Diplomová práce je zaměřena na problematiku rozvoje dítěte a vlivem působení determinant výchovného procesu. V teoretické práci se zabývám rodinou, rodinným, společenským prostředím a jejich působením na dítě. Další kapitoly popisují determinanty výchovy, což jsou vhodné či nevhodné výchovné styly, rodinné rituály a hodnotové žebříčky rodiny. Během výchovného procesu má na dítě také vliv rodičů, a to z pohledu dědičnosti, výchovy prostředí a vzdělání rodičů. Poslední kapitola teoretické části se zabývá vzděláváním a spoluprací rodiny se školou. V praktické části je pomocí dotazníkového výzkumu zjišťován názor žáků 7. tříd na to, do jaké míry jsou ovlivněni vzděláním svými rodičů a prostředím ve kterém vyrůstají. Na základě dotazníkového kvantitativního výzkumu je ze sesbíraných statických dat ověřena validita stanovených hypotéz.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is focused on the child development under the influence of education process. The theoretical part deals with family. Family, social environment and their influence on the child are the other object of study.Further chapters describe determinants of education such as suitable or unsuitable educational styles, family rituals and family scale of values. During the process of education the child is also under the influence of the parents. The inheritance , educational environment and the parents´ background also play an important role as the determinats of the pedagogical process. The last chapter deals with education and cooperation between school and family.The practical part, by the means of questionnaire, elicits the opinion of pupils from the seventh grade in primary school.They were asked about the infulence of their family and social background .On the base of collected data from the quantitative questionnaire, the validity of selected hypotheses was verified.
Diplomová práce je zaměřena na problematiku rozvoje dítěte a vlivem působení determinant výchovného procesu. V teoretické práci se zabývám rodinou, rodinným, společenským prostředím a jejich působením na dítě. Další kapitoly popisují determinanty výchovy, což jsou vhodné či nevhodné výchovné styly, rodinné rituály a hodnotové žebříčky rodiny. Během výchovného procesu má na dítě také vliv rodičů, a to z pohledu dědičnosti, výchovy prostředí a vzdělání rodičů. Poslední kapitola teoretické části se zabývá vzděláváním a spoluprací rodiny se školou. V praktické části je pomocí dotazníkového výzkumu zjišťován názor žáků 7. tříd na to, do jaké míry jsou ovlivněni vzděláním svými rodičů a prostředím ve kterém vyrůstají. Na základě dotazníkového kvantitativního výzkumu je ze sesbíraných statických dat ověřena validita stanovených hypotéz.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is focused on the child development under the influence of education process. The theoretical part deals with family. Family, social environment and their influence on the child are the other object of study.Further chapters describe determinants of education such as suitable or unsuitable educational styles, family rituals and family scale of values. During the process of education the child is also under the influence of the parents. The inheritance , educational environment and the parents´ background also play an important role as the determinats of the pedagogical process. The last chapter deals with education and cooperation between school and family.The practical part, by the means of questionnaire, elicits the opinion of pupils from the seventh grade in primary school.They were asked about the infulence of their family and social background .On the base of collected data from the quantitative questionnaire, the validity of selected hypotheses was verified.
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsažený v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenského výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na rodinu, funkci rodiny a důležitost rodinného prostředí pro děti;
- na výchovné styly a výchovné prostředí, které determinují výchovné procesy;
- na vliv rodičů z pohledu vzdělanosti a dědičnosti.
Součástí práce bude empirické šetření eventuálně realizovaný kvantitativní výzkum zaměřený na zjištění vlivu vzdělanosti a hodnotovou orientaci rodiny na dítě.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsažený v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenského výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na rodinu, funkci rodiny a důležitost rodinného prostředí pro děti;
- na výchovné styly a výchovné prostředí, které determinují výchovné procesy;
- na vliv rodičů z pohledu vzdělanosti a dědičnosti.
Součástí práce bude empirické šetření eventuálně realizovaný kvantitativní výzkum zaměřený na zjištění vlivu vzdělanosti a hodnotovou orientaci rodiny na dítě.
Seznam doporučené literatury
Kraus, B., Poláčková, V. Člověk - prostředí - výchova. Brno: Paido, 2001
Matějček, Z. Co děti nejvíc potřebují. Praha: Portál, 2008
Matějček, Z. Psychologické eseje (z konce kariéry). Praha: Karolinum, 2005
Matějček, Z. Rodiče a děti. Praha: Avicenum, 1986
Možný, I. Sociologie rodiny. Praha: Slon, 1999
Raser, J. Jak vychovávat děti, se kterými se dá žít. Praha: Portál, 2000
Další literatura bude obsažena v Projektu diplomové práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Seznam doporučené literatury
Kraus, B., Poláčková, V. Člověk - prostředí - výchova. Brno: Paido, 2001
Matějček, Z. Co děti nejvíc potřebují. Praha: Portál, 2008
Matějček, Z. Psychologické eseje (z konce kariéry). Praha: Karolinum, 2005
Matějček, Z. Rodiče a děti. Praha: Avicenum, 1986
Možný, I. Sociologie rodiny. Praha: Slon, 1999
Raser, J. Jak vychovávat děti, se kterými se dá žít. Praha: Portál, 2000
Další literatura bude obsažena v Projektu diplomové práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta diplomové (bakalářské) práce viz posudky }
- odpověděla dobře}
3. Mgr. Tannenbergerová - Upřesněte, které otázky v dotazníkovém šetření souvisejí s cílem vaší práce. - odpověděla dobře
PhDr. Plšková - Jakou formou ovlivňují rodiče adolescenty při výběru povolání? - odpověděla dobře