Diplomová práce v teoretické části charakterizuje teoretická východiska týkající se vybraného tématu, charakterizuje rodinu ve vztahu k dítěti, deprivaci dítěte a pomoc rodině v krizových situacích. Třetí kapitola se věnuje ústavní výchově, popisuje školská zařízení pro výkon ústavní výchovy, funkce dětských domovů a vztah dítěte k rodičům po umístění do dětského domova. V praktické části je popsán a realizován kvalitativní výzkum. Cílem výzkumu bylo zjistit, jaký vztah mají děti umístěné v dětském domově ke své vlastní rodině.
Anotace v angličtině
In the theoretical part my diploma thesis describes a theoretical basis for a selected topic, defines a family in relation to a child, a child deprivation and a family support in the crisis situations. The third chapter is devoted to institutional care, describes the school facilities for institutional care, function of children´s home and a relationship of a child to his parents after being placed in a children´s home. In the practical part there is described and realized a qualitative research. The aim of this research was to determine what relationship have the children placed in a children´s home to their families.
Klíčová slova
ústavní výchova, dětský domov, rodina, deprivace, sanace rodiny, kvalitativní výzkum
Klíčová slova v angličtině
institutional care, children's home, family, deprivation, family support, qualitative research
Rozsah průvodní práce
82 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce v teoretické části charakterizuje teoretická východiska týkající se vybraného tématu, charakterizuje rodinu ve vztahu k dítěti, deprivaci dítěte a pomoc rodině v krizových situacích. Třetí kapitola se věnuje ústavní výchově, popisuje školská zařízení pro výkon ústavní výchovy, funkce dětských domovů a vztah dítěte k rodičům po umístění do dětského domova. V praktické části je popsán a realizován kvalitativní výzkum. Cílem výzkumu bylo zjistit, jaký vztah mají děti umístěné v dětském domově ke své vlastní rodině.
Anotace v angličtině
In the theoretical part my diploma thesis describes a theoretical basis for a selected topic, defines a family in relation to a child, a child deprivation and a family support in the crisis situations. The third chapter is devoted to institutional care, describes the school facilities for institutional care, function of children´s home and a relationship of a child to his parents after being placed in a children´s home. In the practical part there is described and realized a qualitative research. The aim of this research was to determine what relationship have the children placed in a children´s home to their families.
Klíčová slova
ústavní výchova, dětský domov, rodina, deprivace, sanace rodiny, kvalitativní výzkum
Klíčová slova v angličtině
institutional care, children's home, family, deprivation, family support, qualitative research
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek vztahujících se k náhradní rodinné péči, životu v dětském domově a vztahům v rodině.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek vztahujících se k náhradní rodinné péči, životu v dětském domově a vztahům v rodině.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
ATKINSON, Rita L. Psychologie: vybrané kapitoly. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-717-8640-3.
BOWLBY, John. Vazba: teorie kvality raných vztahů mezi matkou a dítětem. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-807-3676-704.
CRESWELL, John W. Research design: qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. Los Angeles: Sage, 2009. ISBN 978-14-129-6556-9.
DECLAIRE, John and Joan GOTTMAN. Raising an emotionally intelligent child. New York: Simon, 1998. ISBN 978-068-4838-656.
DUNOVSKÝ, Jiří a Zdeněk DYTRYCH et al. Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě. Praha: Grada, 1995. ISBN 80-716-9192-5.
Seznam doporučené literatury
ATKINSON, Rita L. Psychologie: vybrané kapitoly. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-717-8640-3.
BOWLBY, John. Vazba: teorie kvality raných vztahů mezi matkou a dítětem. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-807-3676-704.
CRESWELL, John W. Research design: qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. Los Angeles: Sage, 2009. ISBN 978-14-129-6556-9.
DECLAIRE, John and Joan GOTTMAN. Raising an emotionally intelligent child. New York: Simon, 1998. ISBN 978-068-4838-656.
DUNOVSKÝ, Jiří a Zdeněk DYTRYCH et al. Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě. Praha: Grada, 1995. ISBN 80-716-9192-5.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila základní teoretická východiska kvalifikační práce. Pozornost byla věnována především na metodologické aspekty diplomové práce. Studentka v rámci obhajoby uvedla základní hlavní shrnutí zjištění vyplývající z výzkumného šetření. Byly diskutovány připomínky uvedené v posudcích oponenta a vedoucího kvalifikační práce. Studentce byla položena otázka zaměřující se na limity výzkumného šetření. Studentka odpovídala adekvátně.