Tato bakalářská práce se zabývá problematikou finanční gramotnosti žáků druhého stupně základní školy. V teoretické části rozdělené do tří kapitol, nejprve vymezuje základní pojmy finanční gramotnosti, zákonitosti finančního vzdělávání, kterým se řídí finanční vzdělávání na druhém stupni základní školy, a v neposlední řadě samotným hospodařením domácnosti. Cílem praktické části bakalářské práce je provedení výzkumu finanční gramotnosti žáků na 2. stupni základní školy v oblasti úrovně spotřebitelského chování, zjištění správných či nesprávných návyků finančního hospodaření a aspektů s nimi spojených. Hlavní zjištění a závěry jsou uvedeny v poslední části práce s doporučením pro praxi.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the issue financial literacy of pupils of upper primary school. The theoretical part is divided into three parts, the first it defines the basic concepts of financial literacy, processes and legality of financial education governing the financial education at upper primary school and finally the actual households. The aim of the practical part of the thesis is the research of financial literacy of pupil at the upper primary school in the field of consumer behavior, finding the right or wrong habits of the financial economy and aspects associated with them. The main findings and conclusions are given in the last part of the thesis with recommendations for practice.
Klíčová slova
finanční gramotnost, finanční vzdělávání, standardy finanční gramotnosti, kompetence žáka, rámcový vzdělávací program, spotřebitel, spotřebitelské chování
Tato bakalářská práce se zabývá problematikou finanční gramotnosti žáků druhého stupně základní školy. V teoretické části rozdělené do tří kapitol, nejprve vymezuje základní pojmy finanční gramotnosti, zákonitosti finančního vzdělávání, kterým se řídí finanční vzdělávání na druhém stupni základní školy, a v neposlední řadě samotným hospodařením domácnosti. Cílem praktické části bakalářské práce je provedení výzkumu finanční gramotnosti žáků na 2. stupni základní školy v oblasti úrovně spotřebitelského chování, zjištění správných či nesprávných návyků finančního hospodaření a aspektů s nimi spojených. Hlavní zjištění a závěry jsou uvedeny v poslední části práce s doporučením pro praxi.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the issue financial literacy of pupils of upper primary school. The theoretical part is divided into three parts, the first it defines the basic concepts of financial literacy, processes and legality of financial education governing the financial education at upper primary school and finally the actual households. The aim of the practical part of the thesis is the research of financial literacy of pupil at the upper primary school in the field of consumer behavior, finding the right or wrong habits of the financial economy and aspects associated with them. The main findings and conclusions are given in the last part of the thesis with recommendations for practice.
Klíčová slova
finanční gramotnost, finanční vzdělávání, standardy finanční gramotnosti, kompetence žáka, rámcový vzdělávací program, spotřebitel, spotřebitelské chování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti finanční gramotnosti, finančního vzdělávání na 2. stupni základní školy a oblasti hospodaření domácnosti.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti finanční gramotnosti, finančního vzdělávání na 2. stupni základní školy a oblasti hospodaření domácnosti.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
Národní strategie finančního vzdělávání [online]. Praha:Ministerstvo financí, 2010. Dostupné z: http://www.mfcr.cz/assets/cs/media/2010-05_NARODNI-STRATEGIE-FINANCNIHO-VZDELAVANI.pdf
NAVRÁTILOVÁ, Petra. Finanční gramotnost: učebnice učitele. Kralice na Hané: Computer Media, 2012, 120 s. ISBN 978-80-7402-107-7.
NOVÁKOVÁ, Vladimíra a Věroslav SOBOTKA. Slabikář finanční gramotnosti: učebnice základních 7 modulů finanční gramotnosti. Praha: COFET, 2011, 416 s. ISBN 978-80-904396-1-0.
PRŮCHA, Jan, Eliška WALTEROVÁ a Jiří MAREŠ. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 2009, 395 s. ISBN 978-80-7367-647-6.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání [online]. Praha: MŠMT ČR, 2013. Dostupné z: http://www.msmt.cz/vzdelavani/zakladni-vzdelavani/upraveny-ramcovy-vzdelavaci-program-pro-zakladni-vzdelavani
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007, 265 s. ISBN 978-80-247-1369-4.
Seznam doporučené literatury
Národní strategie finančního vzdělávání [online]. Praha:Ministerstvo financí, 2010. Dostupné z: http://www.mfcr.cz/assets/cs/media/2010-05_NARODNI-STRATEGIE-FINANCNIHO-VZDELAVANI.pdf
NAVRÁTILOVÁ, Petra. Finanční gramotnost: učebnice učitele. Kralice na Hané: Computer Media, 2012, 120 s. ISBN 978-80-7402-107-7.
NOVÁKOVÁ, Vladimíra a Věroslav SOBOTKA. Slabikář finanční gramotnosti: učebnice základních 7 modulů finanční gramotnosti. Praha: COFET, 2011, 416 s. ISBN 978-80-904396-1-0.
PRŮCHA, Jan, Eliška WALTEROVÁ a Jiří MAREŠ. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 2009, 395 s. ISBN 978-80-7367-647-6.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání [online]. Praha: MŠMT ČR, 2013. Dostupné z: http://www.msmt.cz/vzdelavani/zakladni-vzdelavani/upraveny-ramcovy-vzdelavaci-program-pro-zakladni-vzdelavani
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007, 265 s. ISBN 978-80-247-1369-4.
Přílohy volně vložené
CD ROM
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala důvod volby tématu. Poté se zaměřila na design výzkumného šetření. Dr. Hrbáčková: Mohla byste vymezit pojem spotřebitelské chování? Studentka odpověděla. Dále uvedla konkrétní výstupy výzkumu. Dr. Marášková: poukázala na volbu odpovědí u jednotlivých položek dotazníku. Doc. Balvín upozornil na stylistické a gramatické chyby v textu.