Tato bakalářská práce se zabývá analýzou průběhových tvarů slovesných v angličtině. Práce je nejprve zaměřena na vymezení základních pojmů jako čas, slovesný čas a vid. Cílem následující části je analýza výskytu průběhových časů stavových sloves v korpusech a srovnání výsledků s použitou literaturou. V této práci jsou také zmíněny rozdíly mezi britskou a americkou angličtinou.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the analysis of the progressive aspect in English. At first, the thesis is focused on the definitions of the key concepts such as time, tense and aspect. The aim of the following part is an analysis of the stative verbs occurrences in progressive aspect in the corpora and a comparison of the results with the used literature. This bachelor thesis also gives a comment on the differences between British and American English.
Klíčová slova
čas, slovesný čas, slovesný vid, průběhový čas slovesný, stavové sloveso
Klíčová slova v angličtině
time, tense, aspect, progressive aspect, stative verb
Rozsah průvodní práce
45 s. (71 624 znaků)
Jazyk
AN
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá analýzou průběhových tvarů slovesných v angličtině. Práce je nejprve zaměřena na vymezení základních pojmů jako čas, slovesný čas a vid. Cílem následující části je analýza výskytu průběhových časů stavových sloves v korpusech a srovnání výsledků s použitou literaturou. V této práci jsou také zmíněny rozdíly mezi britskou a americkou angličtinou.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the analysis of the progressive aspect in English. At first, the thesis is focused on the definitions of the key concepts such as time, tense and aspect. The aim of the following part is an analysis of the stative verbs occurrences in progressive aspect in the corpora and a comparison of the results with the used literature. This bachelor thesis also gives a comment on the differences between British and American English.
Klíčová slova
čas, slovesný čas, slovesný vid, průběhový čas slovesný, stavové sloveso
Klíčová slova v angličtině
time, tense, aspect, progressive aspect, stative verb
Zásady pro vypracování
Studium odborné literatury - čas, aspekt
Vysvětlení funkcí průběhového tvaru
Omezení v použití průběhového tvaru slovesa
Analýza korpusu a porovnání s teorií
Vyvození závěrů
Zásady pro vypracování
Studium odborné literatury - čas, aspekt
Vysvětlení funkcí průběhového tvaru
Omezení v použití průběhového tvaru slovesa
Analýza korpusu a porovnání s teorií
Vyvození závěrů
Seznam doporučené literatury
Biber, Douglas, Sting Johansson, Geoffrey Leech, Susan Conrad, and Edward Finegan. 1999. Longman Grammar of Spoken and Written English. Harlow: Longman.
Comrie, Bernard. 1976. Aspect: An Introduction to the Study of Verbal Aspect and Related Problems. Cambridge: Cambridge University Press.
Dušková, Libuše. 2003. Mluvnice současné angličtiny na pozadí češtiny. 3rd ed. Praha: Academia.
Leech, Geoffrey, and Jan Svartvik. 2002. A Communicative Grammar of English. 3rd ed. Harlow: Longman.
Quirk, Randolph, Sidney Greenbaum, Geoffrey Leech, and Jan Svartvik. 1985. A Comprehensive Grammar of the English Language. New York: Longman Inc.
Seznam doporučené literatury
Biber, Douglas, Sting Johansson, Geoffrey Leech, Susan Conrad, and Edward Finegan. 1999. Longman Grammar of Spoken and Written English. Harlow: Longman.
Comrie, Bernard. 1976. Aspect: An Introduction to the Study of Verbal Aspect and Related Problems. Cambridge: Cambridge University Press.
Dušková, Libuše. 2003. Mluvnice současné angličtiny na pozadí češtiny. 3rd ed. Praha: Academia.
Leech, Geoffrey, and Jan Svartvik. 2002. A Communicative Grammar of English. 3rd ed. Harlow: Longman.
Quirk, Randolph, Sidney Greenbaum, Geoffrey Leech, and Jan Svartvik. 1985. A Comprehensive Grammar of the English Language. New York: Longman Inc.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
The student presented her bachelor thesis.
Q, Machová: The verb have has more functions than you mention. Can you mention all functions and comment on the compatibility of each with the progressive aspect? A: (the student answered the question fully and correctly)
Q, Drábková: Could you possibly compare this issue with Czech language? Are there any differences? Could you mention any examples? A: (the student answered the question correctly)