce nepřekročila rámec již zavedených koncepcí (lesní školka, enviromentální výchova..). Studentka dále zodpověděla otázky uvedené v posudcích.