Šikana a agresivita u dětí předškolního věku. Diplomová práce je zaměřena na problematiku šikany a agresivity dětí v předškolním věku. Práce se soustředí na vymezení teoretických poznatků spojených s touto tématikou. V práci jsou vysvětleny pojmy šikana a agresivita. Jsou zde vymezeny příčiny tohoto nežádoucího chování, jeho formy a projevy. Jsou zde charakterizovány aktéři šikany, stádia šikany a dále také způsoby řešení a ovlivňování šikany i agresivního chování a v neposlední řadě též vztah šikany a práva. Práce se zabývá také charakteristikou dítěte předškolního věku a možnostmi prevence šikanujícího a agresivního chování.
Praktická část prostřednictvím dotazníku mapuje zkušenost učitelů mateřských škol se šikanou, jejich představy o oběti a agresorovi, s jakými formami se učitelé ve školkách setkávají a jaké způsoby prevence jsou v mateřských školách užívány.
Anotace v angličtině
Bullying and aggression among preschool children. This thesis is dealing with
measurement of the issues of bullying and aggression among preschool children. The dissertation will focus on defining the theoretical knowledge related to this theme. The thesis explains the concepts of bullying and aggression. The causes of undesired behavior,its forms and manifestations are defined as well. The thesis contains characteristics of participants of bullying, stages of bullying and also ways to influence and solve bullying and aggressive behavior. The relationship between bullying and legislation is discused too.
The thesis also deals with psychological characteristics of preschool children and with possibilities of prevention of bullying and aggressive behavior.
The practical part is using a questionnaire in order to examine kindergarten teachers´experience with bullying, what forms of bullying they have met up with, their ideas about the victim and the aggressor and also what methods of prevention are used in kindergartens.
Bullying, aggression, pre-school children, prevention, primary prevention, socialization of the individual, the victim, aggressor.
Rozsah průvodní práce
104
Jazyk
CZ
Anotace
Šikana a agresivita u dětí předškolního věku. Diplomová práce je zaměřena na problematiku šikany a agresivity dětí v předškolním věku. Práce se soustředí na vymezení teoretických poznatků spojených s touto tématikou. V práci jsou vysvětleny pojmy šikana a agresivita. Jsou zde vymezeny příčiny tohoto nežádoucího chování, jeho formy a projevy. Jsou zde charakterizovány aktéři šikany, stádia šikany a dále také způsoby řešení a ovlivňování šikany i agresivního chování a v neposlední řadě též vztah šikany a práva. Práce se zabývá také charakteristikou dítěte předškolního věku a možnostmi prevence šikanujícího a agresivního chování.
Praktická část prostřednictvím dotazníku mapuje zkušenost učitelů mateřských škol se šikanou, jejich představy o oběti a agresorovi, s jakými formami se učitelé ve školkách setkávají a jaké způsoby prevence jsou v mateřských školách užívány.
Anotace v angličtině
Bullying and aggression among preschool children. This thesis is dealing with
measurement of the issues of bullying and aggression among preschool children. The dissertation will focus on defining the theoretical knowledge related to this theme. The thesis explains the concepts of bullying and aggression. The causes of undesired behavior,its forms and manifestations are defined as well. The thesis contains characteristics of participants of bullying, stages of bullying and also ways to influence and solve bullying and aggressive behavior. The relationship between bullying and legislation is discused too.
The thesis also deals with psychological characteristics of preschool children and with possibilities of prevention of bullying and aggressive behavior.
The practical part is using a questionnaire in order to examine kindergarten teachers´experience with bullying, what forms of bullying they have met up with, their ideas about the victim and the aggressor and also what methods of prevention are used in kindergartens.
Bullying, aggression, pre-school children, prevention, primary prevention, socialization of the individual, the victim, aggressor.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce. S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na agresivitu a na projevy šikany v předškolním věku,
- na popis jednotlivých stádií a druhů šikany,
- na možné příčiny šikany a agresivity u dětí v předškolním věku,
- na aktéry a oběti šikany,
- na možné způsoby řešení a prevence šikana a agresivity v předškolním věku.
