Bakalářská práce se zabývá problematikou šikany na druhém stupni základní školy. Uvažuje o šikaně, jako o způsobu agresivního chování. Teoretická část obsahuje vymezení elementárních pojmů, mezi které řadí šikanu a agresivitu. Dále čtenáře například seznamuje s projevy šikany, s vývojovými stádii šikany, s typologií agresorů a obětí a v neposlední řadě i s prevencí šikany. Výzkumná část práce se zaměřuje na výskyt šikany a na zkušenosti žáků 8. a 9. tříd konkrétní základní školy s touto problematikou. Hlavním cílem bylo analyzovat současný stav výskytu šikany na dané škole a snažit se na něj reagovat. Praktická část rovněž zkoumá frekvenci šikanování, projevy šikanování, místa, kde k patologickému jevu dochází a v neposlední řadě zkoumá závislost šikanování na pohlaví.
Anotace v angličtině
The bachelor´s thesis is dealing with the issue of bullying in the upper primary school. It considers bullying a way of an aggressive behavior. The theoretical part includes the demarcation of elementary concepts which is bullying and aggressiveness. Other points of the theoretical part are, for example, expressions of bullying, developmental stages of bullying, typology of aggressors and victims, and also the prevention of bullying. The practical part of the bachelor´s thesis is focused on the presence of bullying and some experience of pupils of 8. and 9. grades of a concrete primary school. The main aim is to analyse current status of the presence of bullying at the concrete primary school, and trying to respond to it. The practical part also refers to the frequency and expressions of bullying. Moreover, it explores places where the bullying is happening. There is also stated the relation between the bullying and the sex of victims and aggressors.
Bakalářská práce se zabývá problematikou šikany na druhém stupni základní školy. Uvažuje o šikaně, jako o způsobu agresivního chování. Teoretická část obsahuje vymezení elementárních pojmů, mezi které řadí šikanu a agresivitu. Dále čtenáře například seznamuje s projevy šikany, s vývojovými stádii šikany, s typologií agresorů a obětí a v neposlední řadě i s prevencí šikany. Výzkumná část práce se zaměřuje na výskyt šikany a na zkušenosti žáků 8. a 9. tříd konkrétní základní školy s touto problematikou. Hlavním cílem bylo analyzovat současný stav výskytu šikany na dané škole a snažit se na něj reagovat. Praktická část rovněž zkoumá frekvenci šikanování, projevy šikanování, místa, kde k patologickému jevu dochází a v neposlední řadě zkoumá závislost šikanování na pohlaví.
Anotace v angličtině
The bachelor´s thesis is dealing with the issue of bullying in the upper primary school. It considers bullying a way of an aggressive behavior. The theoretical part includes the demarcation of elementary concepts which is bullying and aggressiveness. Other points of the theoretical part are, for example, expressions of bullying, developmental stages of bullying, typology of aggressors and victims, and also the prevention of bullying. The practical part of the bachelor´s thesis is focused on the presence of bullying and some experience of pupils of 8. and 9. grades of a concrete primary school. The main aim is to analyse current status of the presence of bullying at the concrete primary school, and trying to respond to it. The practical part also refers to the frequency and expressions of bullying. Moreover, it explores places where the bullying is happening. There is also stated the relation between the bullying and the sex of victims and aggressors.
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti šikany a agresivity žáků.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou standardizovaného dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumů, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti šikany a agresivity žáků.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou standardizovaného dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumů, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
KOLÁŘ, Michal. Bolest šikanování. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7367-014-3.
KOLÁŘ, Michal. Nová cesta k léčbě šikany. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-871-5.
MARTÍNEK, Zdeněk. Agresivita a kriminalita školní mládeže. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2310-5.
ŘÍČAN, Pavel a Pavlína JANOŠOVÁ. Jak na šikanu. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2991-6.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
Seznam doporučené literatury
KOLÁŘ, Michal. Bolest šikanování. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7367-014-3.
KOLÁŘ, Michal. Nová cesta k léčbě šikany. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-871-5.
MARTÍNEK, Zdeněk. Agresivita a kriminalita školní mládeže. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2310-5.
ŘÍČAN, Pavel a Pavlína JANOŠOVÁ. Jak na šikanu. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2991-6.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
Přílohy volně vložené
CD ROM
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila téma své bakalářské práce a dále se zaměřila na popsání metodologie výzkumného šetření a hlavních zjištění, Diskutovány byly především připomínky oponenta a vedoucího kvalifikační práce. Komise kladně hodnotila připravenost studentky na obhajobu práce a koncepci její bakalářské práce.