Bakalářská práce pojednává o návykových látkách u žáků základních škol Zlínského kraje. Teoretická část se zabývá vymezením základních pojmů z oblasti návykových látek a jejich následnou klasifikací. Dále se zaměřuje na období pubescence, ve které popisuje jednotlivé vývojové změny, které u dospívajícího probíhají. Bakalářská práce se také věnuje protidrogové prevenci, typům prevence a vrstevnickým programům. V praktické části pomocí dotazníkového šetření zjišťujeme, jaké názory mají žáci základních škol na návykové látky, zda se považují za dostatečně informované a zda mají s těmito látkami osobní zkušenost.
Anotace v angličtině
This Bachelor's thesis deals with addictive substances and primary school students in the Zlin region. The theoretical portion focuses on defining terms related to addictive substances, and their subsequent classification. Additionally, it focuses on the period of adolescence, and describes the individual developmental changes that occur as a child matures. The Bachelor's thesis also deals with drug prevention, types of prevention, and peer programmes. In the practical section, a questionnaire was used to determine the opinions of primary school students on addictive substances, whether they consider themselves to be sufficiently informed, and whether they have had personal experience with these substances.
addictive substance, puberty, maturing, drug prevention, peer programmes
Rozsah průvodní práce
65 s. (74 000 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce pojednává o návykových látkách u žáků základních škol Zlínského kraje. Teoretická část se zabývá vymezením základních pojmů z oblasti návykových látek a jejich následnou klasifikací. Dále se zaměřuje na období pubescence, ve které popisuje jednotlivé vývojové změny, které u dospívajícího probíhají. Bakalářská práce se také věnuje protidrogové prevenci, typům prevence a vrstevnickým programům. V praktické části pomocí dotazníkového šetření zjišťujeme, jaké názory mají žáci základních škol na návykové látky, zda se považují za dostatečně informované a zda mají s těmito látkami osobní zkušenost.
Anotace v angličtině
This Bachelor's thesis deals with addictive substances and primary school students in the Zlin region. The theoretical portion focuses on defining terms related to addictive substances, and their subsequent classification. Additionally, it focuses on the period of adolescence, and describes the individual developmental changes that occur as a child matures. The Bachelor's thesis also deals with drug prevention, types of prevention, and peer programmes. In the practical section, a questionnaire was used to determine the opinions of primary school students on addictive substances, whether they consider themselves to be sufficiently informed, and whether they have had personal experience with these substances.
addictive substance, puberty, maturing, drug prevention, peer programmes
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti návykových látek, pubescence a prevence užívání návykových látek u žáků základních škol.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu metodou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti návykových látek, pubescence a prevence užívání návykových látek u žáků základních škol.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu metodou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
NEŠPOR, Karel. Vaše děti a návykové látky. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-515-6.
HAJNÝ, Martin. O rodičích, dětech a drogách: Drogy a jejich účinky, rizika zvyšující užívání drog, léčba, problémové situace. Praha: Grada, 2001. ISBN 80-247-0135-9.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie I.: dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0956-8.
Drogy: otázky a odpovědi:[příručka pro rodinné příslušníky a pomáhající profese]. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-223-2.
BARNARD, Marina. Drogová závislost a rodina. Praha: Triton, 2011. ISBN 978-80-7387-386-8.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
Seznam doporučené literatury
NEŠPOR, Karel. Vaše děti a návykové látky. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-515-6.
HAJNÝ, Martin. O rodičích, dětech a drogách: Drogy a jejich účinky, rizika zvyšující užívání drog, léčba, problémové situace. Praha: Grada, 2001. ISBN 80-247-0135-9.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie I.: dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0956-8.
Drogy: otázky a odpovědi:[příručka pro rodinné příslušníky a pomáhající profese]. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-223-2.
BARNARD, Marina. Drogová závislost a rodina. Praha: Triton, 2011. ISBN 978-80-7387-386-8.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila téma bakalářské práce, její hlavní cíle a výzkumnou metodologii. Následně prezentovala nejdůležitější výsledky výzkumu. Odpověděla na dotazy vedoucího i oponenta práce. Proběhla diskuse.
dr. Andrýsová a dr. Vávrová upozornila studentku na vágní analytickou a interpretační rovinu práce.