Práce se věnuje hodnotové orientaci dnešních adolescentů. Zaměřuje se na hodnoty nejprve jako na normativní fenomény, na jejich filozoficko-psychologický kontext, význam v životě každého člověka i význam hodnot v sociálně kulturním kontextu, jako i v sociální pedagogice. Zaměřuje se také na období adolescence, její charakteristiky, znaky a významu této fáze dospívání v životě jedince. V navazujícím kvalitativním výzkumu se práce zabývá hodnotami, objevujícími se jako témata v ohniskových skupinách a promítajících se do chování, uvažování dnešních adolescentů formou osobních postojů, názorů, zájmů v individálním vztahu adolescent ?hodnoty.
Anotace v angličtině
The work focuses on the value orientation of adolescents nowadays. Moreover aims on the value, firstly as normative phenomena, their philosophical and psychological context, their importance in each human being live and the importance of values in the socio-cultural context, as well as in social pedagogy. It also focuses on the period of adolescence itself, looking for characteristics, signs and importance of adolescence in the each individual person life. In the following qualitative research work deals with values discovered as the results in the focus group discussion. Carry on with values reflected in behavior, thinking of current adolescents and their personal attitudes, opinions, and finally the relationship between adolescent and their values.
Klíčová slova
Hodnoty, hodnota, hodnotová orientace, adolescence, adolescenti, témata, výchova, kultura
Práce se věnuje hodnotové orientaci dnešních adolescentů. Zaměřuje se na hodnoty nejprve jako na normativní fenomény, na jejich filozoficko-psychologický kontext, význam v životě každého člověka i význam hodnot v sociálně kulturním kontextu, jako i v sociální pedagogice. Zaměřuje se také na období adolescence, její charakteristiky, znaky a významu této fáze dospívání v životě jedince. V navazujícím kvalitativním výzkumu se práce zabývá hodnotami, objevujícími se jako témata v ohniskových skupinách a promítajících se do chování, uvažování dnešních adolescentů formou osobních postojů, názorů, zájmů v individálním vztahu adolescent ?hodnoty.
Anotace v angličtině
The work focuses on the value orientation of adolescents nowadays. Moreover aims on the value, firstly as normative phenomena, their philosophical and psychological context, their importance in each human being live and the importance of values in the socio-cultural context, as well as in social pedagogy. It also focuses on the period of adolescence itself, looking for characteristics, signs and importance of adolescence in the each individual person life. In the following qualitative research work deals with values discovered as the results in the focus group discussion. Carry on with values reflected in behavior, thinking of current adolescents and their personal attitudes, opinions, and finally the relationship between adolescent and their values.
Klíčová slova
Hodnoty, hodnota, hodnotová orientace, adolescence, adolescenti, témata, výchova, kultura
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních
vědách" (IMS 2009). Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na hodnoty;
- adolescenci;
- hodnotovou orientaci součastných adolescentů.
V práci bude použit kvalitativní výzkum, formou "focus groups". V sociologickém výzkumu budou provedeny řízené rozhovory se skupinami adolescentů. Data (sledovaná témata) sebraná touto metodou budou analyzována a zpracována v praktické části práce.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních
vědách" (IMS 2009). Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na hodnoty;
- adolescenci;
- hodnotovou orientaci součastných adolescentů.
V práci bude použit kvalitativní výzkum, formou "focus groups". V sociologickém výzkumu budou provedeny řízené rozhovory se skupinami adolescentů. Data (sledovaná témata) sebraná touto metodou budou analyzována a zpracována v praktické části práce.
Seznam doporučené literatury
BLATNÝ, M. Metodologie psychologického výzkumu: konsilience v rozmanitosti 1. vydání. Praha: Academia, 2006.
CAKIRPALOGLU, P. Psychologie hodnot. 2.doplněné a přepracované vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2009.
HENDL, J. Přehled statistických metod zpracování dat: analýza a metaanalýza dat. 1. vydání. Praha: Portál s.r.o., 2004.
HELUS, Z. Osobnost a její vývoj. 2. přepracované vydání. Praha: Univerzita Karlova v Praze, 2009.
MACEK, P. Adolescence: psychologické a sociální charakteristiky dospívajících. 1.vydání. Praha: Portál s.r.o., 1999.
NYTROVÁ, O. Dialog mezi hodnotami, aneb hodnoty vyřčené a hodnoty žité. 1. vydání. Praha: Univerzita Jana Ámose Komenského, 2011.
Seznam doporučené literatury
BLATNÝ, M. Metodologie psychologického výzkumu: konsilience v rozmanitosti 1. vydání. Praha: Academia, 2006.
CAKIRPALOGLU, P. Psychologie hodnot. 2.doplněné a přepracované vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2009.
HENDL, J. Přehled statistických metod zpracování dat: analýza a metaanalýza dat. 1. vydání. Praha: Portál s.r.o., 2004.
HELUS, Z. Osobnost a její vývoj. 2. přepracované vydání. Praha: Univerzita Karlova v Praze, 2009.
MACEK, P. Adolescence: psychologické a sociální charakteristiky dospívajících. 1.vydání. Praha: Portál s.r.o., 1999.
NYTROVÁ, O. Dialog mezi hodnotami, aneb hodnoty vyřčené a hodnoty žité. 1. vydání. Praha: Univerzita Jana Ámose Komenského, 2011.
Přílohy volně vložené
1 CD
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta diplomové (bakalářské) práce ? viz posudky
- odpověděla vyčerpávajícím způsobem
3. Mgr. Tannenbergerová - Zaznamenávala jste i dynamiku skupin? - odpověděla dobře
prof. Jílek - Lze vnímat hodnotu - nehodnotu? - opdověděla částečně