ABSTRAKT
Práce se zabývá postoji žáků ze základní školy obecně ke školským institucím. V teoretické části jsou popsány a vysvětleny především hlavní pojmy, jakou jsou postoje, vnímání, názor, oblíbenost, školní prostředí, dále psychologie a okrajově současné problémy jedince v období školního věku.V praktické části se výzkum vymezil na porovnávání zachyce-nýchpostojů žáků v souvislosti s rodinným prostředím, pomocí metody dvojrozměrného sémantického diferenciálu, strukturovaného dotazníků, Studentova t-testu. Výzkum se za-bývá především kvantitativním srovnáváním. Například spatřujeme statisticky významné rozdíly mezi rodinným prostředím a vnímáním školského prostředí, dále mezi počtem sou-rozenců, vzdělání rodičů aj.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the attitudes of students from primary school to the educati-onal institutions in general. In the theoretical part are explained mainly basic ideas such as attitudes, perception, opinion, popularity, school environment, as well as psychology and marginally are also present individual problems during school age. In the practical part of the research is defined the comparsion of the attitudes of students in the context of the family environment, using the two-dimensional semantic differential, structured questi-onnaires, Student's t-test. The research mainly deals with qualitative attributes. For example, we see statistically significant differences between the family environment and the perception of the school environment, also differences between the number of siblings, parents' education.
Klíčová slova
Klíčová slova: postoj, vztah, vnímání, oblíbenost, rodinné prostředí, školní prostředí
Klíčová slova v angličtině
Keywords: attitude, relationships, perceptions, popularity, family environment, school en-vironment
Rozsah průvodní práce
61 s. (82 783 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
ABSTRAKT
Práce se zabývá postoji žáků ze základní školy obecně ke školským institucím. V teoretické části jsou popsány a vysvětleny především hlavní pojmy, jakou jsou postoje, vnímání, názor, oblíbenost, školní prostředí, dále psychologie a okrajově současné problémy jedince v období školního věku.V praktické části se výzkum vymezil na porovnávání zachyce-nýchpostojů žáků v souvislosti s rodinným prostředím, pomocí metody dvojrozměrného sémantického diferenciálu, strukturovaného dotazníků, Studentova t-testu. Výzkum se za-bývá především kvantitativním srovnáváním. Například spatřujeme statisticky významné rozdíly mezi rodinným prostředím a vnímáním školského prostředí, dále mezi počtem sou-rozenců, vzdělání rodičů aj.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the attitudes of students from primary school to the educati-onal institutions in general. In the theoretical part are explained mainly basic ideas such as attitudes, perception, opinion, popularity, school environment, as well as psychology and marginally are also present individual problems during school age. In the practical part of the research is defined the comparsion of the attitudes of students in the context of the family environment, using the two-dimensional semantic differential, structured questi-onnaires, Student's t-test. The research mainly deals with qualitative attributes. For example, we see statistically significant differences between the family environment and the perception of the school environment, also differences between the number of siblings, parents' education.
Klíčová slova
Klíčová slova: postoj, vztah, vnímání, oblíbenost, rodinné prostředí, školní prostředí
Klíčová slova v angličtině
Keywords: attitude, relationships, perceptions, popularity, family environment, school en-vironment
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti sociálních postojů, rodinného a školního prostředí.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti sociálních postojů, rodinného a školního prostředí.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BECHYŇOVÁ, Věra a Konvičková Marta. Sanace rodiny. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-597-4.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
HAYESOVÁ, Nicky. Základy sociální psychologie. Praha: Portál, 1998. ISBN 978-80-262-0534-0.
MAREŠ, Jiří a Jaro Křivohlavý, Sociální a pedagogická komunikace ve škole. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1989. ISBN 978-80-042-1854-6.
Seznam doporučené literatury
BECHYŇOVÁ, Věra a Konvičková Marta. Sanace rodiny. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-597-4.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
HAYESOVÁ, Nicky. Základy sociální psychologie. Praha: Portál, 1998. ISBN 978-80-262-0534-0.
MAREŠ, Jiří a Jaro Křivohlavý, Sociální a pedagogická komunikace ve škole. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1989. ISBN 978-80-042-1854-6.
Přílohy volně vložené
1 x CD-ROM
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student prezentoval design výzkumného šetření a konkrétní výstupy výzkumu. Během prezentace průběžně zodpovídal otázky od vedoucího i oponenta práce. Student obhajoval bakalářskou práci srozumitelně a jasně.