V naší práci se zabýváme problematikou dobrovolnictví z pohledu dnešních středoškolských studentů. Jaké mají mladí lidé o této práci povědomí? Mají zájem o tuto činnost? Zajímají se o dění ve společnosti? Jsou ochotni obětovat svůj volný čas potřebným? Tyto a další otázky si budeme klást, ale budeme se také snažit nalézt na ně odpovědi.
Zamýšlíme se nad významem práce dobrovolníků a jejím společenským doceněním. Pokusíme se o zmapování současného vidění dobrovolnictví očima středoškolských studentů.
V teoretické části budeme pracovat s pojmy, které se váží s uvedeným tématem, nastíníme jeho legislativní zakotvení a porovnáme přístupy k dobrovolnické práci v České republice a v Evropě. Klíčovým bodem práce je její praktická část, jejímž výsledkem by mělo být získání informací týkající se této problematiky od studentů středních škol. Výsledky výzkumu budou využity na konkrétních středních školách při rozhodování o způsobu a zaměření dobrovolnické činnosti studentů.
Anotace v angličtině
The topic of this is the voluntary work from the point of view of today high school students. What is the awareness of young people about this work? Are they interested in this activity? Are they interested in what is happening in the society. Are they ready to sacrifice their free time and help to the people in need? The aim of the thesis is to find the answers to those questions.
We are giving a thought to the importance of the voluntary work and its appreciation in the society. We are trying to map the opinion about voluntary work by high school students. The first theoretical part explains the terms linked to the topic, places the voluntary work under the law and compares the approach to the voluntary work in Europe and in the Czech Republic. The second part of the thesis is the key part. We are trying to get the opinion about voluntary work from high school students. The result of this research will be used on the certain high schools. It will help decision making about the way and direction of the student voluntary work in those schools.
Klíčová slova
dobrovolník, dobrovolnictví, empatie, charita, nezištnost, organizace, pomoc
Klíčová slova v angličtině
volunteer, voluntary work, empathy, charity, sesflessness, organization, help
Rozsah průvodní práce
88s. (128 644)
Jazyk
CZ
Anotace
V naší práci se zabýváme problematikou dobrovolnictví z pohledu dnešních středoškolských studentů. Jaké mají mladí lidé o této práci povědomí? Mají zájem o tuto činnost? Zajímají se o dění ve společnosti? Jsou ochotni obětovat svůj volný čas potřebným? Tyto a další otázky si budeme klást, ale budeme se také snažit nalézt na ně odpovědi.
Zamýšlíme se nad významem práce dobrovolníků a jejím společenským doceněním. Pokusíme se o zmapování současného vidění dobrovolnictví očima středoškolských studentů.
V teoretické části budeme pracovat s pojmy, které se váží s uvedeným tématem, nastíníme jeho legislativní zakotvení a porovnáme přístupy k dobrovolnické práci v České republice a v Evropě. Klíčovým bodem práce je její praktická část, jejímž výsledkem by mělo být získání informací týkající se této problematiky od studentů středních škol. Výsledky výzkumu budou využity na konkrétních středních školách při rozhodování o způsobu a zaměření dobrovolnické činnosti studentů.
Anotace v angličtině
The topic of this is the voluntary work from the point of view of today high school students. What is the awareness of young people about this work? Are they interested in this activity? Are they interested in what is happening in the society. Are they ready to sacrifice their free time and help to the people in need? The aim of the thesis is to find the answers to those questions.
We are giving a thought to the importance of the voluntary work and its appreciation in the society. We are trying to map the opinion about voluntary work by high school students. The first theoretical part explains the terms linked to the topic, places the voluntary work under the law and compares the approach to the voluntary work in Europe and in the Czech Republic. The second part of the thesis is the key part. We are trying to get the opinion about voluntary work from high school students. The result of this research will be used on the certain high schools. It will help decision making about the way and direction of the student voluntary work in those schools.
Klíčová slova
dobrovolník, dobrovolnictví, empatie, charita, nezištnost, organizace, pomoc
Klíčová slova v angličtině
volunteer, voluntary work, empathy, charity, sesflessness, organization, help
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury vztahující se k tématu dobrovolnictví středoškoláků.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu dotazníkovou metodou.
Vzorek: studenti vybraných středních škol.
Zpracování a vyhodnocení dat s použitím různých vyhodnocovacích metod pedagogického výzkumu.
Přijetí a prezentace závěrů, nástin možného využití výsledků výzkumu v praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury vztahující se k tématu dobrovolnictví středoškoláků.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu dotazníkovou metodou.
Vzorek: studenti vybraných středních škol.
Zpracování a vyhodnocení dat s použitím různých vyhodnocovacích metod pedagogického výzkumu.
Přijetí a prezentace závěrů, nástin možného využití výsledků výzkumu v praxi.
Seznam doporučené literatury
BRUMOVSKÁ, Tereza a Gabriela MÁLKOVÁ. Mentoring: výchova k profesionálnímu dobrovolnictví. Vydání první. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-807-3677-725.
Dobrovolníci mění svět: sborník příkladů dobré praxe. Redaktorka sborníku Svatava Šimková. Praha: Národní institut dětí a mládeže MŠMT, 2011. ISBN 978-808-7449-158.
FRIČ, Pavol a Tereza POSPÍŠILOVÁ. Vzorce a hodnoty dobrovolnictví v české společnosti na začátku 21. století. Praha: Agnes, 2010. ISBN 978-809-0369-689.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
TOŠNER, Jiří a Olga SOZANSKÁ. Dobrovolníci a metodika práce s nimi v organizacích. Vydání druhé. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-736-7178-6.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie 1. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0956-8.
Seznam doporučené literatury
BRUMOVSKÁ, Tereza a Gabriela MÁLKOVÁ. Mentoring: výchova k profesionálnímu dobrovolnictví. Vydání první. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-807-3677-725.
Dobrovolníci mění svět: sborník příkladů dobré praxe. Redaktorka sborníku Svatava Šimková. Praha: Národní institut dětí a mládeže MŠMT, 2011. ISBN 978-808-7449-158.
FRIČ, Pavol a Tereza POSPÍŠILOVÁ. Vzorce a hodnoty dobrovolnictví v české společnosti na začátku 21. století. Praha: Agnes, 2010. ISBN 978-809-0369-689.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
TOŠNER, Jiří a Olga SOZANSKÁ. Dobrovolníci a metodika práce s nimi v organizacích. Vydání druhé. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-736-7178-6.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie 1. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0956-8.
Přílohy volně vložené
1 CD ROM
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala základní teoretická východiska diplomové práce (Dobrovolnictví středoškolských studentů). Dále byla pozornost věnována především výsledkům a interpretaci zjištění vycházejících z výzkumného šetření. Diskutováno bylo především statistické zpracování dat, formulace hypotéz a jejich ověřování. Na základě jaké teorie jste formulovala výzkumný cíl a výzkumné otázky, z čeho jste vycházela? (dr. Andrysová). Studentka reagovala vágně.