Bakalářská práce se zabývá problematikou kouření u žáků středních škol z pohledu sociální pedagogiky. V teoretické části práce zmiňuje základní terminologii spojenou s kouřením, věnuje se tabáku a jeho využití, historii kouření, typologii kuřáků, definici závislosti, znaky a vznik závislosti. Dále se zaměřuje na kouření a jeho vliv na zdraví, pasivní kouření, abstinenční syndrom a v neposlední řadě na prevenci kuřáctví a legislativu v České republice. Na základě vymezení teoretických východisek zkoumané problematiky předkládá kvantitativní výzkum realizovaný formou dotazníkového šetření. Žáci středních škol jsou dotazováni na to, zda kouří, jestli kouří jejich rodiče a nejbližší přátelé, zda mají dostatek finančních prostředků a zda jsou obeznámeni s riziky kouření. Dále bakalářská práce předkládá výsledky výzkumu, vyvozuje závěry a doporučení.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis deals with smoking of secondary schools students from the point of view of social pedagogy. In theoretical part of this work I mention basic termino-logy connected to smoking, tobacco and its usage, history of smoking, typology of smo-kers, definition of dependancy, features and origin of dependancy. Further I concentrate on smoking and its influence on health, passive smoking, withdrawal syndrome and last but not least prevention of smoking and legislation in the Czech Republic. This work also pre-sents research in the form of questionaires on the base of theoretical outcomes of problems connected to smoking. Secondary school students were questioned whether they smoke, whether their parents and close friends smoke, whether they have enough money and whe-ther they are familiar with risks connected to smoking. Thisbachelor's thesis further shows the results of research, draws conclusions and recommendations.
Klíčová slova
kouření, tabák, závislost, zdravotní rizika, prevence
Klíčová slova v angličtině
smoking, tobacco, dependence, health risks, prevention
Rozsah průvodní práce
54
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá problematikou kouření u žáků středních škol z pohledu sociální pedagogiky. V teoretické části práce zmiňuje základní terminologii spojenou s kouřením, věnuje se tabáku a jeho využití, historii kouření, typologii kuřáků, definici závislosti, znaky a vznik závislosti. Dále se zaměřuje na kouření a jeho vliv na zdraví, pasivní kouření, abstinenční syndrom a v neposlední řadě na prevenci kuřáctví a legislativu v České republice. Na základě vymezení teoretických východisek zkoumané problematiky předkládá kvantitativní výzkum realizovaný formou dotazníkového šetření. Žáci středních škol jsou dotazováni na to, zda kouří, jestli kouří jejich rodiče a nejbližší přátelé, zda mají dostatek finančních prostředků a zda jsou obeznámeni s riziky kouření. Dále bakalářská práce předkládá výsledky výzkumu, vyvozuje závěry a doporučení.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis deals with smoking of secondary schools students from the point of view of social pedagogy. In theoretical part of this work I mention basic termino-logy connected to smoking, tobacco and its usage, history of smoking, typology of smo-kers, definition of dependancy, features and origin of dependancy. Further I concentrate on smoking and its influence on health, passive smoking, withdrawal syndrome and last but not least prevention of smoking and legislation in the Czech Republic. This work also pre-sents research in the form of questionaires on the base of theoretical outcomes of problems connected to smoking. Secondary school students were questioned whether they smoke, whether their parents and close friends smoke, whether they have enough money and whe-ther they are familiar with risks connected to smoking. Thisbachelor's thesis further shows the results of research, draws conclusions and recommendations.
Klíčová slova
kouření, tabák, závislost, zdravotní rizika, prevence
Klíčová slova v angličtině
smoking, tobacco, dependence, health risks, prevention
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti problematiky tabakismu, prevence a sociálně pedagogické intervence na SŠ.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu metodou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti problematiky tabakismu, prevence a sociálně pedagogické intervence na SŠ.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu metodou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
COMBY, Bruno. Jak se zbavit závislosti na tabáku. Praha: Pragma, 2007. ISBN 978-80-7349-077-5.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: Základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
NEŠPOR, Karel. Návykové chování a závislost. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-267-6.
NEŠPOR, Karel. Vaše děti a návykové látky. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-515-6.
ŘEHULKA, Evžen, et al. Prevence závislostí ve škole. Brno: MSD, 2008. ISBN 978-80-7392-077-7.
Seznam doporučené literatury
COMBY, Bruno. Jak se zbavit závislosti na tabáku. Praha: Pragma, 2007. ISBN 978-80-7349-077-5.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: Základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
NEŠPOR, Karel. Návykové chování a závislost. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-267-6.
NEŠPOR, Karel. Vaše děti a návykové látky. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-515-6.
ŘEHULKA, Evžen, et al. Prevence závislostí ve škole. Brno: MSD, 2008. ISBN 978-80-7392-077-7.
Přílohy volně vložené
1 CD ROM
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala základní pojmy bakalářské práce. Byla vyzvána zkušební komisi, aby přistoupila k praktické části. Dr. Hrbáčková upozornila na chybnost formulovaného cíle. Studentka uvedla design výzkumu a konkrétní výstupy výzkumu. Dr. Marášková poukázala na výpovědní hodnotu dotazníku. Respondenti, kteří ,,nekouřili" museli vyplnit celý dotazník, který se zabýval na zkušenosti spojené s kouřením. - to zkušební komise pokládala za bezpředmětné a metodologicky chybné. Studentka zodpověděla otázky od vedoucího i oponenta BP. Dr. Hrbáčková: Čím je vaše práce přínosná? Studentka obecně odpověděla.