Součástí práce bude výzkum zaměřený zejména na to, jaké je povědomí děti v mateřské škole o tom, co je to šikana, jestli se s ní někdy setkali nebo zda-li ví, kam se obrátit v případě, že se s ní setkají.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce. S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na agresivitu a na projevy šikany v předškolním věku,
- na popis jednotlivých stádií a druhů šikany,
- na možné příčiny šikany a agresivity u dětí v předškolním věku,
- na aktéry a oběti šikany,
- na možné způsoby řešení a prevence šikana a agresivity v předškolním věku.
Součástí práce bude výzkum zaměřený zejména na to, jaké je povědomí děti v mateřské škole o tom, co je to šikana, jestli se s ní někdy setkali nebo zda-li ví, kam se obrátit v případě, že se s ní setkají.
Seznam doporučené literatury
ERKERT, A. Hry pro usměrňování agresivity: 100 námětů pro činnosti s dětmi ve věku od 3 do 8 let Praha: Portál, 2004. 95 s. ISBN 8071789380.
FIELDOVÁ, M. E. Jak se bránit šikaně: praktický rádce pro děti, rodiče i učitele. 1.Vyd. Praha: Euromedia Group, k.s.-Ikar. 2009. 312 s.ISBN 978-80-249-1176-2
KOLÁŘ, M. Šikana v mateřské škole: diferenciální diagnostika-jak rozlišit šikanování od škádlení?, Praha
KOLÁŘ, M. Bolest šikanování. 1. Vyd. Praha: Portál. 2001. 256 s.ISBN 80-7178-513
MERTIN, V., GILLNEROVÝ, I. (eds.) Psychologie pro učitelky mateřské školy.2.Vyd. Praha: Portál, s.r.o., 2010. 248 s. ISBN 978-80-7367-672-8.
ŘÍČAN, P., JANOŠOVÁ, P. Jak na šikanu. 1. Vyd. Praha: Grada Publishing, a.s. 2010.160 s. ISBN 978-80-247-2991-6.
Seznam doporučené literatury
ERKERT, A. Hry pro usměrňování agresivity: 100 námětů pro činnosti s dětmi ve věku od 3 do 8 let Praha: Portál, 2004. 95 s. ISBN 8071789380.
FIELDOVÁ, M. E. Jak se bránit šikaně: praktický rádce pro děti, rodiče i učitele. 1.Vyd. Praha: Euromedia Group, k.s.-Ikar. 2009. 312 s.ISBN 978-80-249-1176-2
KOLÁŘ, M. Šikana v mateřské škole: diferenciální diagnostika-jak rozlišit šikanování od škádlení?, Praha
KOLÁŘ, M. Bolest šikanování. 1. Vyd. Praha: Portál. 2001. 256 s.ISBN 80-7178-513
MERTIN, V., GILLNEROVÝ, I. (eds.) Psychologie pro učitelky mateřské školy.2.Vyd. Praha: Portál, s.r.o., 2010. 248 s. ISBN 978-80-7367-672-8.
ŘÍČAN, P., JANOŠOVÁ, P. Jak na šikanu. 1. Vyd. Praha: Grada Publishing, a.s. 2010.160 s. ISBN 978-80-247-2991-6.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta diplomové (bakalářské) práce ? viz posudky }
- odpověděla dobře }
3. Mgr. Dalajka - Z čeho čerpáte závěr, že učitelé umí dobře s šikanou pracovat? - odpověděla dobře}
doc. Laca - Jaká byla prevence proti šikaně v MŠ ? - odpověděla dobře
prof. Jílek - Jste schopna objasnit pojmové znaky škádlení od šikany? - odpověděla dobře
doc. Řehoř - Jaké je vaše profesní zařazení? Můžete v praxi využít výsledky vašeho výzkumu? - odpověděla dobře